Step by step, oeh Babay - Reisverslag uit Flavignac, Frankrijk van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Step by step, oeh Babay - Reisverslag uit Flavignac, Frankrijk van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Step by step, oeh Babay

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

12 Juli 2013 | Frankrijk, Flavignac

Geloof het of niet, maar deze dame heeft gewoon al weer internet :)
Heb vandaag 27.5 km gelopen, heb Thomas een sms gestuurd en samen een wijntje gedronken in een grappig zaakje.
Wat vragen gesteld over zondag (nationale feestdag, en Ian en Joannes bithday) en gevraagd of ik ergens kon internetten.
Dat mocht wel in zijn bureautje, want hij is ook fotograaf... een euro per uur, is weer eens iets anders dan het normale tarief hier van 2 euro per 10 min.... haha.

Heb mijn tentje aan een meer staan, ga straks pasta met pesto maken en effe een duik nemen, maar eerst....... voila.... up-daten

8 juli
Cavot - St Priest la Feuille
46.603 stappen

Na de laaste up-date naar de B&B gegaan.
Komt er een of ander vage, half gehandicapte man, en die wijst me mijn kamer.
Normaal in een B&B vragen ze volgens mij of je iets wil drinken ofzo, maar dat gebeurde niet, beetje vaag, maar ja.
Ik nog effe naar het dorp gelopen, maar daar was NIKS. Geen bakker, geen winkel, NIKS.
Weer terug, komen er 2 gehandicapte vrouwen uit de auto, met boodschappen en die zeggen Bonjour, maar verder ook niets.... ga maar weer naar mn kamer
Denk er heeeeeeeeeeeeel even over om misschien nog effe door te lopen en gewoon mijn tentje ergens neer te zetten, want heb honger, eten is op, en hier is het vaag, maar dan komt de eigenaresse en die is heel aardig!
Blijken er ook 3 Belgen te zijn, die ik wel eerder in een boekje heb gelezen (in veel gites, opvangcentra voor pelgrims etc heb je boekjes, waar je iets in kan schrijven, om te bedanken of je ervaingen wilt delen) maar ik dacht dat die een dag voor lagen.

Zij hebben een rustdag gehad.
Boris is de begeleider en 2 kids van 16 (Maarten en Dylan) die dit poject aangeboden hebben gekregen via de jeugdrechter om hun leven te beteren.
Beetje de doelgroep special kids waarmee ik heb gewerkt en de begeleider is een toffe gast van 28. Het klikt wel.
Drinken die avond lekker een roseetje en genieten van een massive BBQ
Ik krijg lekker salades en chips :)
Kletsen veel, lachen veel, eten veel, betalen veel, maar dat is allemaal goed.

Dag erop voor mijn doen met dit weer redelijk laat weg, pas om 8.00. Maar ook gezellig, zo samen ontbijten!

9 juli
St Priest la Feuille - St Goussaud
39.107

Start gezellig met de jongens, is erg gezellig, maar 1 gastje kletst wel heeeeeeeeeeeeeeeeel veel......
Na de eerste grote break, bij de kerk, das vaak het trefpunt en op deze reis loop is als in de Middeleeuwen van kerk naar kerk.
Het is altijd FIJn als je die toren wee ziet, check, weer een dorpje verder.
Hier zie ik ook weer de Franse vader (72) en zijn zoon (16) en vertrek ik wat eerder om gewoon weer in stilte te lopen.
FIJN!
Heelijk gelopen, niet heel hard, best veel pauzes want het is warm, maar het gaat goed en voel me happy.
EN dan die laatste berg.... Pff.... haha.
Zweten en bikkelen, op die beklimming waar geen eind aan leek te komen.
Loopt Boris ineens weer achter me!
We halen een stempel en regelen via de burgemeester dat we onze tenten op een grasveld bij het gemeentehuis mogen zetten, daar is ook een waterpunt :)
De jongens komen later ook aan op plaats van bestemming.
De franse vader en zoon hebben geen tentje, zij gaan in een gite, en wij mogen daar douchen ;)
GOED geregeld!
Onderweg geen winkel gezien dus op het nood-eten aangewezen.
Macaroni gekookt met een bouillon blokje en wat saus :)
Het is warm en het vult goed.
Net als ik in mijn tentje lig komt er een auto aangescheurd... toeterend... ami ami hoor ik mensen roepen. Ami? Wie heeft er hier vrienden denk ik nog.
Zijn het de mensen van de B&B, de jongens waren hun T-shirts vergeten van de waslijn te halen en zij komen het nabrengen.... haha.

10 juli
St Gousseau - St Leonard de Noblat
50.304 stappen

Vroeg op, ben eerder klaar dan the boys, en vertrek.
Heerlijk, 6.45, stilte, koelte en een afdaling... lekker begin!
In het volgende dorp zou een bakker moeten zijn, waar ik mijn ontbijt wil scoren.
Gesloten.... K#T, want de volgende gelegenheid is pas 19km verderop.........
Heb nog gedroogde abrikozen, maar vind het niet heeeeeeeeeeeeel gaaf
Voordeel is dat ik niet veel rust, voor 12.30 in dat dorp wil zijn, omdat bijna alles hier in de middag sluit en dus veel km afleg in korte tijd.
Om 12.20 heb ik al 25 km gelopen ;) Nieuw record!
En de bakker is open en de kruidenier ook.... lalalalalalala.
Heerlijk in het gras, in de schaduw van een boom stokbrood met geitenkaas en perzik gegeten, wat drinken erbij. Mijn middag kan niet meer stuk.

Deze dag kom ik ook Henk (68) en Pieter (19) tegen.
Via andere pelgrims en via de boekjes wist ik van hun bestaan, maar nu dus elkaar ontmoet. Leuk!
Naathje loopt lekker door en loopt dus soms wat mensen in.
GOED voor de spirit!
In het gras kletsen we wat totdat zij voor een 'plat du jour 'gaan
Uit eten dus.
Ik doe het nog even met mijn heerlijke zelfgemaakte broodje en stap weer verder.
In de Refugee in de stad laat Thomas me binnen, de groep is compleet.
Effe bijkletsen, lachen; de wasmachine aanzetten, hoe LUXE en boodschappen doen.
Naathje eet 6 aardappelen, 200 gram champignons, een heel grote paprika, een uitje en 2 tomaten op.
Lekker alles gebakken... MMM.... BLIJ met mijn groenten shot.
Boris komt aan, maar van de 2 jongens geen spoor..... via de organisatie hebben ze contact (zij hebben 3 mnd geen telefoon) en later op de avond komen ze toch nog binnen.... heel erg fout gelopen, maar veilig binnen.
Pieter en Henk komen tig uur later ook. Het eten was goed, maar die fles wijn en dat biertje hadden er meer ingehakt dan verwacht... haha.
Een gezellige avond en de dag erna weer voor iedereen vertrokken.
Vind de gezelligeheid leuk, maar loop graag alleen.

11 juli
St Leonard de Noblat - Limoges
31.641 stappen

Heerlijk vroeg op pad, bij een kerkje... ja ja ... een break en daar is Thomas weer.
Samen lopen we door tot een de kerk in Limoge.
Die grote steden... het is zoooooo saai om die voorsteden door te lopen
Lange, saaie, lelijke straten, maar we komen er aan!
Ik regel onderdak en ga voor de sight seeing (waar ik wel snel mee klaar ben.... heen spannend is het niet)
Thomas gaat naar het postkantoor en loopt nog 15 km door.
In het huis van de zusters komt later iedereen binnendruppelen, behalve Maarten en Boris.
Maarten bleek te veel koffie gedronken te hebben, hart kloppingen, paniek en moest dus voor een nachtje naar het ziekenhuis
De luxe pelgrims gaan weer uit eten, Naathje eet aardappels en spinazie met gekookte eitjes. Heerlijk!
Slaap in dezelfde kamer als een franse dame op de fiets en ontmoet nog 2 duitste vrouwen die een etappe lopen.
Een andere Duitse vrouw en een Russchische gaan hier na een week lopen stoppen, want het is te zwaar.

Na mijn gote maaltijd ga ik nog effe met Jef, een extra begeleider van de jongens die een week mee komt stappen, Boris en Dylan op het terras nog een wijntje drinken.
Iets wat ik eerst nooit deed, maar Fankrijk he..... hihi.
Later komen Pieter en Henk ook voorbij en vergezellen ons.
Dylan is met zijn beste Engels aan het flirten met de seveerster en uiteindelijk laat ze een glas bier van de dienblad vallen; over Pieter heen
oeps... hahahaha.
Leuk gekletst met Jef en dan time to sleep.
De kamer kijkt uit over de kerk de mooi verlicht is.
Daarbij ben ik om 18.00 ook nog naar de mis geweest. Alleen maar oude vrouwtjes.......
Het begon met een rozenkrans te bidden in een soort van afwisseling.
De ene helft dames een wees gegroetje en de andere helft dames een onze vader. Na ong 25 stuks begon de mis.
Herken steeds meer van de franse liedjes, maar kon alleen de glooooooria meezingen.
De siecle et siecle amen herken ik ook steeds op tijd... hihi.
Maar het geeft niet, het raakt me toch wel.
Ook nu, zo een oud vrouwtje, met een permanentje, heel fanatiek alles opzeggen en haar rozenkrans.... dan schiet oma Meert weer gelijk in mijn gedachten. MOOI! Als zij nog leefde, had ik heel veel vragen voor haar en zou graag wat meer tijd willen doorbrengen met mijn oma.

Na de gezellige avond alleen vetrokken.
De 4 Belgen blijven nog een dag en gaan morgen rustig lopen als het met Maarten okay is.
Pieter en Henk hebben een rustdag.
Maar kom later toch de 2 Duitse vrouwen tegen. Maar goed dat ik in de bar heb gewerkt, want nu kunnen we wat kletsen.
Het is WARM vandaag!
Alle dagen trouwens, maar het asfalt is vandaag nog zachter.... heb er zelfs in geschreven vandaag... haha. (Foto's volgen nog een keer.)
Het landschap is wel mooi, maar best veel van hetzelfde, dus daar kan ik niet echt iets spannends over zeggen.
Hier dus chill, met Thomas, die geen tent heeft en dus weer in de pelgrim opvang slaapt, een wijntje gedronken
Mijn tentje staat, nu internet, straks koken en dan denk ik nog effe zwemmen.
Pas vanaf 19.00 mag je in het hele meer zwemmen, nu hoef ik niet perse in het stuk met alle kindjes samen... 1 voodeel zou wel zijn dat het water er warmer van is ;) maar toch

Dan morgen ong 32 km op de rol staan.
En dan de 14e juli een korte dag van 18km ofzo, naar een grote plaats waar waarschijnlijk wel een goed feestje wodt gehouden.

Wordt vervolgd



  • 12 Juli 2013 - 22:26

    Wil En Jan:

    Wat een verrassing, ik wilde vanavond reageren op jouw vorige verslag, maar weer bericht van Nathalie !!!!!!!
    En natuurlijk eerst lezen wat deze kanjer te schrijven heeft. "We hangen hier aan jouw lippen", want we zijn steeds weer benieuwd ( of noem het voor mijn part: nieuwsgierig) naar wie en wat er op jouw pad is gekomen. Sta er versteld van hoeveel mensen en van zoveel nationaliteiten er onderweg zijn.
    Wij hebben veel bewondering voor jou hoe je het aanpakt en in de moeilijke momenten doorbijt.
    Ze zeggen altijd:"Pluk de dag." Jij bent in ieder geval 's morgens al vroeg op pad. Super.
    Bedankt voor je lieve kaarten, vandaag kwam de kaart uit Limoges aan.
    Is het de franse lucht of zijn het de wijntjes dat jij zo goed gaat ? Wat een conditie.
    Als wij vanavond een HUGO drinken toasten we op jou en je geweldige prestatie. PROOST !!

    En omdat ik altijd graag met getallen heb gewerkt bij de Brand Brouwerij heb ik ook meteen de "boekhouding" bijgewerkt. De teller stond aan het einde van dag 38, 8 juli, op 1.450.893. Nu blijkt in dit verslag dat je die dag meer gelopen hebt en heb ik er die 3.602 stappen nog bijgeteld, samen met 9-10-11 juli zit je volgens mij op een totaal van 1.571.945 stappen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ik baal dat ik momenteel jou kan sms-en. Heb het deze week nog een keer met de mobiel van Jan geprobeerd maar merkte dat ook dat niet gelukt is. Intussen ligt de klacht bij Telfort en moet ik afwachten. Er schijnt ook iets met de masten hier in de buurt aan de hand zijn. Heel netjes, ze hebben het bedrag van de niet aangekomen sms-jes teruggestort bij mijn beltegoed. Lief van jouw berichtjes.

    4 Juli waren wij 43 jaar getrouwd en zijn die dag naar Weert gaan fietsen. Tussen Nederweert en Weert hebben we High Tea gebruikt en in Weert gewinkeld. We hadden 67km. gefietst, lekker weer en een fijne dag gehad. Mama had een zelfgemaakte 3D kaart gestuurd. Heel mooi en heel lief.
    Afgelopen zaterdag zijn we met Daniëlla en de kinderen naar Toverland geweest en we hebben een "gave" dag gehad. We waren er om 10.00 uur en achter ons werden de poorten om 18.10 uur gesloten. Kim en Cas zijn wel 12 keer achter elkaar in de houten achtbaan geweest. Gaat maar eventjes 90km. per uur !!!! De dag afgesloten met pannenkoeken in Lierop en een ijsje bij de Deli.

    Morgenmiddag komen papa en mama hier wat drinken en ik hoop dat we lekker buiten kunnen zitten. Ik heb vanavond een cake gebakken en dan met aardbeien en slagroom. Zal ik een stukje doorsturen ?!!
    Over het weer hebben we momenteel niet te klagen. Al een aantal mooie dagen gehad, gisteren en vandaag wat bewolkt, maar de vooruitzichten zijn niet slecht.
    Zondag Le quatorze juillet in Frankrijk, lekker feesten en ook wij hebben feest die dag want dan wordt Daniëlla 40. Wat betekent dat voor ons ????!!!!!!! Maar je bent zo oud als je je voelt zeggen ze.

    Nu op naar een HUGO, maar eerst wensen wij jou nog veel fijne dagen met veel lieve, warme ontmoetingen, mooie en intense momenten, lekker zelf gepruttelde potjes en verkwikkende nachten.

    Veel groetjes, dikke kussen en een warme knuffel. Alhoewel dat laatste beter een koude kon zijn met die warmte daar bij jou. ( Ha,ha,ha )

    Jan en Wil

  • 12 Juli 2013 - 23:33

    Rosie:

    Mmmmmm alweer smullen van je verhalen (en de reactie van Jan&Wil Hihi ;-) fijn ben ik toch dicht bij je! Hilarische verhalen genoeg merk ik wel enne heel interessante mensen kom jij tegen Haha. Morgen naar sis. ... zie ik m'n schatjes weer! !!! Joepie! Was heerlijk relaxed maar het is weer genoeg kindloos geweest ;-p word er ook lui van merk ik. Tijd voor ritme! Vanmiddag wezen shoppen voor de bijna jarige twins. Goed gelukt! Hoop dat de feestvarkens dat ook vinden *Grinnik* Denk t van wel :-D nou meis ga lekker dromen in m'n schone beddeke. Love Ya! Dikke Knuffert van mij! !!! Xxxxxxxxx

  • 13 Juli 2013 - 21:03

    Sabine:

    Dikke knuffel!! heb je gemaild.
    Roos fijne dag morgen en happy birthday voor Ian en Joanne! X

  • 14 Juli 2013 - 10:27

    Papa En Mama.:

    Weer een uitgebreid verslag met vele momenten en belevenissen. Maar als je het goed leest is het niet alleen maar wijn drinken en lachen. Nog 19 km lopen terwijl je al honger hebt is goed voor de lijn maar daar had je al geen last van. Karakter. Dat komt trouwens de hele wandeling wel terug want zonder lukt het niet. Zit toch wel even te kijken van je kerkbezoeken. Maar het is allemaal prima dat weet je ook wel en de waarheid ligt in het midden zeg ik maar. In welke land je ook bent overal eren ze wel iemand die misschien toch dezelfde is. Je geniet wel van je eigen tentje, dat is mooi dan sjouw je het niet voor niets mee. We hadden het gisteren bij Jan en Willy al gelezen maar vanmorgen nog een keer in alle rust zelf gelezen. Je talenkennis komt toch wel erg goed van pas. Erg leuk voor jouw zo met veel mensen wat te kunnen kletsen. Geniet van de mooie momenten zodat je bij de zware momenten iets hebt om op terug te kijken. Na wat opstart- en trainingsdagen gaat het nu lekker zo te lezen ook je dag afstanden lopen verder op. Ik hoef je niets te vertellen hoe je het moet doen want daar ben jij al lang achter. Geniet zoveel als het kan en loop, als het kan, lekker verder. Veel liefs en groetjes van mama en papa.

  • 15 Juli 2013 - 21:05

    Jan En Wil:

    Hoi Nathalie,

    Wilde je even laten weten:
    Hugo was lekker en intussen hebben we ook al Onkelschral gedronken. Was nog lekkerder !!! Eens kijken of we het in augustus in het Zillertal ook kunnen krijgen.
    Wat hebben we het toch goed.
    Hier momenteel erg lekker weer en morgen een dagje Rotterdam met de trein en van daaruit met de boot naar Kinderdijk.

    Lieve super pilgrimiste veel liefs van ons en XXXXXXXXXX

    Jan en Wil






  • 17 Juli 2013 - 19:43

    Tante Henny En Ome Ruud:

    Hoi Nathalie,
    Ik lees steeds met bewondering, wat je allemaal doet, tentje opzetten zelf eten klaar maken op een enkel pitje, ( wij hebben er vier en soms nog te kort). brood kopen bij de bakker als die open is, balen als die dicht is en je nog niet gegeten hebt. Heb de leuke foto's gezien maar ook de foto's van de voeten vol blaren, ik had geen stap meer kunnen zetten. Het is in Nijmegen weer de vierdaagse, zijn al veel uitvallers, is op het moment al 3 weken mooi weer in Nederland vandaar die uitvallers erg warm.
    Wij zijn nog een paar dagen in Epe op de Veluwe gewest, veel gefietst en de laatste dag een dagje naar de Veluwse Bron voor te ontspannen erg lekker.
    Vandaag hebben we op een electrische fiets gefietst zijn van de buren konden we een keer gebruiken, want zij zijn met vakantie, fietst wel erg makkelijk, maar ze zijn wel zwaar dus die kunnen niet op ons fietsenrek.
    Lieve Nathalie wij wensen je nog veel loop plezier.
    Groeten van Ome Ruud en Tante Henny

  • 18 Juli 2013 - 10:03

    Peettantetje:

    Ha wandelaarster,

    je voeten zijn nog niet versleten, heb ik gelezen. Dus loop nog maar even door. Het gaat ook goed met het handen en voetenwerk en de taal hè en je tentje. Goed zo. Wat een belevenissen alweer. Ik lees àlles.
    Wij hier doen ook ons best: we doen momenteel mee aan de grensparkwandelingen: iedere week op dinsdag lopen we een uitgezette route van een wandelclub.vanuit verschillende dorpen. Meestal kiezen we de 15 - 17 km. Dat is goed te doen. Ik zou wel een keer de 20 km willen lopen, maar Henk vindt die andere genoeg. We fietsen ook veel: maandag de 15e was het 82 km geworden. Gisteren zijn we naar Peppelrode gefietst en van daaruit wilde Henk een klein rondje maken. Hij zou wel een route uitzetten op de knooppuntenkaart: het werden er uiteindelijk 83 (!!!!!????). Vandaag is Henk aan het schilderen geslagen: de paal in de tuin met de verlichting eraan krijgt een beurt. En ik lummel maar wat. Misschien lopen we nog een kort stukje: het is nl iedere dag boven de 25 graden. Wel fijn om weer eens een echte zomer te hebben. Ik heb gewoon het idee dat ik met vakantie ben. Ook dit verhaal wordt vervolgd.
    Groetjes,
    peettantetje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 161831

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: