Back in Nepal na gave ervaringen in Tibet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Back in Nepal na gave ervaringen in Tibet - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Back in Nepal na gave ervaringen in Tibet

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 September 2009 | Nepal, Kathmandu

Hey hey lieve mensen at home

Hoe gaat ie bij jullie? Hoe bevalt het werken weer na de zomervakantie? Misschien al weer aan de herfstvakantie toe?

Danielle en ik hebben nog steeds een soort van vakantie in een vakantie. Zo voelt in ieder geval Tibet voor ons.

Moet zeggen dat het reizen met een groep(je) me wel goed bevalt op zich. Zeker in een land waar de mensen geen Engels spreken zoals hier het geval is.

Van de week zaten we in een lokaal (heel lokaal) eettentje voor de lunch. De kaart was nog wel net tweetalig, maar we moesten alles in het Chinees aanwijzen op de kaart. Op een gegeven moment moest ik (helaas…..) naar de wc. Ikke vragen; where is the toilet? WC? ????? nou, we kwamen er niet uit. Ik wijzen naar m’n mond en erna naar m’n …. En ja hoor.. iedereen (maar dan ook echt iedereen die er zat) lachen, maar we snapten elkaar wel.. hihi..

Lokale wc’s zijn alleen best minder fijn zeg maar. Een open hok met een soort van plasgoot die van achter naar voor loopt. Een paar zijmuurtjes, een hoop vliegen en dat is het.. haha… Geen deur, geen wc papier, geen wastafel om je handen te wassen, kortom: thanks voor de Herome desinfectie crème vanuit Holland meegenomen en de sjaal die ik vlug voor m’n neus kan doen :)

Daarna wel erg lekker gegeten moet ik zeggen. Soep met groentjes met … jawel.. stokjes! Tevens hebben we een vrouwtje happy gemaakt.
In dat lokale eettentje kwamen een aantal bedelaars. Tsja… op een gegeven moment geef je, maar je kunt blijven geven hier. Totdat er een vrouwtje binnenkwam met 2 kindjes. Ook zij wilde geld. Nou, dat vond ik eigenlijk geen optie, want je weet dan nooit wat ze ervan koopt. Besloot samen met Danielle om dan gewoon wat eten te bestellen (kost toch ‘niks’ hier) dan weten we tenminste zeker dat het goed terecht komt. Zo gezegd zo gedaan. Zij wees aan wat ze wel lustte (want kon geen Tibetaans lezen op de kaart) en wij bestellen. Later die dag kwamen we haar nog buiten op straat tegen en pakte ons helemaal vast met een big smile. Fijn dat je zo iemand even kan helpen.

Moeilijker om te beseffen dat er veel van die gezinnen zijn. Veel van die kinderen (die van haar zijn 5 en 6) die nooit naar school zullen gaan, die hun hele leven lang ‘niks’ zullen zijn en ook ‘niks’ zullen worden, terwijl ze misschien hartstikke veel capaciteiten hebben en hele mooie, warme mensen zijn. Dat vind ik met vlagen toch wel erg moeilijk om te beseffen. Ik wist al dat ik mezelf gelukkig mag prijzen om in een ontwikkeld land geboren te mogen zijn, maar nu weet ik het nog zekerder. (goed Nederlands he?.. hihi). Zeker wanneer ik dit vergelijk met de kids in Nederland van vrienden en vriendinnen die ik ken vind het wel lastig….
Zij hebben een dak boven hun hoofd, iedere dag te eten, gaan naar school, hebben een sportclubje, kinderfeestjes, hebben elke dag een warme douche, gaan op vakantie etc..... Maar ja.. that's life.

Daarnaast heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel meegemaakt hier in korte tijd. Veel indrukken, veel vragen, veel informatie, veel budha’s, veel bergen, veel eieren bij het ontbijt, veel thee, etc etc
Zal een kort overzicht proberen te maken van de afgelopen dagen aan bezichtingen. Foto’s komen later op picasa, zodat jullie er ook een beeld bij krijgen

Zon 20 sept; met het vliegtuig naar Lhasa, zoals te lezen was in de vorige waarbenjij.nu
Ma 21 sept: Drepung Monastery en Sera Monestery en ’s avonds naar de dans show, zoals te lezen was in de vorige waarbenjij.nu

Di 22 sept: Potala Palce bezocht. Dit is het huidige verblijf van de Dalai Lama. Vanaf de 5e Dalai Lama tot aan die van nu (14e) hebben hier hun residentie. Een belangrijk gebouw dus voor politiek en gelovig Tibet. Echt om je ogen bij uit te kijken. Meer dan 115m hoog, 13 verdiepingen en bijna 1000 kamers. De Dalai lama zit op dit moment zelf in India, dus die hebben we niet gezien, maar wel zijn leeskamer, slaapkamer, ontvangstkamer waar hij (politieke) mensen vanuit de hele wereld ontvangt etc. Daarnaast zijn er in het Potala Palace diverse immense graftombes van vorige Dalai Lama’s. Super groot, super veel goud, super mooi, maar tevens roept het vragen op.

Daarbij merk je hier in Lhasa wel dat een een lastig politiek en religieus iets is hier. Voel me wel veilig, maar soms is de druk te voelen. Dalai lama is verboden onderwerp in het openbaar. Overal, maar dan ook overal is het leger zichtbaar aanwezig. Op iedere straathoek staan er zeker 2 tot 4 militairen opgesteld. Langs de straat om de 20 meter ofzo staat er eentje en er marcheren de hele dag door groepjes rond. Op het centrale plein houden ze even stil en daarna marcheren ze weer verder. Ze doen verder niets, maar ze zijn wel erg aanwezig en zichtbaar. Lijkt me een moeilijk land om te leven en dat is natuurlijk al jaren zo hier. Pfff…..

Tevens is het een echte Tibetaanse stad, want overal, maar dan ook overal zie je Tibetanen lopen bidden. Of met hun praying Wheel of met hun ketting in de hand, of beiden. Mooie, kenmerkende Tibetaanse gezichten en kleding, Net als het Katholieke geloof in Nederland, zie je hier ook bijna alleen maar ouderen lopen. Vele Kodak momenten hier dus voor ons.

’s Middags Jokhang Tempel bezocht. Ook deze ligt in Lhasa stad zeg maar. Voor de ‘deur’ zijn tientallen Tibetanen aan het bidden. Misschien heb je het wel ooit gezien. Bescherming voor de knieën en de handen. Dan handen oprichten boven het hoofd, Daarna met de handen in bidhouding het hoofd, het hart en de buik aantikken. Daarna vol op de buik liggend de grond aantikken en erna weer komen staan. 365x, voor elke dag van het jaar 1x. (wat ze doen met een schrikkeljaar weet ik niet….hihi) We zagen van bovenaf een toerist dit ook doen, maar die had na 5x ofzo z’n goeie broek al stuk (maar wel een mooie foto!)

Binnen was ook deze tempel weer mooi met boven een golden roof. Lekker in het zonnetje gezeten en genoten van het uitzicht op het Golden Roof, de bergen met her en der witte toppen, in de verte het Potala Palace.

Daarbij tig keer op de foto gezet door Chinezen. Weet niet wat er zo apart aan mij en Danielle is, lijkt me niet dat ze nog nooit blanken gezien hebben, maar het was echt niet normaal. Gewoon mensen die stiekem foto’s maakten, mensen die het netjes vroegen en 1 man wilde zelfs een hele foto sessie maken, maar daar hebben we maar effe voor gepast. Dat is weer het voordeel, zij spreken nul komma nul Engels en wij doen dan alsof we dom zijn, dan voelen zij zich bezwaard en komen wij onder de foto’s uit. Strak plan!

Woe 23 sept. Met de jeep een uurtje of 6 gereden door de binnenlanden. Echt zoooooooooooooo mooi! Hebben een meer gezien en een stuwmeer. Zoooooooooo groot en zoooooooooo blauw. Als je me zou vertellen dat ze er liters liters maar dan ook liters kleurstof in gedaan hadden zou ik het zo geloven. Echt gaaf! Zeker in combinatie met de ruwe bergen waar echt alleen maar plukken mos op groeien, her en der wat toppen bedekt met sneeuw en een blauwe lucht met immens mooie wolken. Daarna in een goed hotel gedropt en tijdens het zoeken naar een restaurantje een groep ontmoet uit Quebec (Canada) waarmee we uiteindelijk gegeten hebben en een klein beetje ons Frans hebben opgehaald.

Do 24 sept: Vandaag eerst de Baiju Tempel bezocht. Dit is een tempel complex waarbij vroeger 3 groeperingen binnen het Budhisme samenleefden binnen een complex. (Zie verder voor iets meer uitleg) Onze gids vertelde daarbij dat binnen veel budha’s stonden van de grondleggers van het Tibetaanse Budhisme. Deze 3 verschijningen van de Budha hebben er voor gezorgd dat alle Sanskriete teksten vertaald zijn in het Tibetaans. Voor mij persoonlijk was dit een van de mooist en indrukwekkendste van allemaal. De beelden waren weer zo anders dan in de vorige monasteries en tempels. Echt gaaf! Op hetzelfde terrein stond een stupa gebouwd in opdracht van een van de leiders voor het overlijden van zijn moeder. Ook deze was super indrukwekkend.

‘Middags naar de Ta Shi lhun Po tempel geweest. (Snappen jullie het allemaal nog? Ik soms niet namelijk.. hihi) ( je hebt nl maar 1 Budha, maar deze heeft verschillende verschijningen. Iedere 5000 jaar komt er een nieuwe verschijning en dat 5000x, daarnaast heb je 3 soorten budha leiders. Die met een gele, rode of zwarte kap. 1 groep daarvan mag wel trouwen en de anderen niet. Tara is een vrouwelijke budha en ook zij heeft verschillende verschijningen. In een tempel staan altijd 3 Budha’s. 1 voor het verleden, 1 voor het heden en 1 voor de toekomst. Als je een rondje om een stupa loopt moet je er dus ook 3 lopen. Als je een bel luidt doe je dit ook drie keer. Etc etc etc) Maar om terug te komen op de Ta Shi lhun Po tempel: Hier wonen de Banchan Lama’s (net zoiets als de Dalai lama’s, maar dan net iets minder belangrijk. Danielle en ik denken dat het net zoiets is als de Paus met daaronder de Kardinalen) Hierbinnen stond ook de grootste budha van Tibet. In totaal was daar binnen zeker 300! Kg (blad)goud gebruikt. Binnen foto’s maken kostte per ruimte iets meer dan 10 euro (in plaats van de gebruikelijke 1 of 2), dus daar hebben we maar voor gepast aangezien er zeker 8 ruimtes waren. Wél hadden we buiten bij een stalletje een zakje met kaarsvet gekocht. Binnen staan overal grote schalen met kaarsvet en lontjes. Je kunt dan schepjes van jouw kaarsvet in de schaal erbij doen. Heb dus voor jullie allemaal (en sommigen in het speciaal) wat geluk en gezondheid gevraagd. Hoop dat het jullie bereikt.

We zitten nu ik dit schrijf op 4000m Best hoog dus, Morgen is het plan om weer richting de 5000m te gaan. Moet zeggen dat ik het hier niet zo door heb. Onderweg in de jeep op hoge stukken wel. Je oren ploppen lekker, stukje rennen en ik moet al hijgen, maar vind het wel tof. Daarnaast mezelf voorgenomen om toch maar iedere dag oefeningen te gaan doen. M’n lichaam begint wel te merken dat het al zo’n anderhalve maand eigenlijk ‘niks’ doet in vergelijking met eerst en daarbij mis ik ook wel het actieve. Een sportschool is niet echt een optie dus gister (lach niet) met m’n ipod op aan de zumba gegaan. Na 3 liedjes al helemaal kapot (hou mezelf maar voor de het door de hoogte komt…) wat buikspieroefeningen en push ups. Denk nu te begrijpen wat mensen in mijn les soms voelden.. sorry….. hahahahaha…. Was wel lekker om te doen, dus ga het plan voortzetten. Zal nog makkelijker gaan als m’n zusje er niet is, want ziet er best belachelijk uit. Een dansend iemand terwijl zij zelf geen muziek hoort alleen maar mijn gehijg.
Heb nu nog ongeveer een half uurtje om effe te lammen en gaan dan eten met een groepje. We zagen vandaag een Braziliaanse vrouw die we tijdens de trekking ook tegen gekomen zijn en daar gaan we straks mee eten. Gezellig! Zo zie je maar. Je bent eigenlijk nooit alleen.
Voor nu hou ik het er even bij. Zal de komende dagen de verhalen en info aanvullen en als er weer wifi is gaat ie op naar Holland!!!!!
XXX

Zo.. Dan gaan we nu weer verder
Zijn vanmorgen (een dag eerder..) terug gekomen in Kathmandu. Vandaag dus 26 uur in een dag :)
Het was echt nog super tof in Tibet. Zooooooooooo ontzettend anders dan Nepal. Mooie indrukken dus, helaas geen Mount Everest gezien en ook geen himalaya doordat het heel erg bewolkt was, maar.. weet wel waar we 'm misschien hadden kunnen zien.

Zal het bovenstaande schema nog voor jullie afmaken

Vrij 25: Vandaag zo'n 500 km gereden in een uurtje of 10 (wat een verschil met 200 km in Nepal in zo'n 7 uur......: zie verschil in infrastructuur)
Onze chauffeur van de jeep sprak en verstond echt helemaal geen engels, maar we hebben wel lol met 'm gehad. Lekker Tibetaanse muziek erbij.
Onderweg zijn we 2x boven de 5000m gekomen. echt zooooo gaaf.. hihi
het landschap onderweg was zo nieuw nieuw voor me, zo mooi. Op een gegeven moment ben je natuurlijk al lang de boomgrens gepasseerd, op een gegeven moment groeit er alleen mos en op een gegegeven moment helemaal niks. Sommige stukken leken door de lichtinval meer op een woestijn, maar dan een rotswoestijn.Gaaf hoor.
Nadat we de passen gepasseerd waren (5250m)veranderde het landschap weer. Onderweg veel dorpjes gezien en echt in elk dorp werken de mensen zo ontzettend hard. Op deouderwetse manier. Een jak ( in plaats van een os) voor een ploeg en gaan maar. Mannen, vrouwen, kinderen, iedereen helpt mee. Handzijsin de aanslag en maaien maar.
Wat een verschil met hier in Nepal, waar mensen de hakve dag voor hun huisje of hutje zitten.

Heb foto tegoed binnen (thanks to Mark en Dees!!!!) en zal de volgende keer de foto's uploaden (ook op picasa) en dan kunnen jullie nog meer meegenieten.

Ga nu de laptop aan m'n zusje passen, zodat zij ook haar mail kan checken

Heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel liefs van mij en thanks nog een keer voor jullie berichtjes. Super fijn.

• 26 September 2009 - 11:07

Bertrand:

Hoi Nathalie,

leuk dat je het zo naar je zin hebt. Ik maakte me nog beetje zorgen of je wel Tibet in mocht. Hoorde nl. op de radio dat ze 'moeilijk' doen op het moment vanwege een of andere herdenking die er binnenkort is. Veel plezier nog daar !

Groeten,

Bertrand

• 26 September 2009 - 13:21

Sabine:

Hej schattie,
    Woooowwwwww wat hebben jullie het druk gehad! Maar wat een mooie ervaringen allemaal.
    Klinkt goed.
    Nath, ik had dat wel willen zien die zumba-workout, hihi.
    Geniet nog lekker van de laatste daagjes samen!
    Liefs van ons!
    XXX

• 27 September 2009 - 08:06

Mama En Papa.:

Hallo Nathalie en Daniëlle.
    Wat leuk dat we even Skype contact ahdden. Het zag er eigenlijk best goed uit. We moeten er even aan wennen om tussen vraag en antwoord even te wachten.
    Maar we zagen dat jullie er eigenlijk uitgerust uitzagen. Het geluid viel weg maar of dat noou kwam doordat ik het geluid op het beeldscherm had gezet is nog niet helder.
    Maak er nog een fijne dag van. en wens Daniëlle van ons een goede reis.
    Groetjes Ma en pa

• 27 September 2009 - 08:49

Peettantetje:

Geweldig, wat jullie allemaal zien en meemaken. Zou willen dat ik erbij was. Wat zou ik genieten,. Nu doe ik dat met jullie mee in jullie verslagen.
    Dit vergeet je noooooooooooooiiiit meer.

• 27 September 2009 - 18:28

Jan En Willy:

Hoi Nathalie,

haast met ingehouden adem heb ik het laatste reisverslag gelezen. Wat super zeg !!!!!!!!!! Ik denk dat het toch wel heel uniek is dat jullie in al die vertrekken van de Dalai Lama zijn geweest. Ik heb hem een tijdje geleden nog op TV gezien toen hij in Nederland was. Een zoon van kennissen van ons met zijn vrouw , is in juni in Tibet geweest maar zij zijn niet in die vertrekken geweest.
    Ook jullie reis door de Himalaya lijkt me adembenemend. Kijk al uit naar al jullie foto's.
    Ik denk dat Daniëlle op dit moment al bijna terug is in Nederland of anders misschien al thuis. Ik geloof zeker dat jullie samen een fijne tijd hebben gehad met heel veel mooie dingen en de nodige indrukken. Dit neemt jullie niemand meer af. Geweldig !!! We wensen jou voor de verdere tijd veel succes. Je bent een kanjer.
    Wij hebben vandaag een mooie fietstocht in Noord Limburg gemaakt bij prachtig weer. Die route hebben we een tijdje geleden van pap en mam gekregen. We hebben genoten.
    Heel veel lieve groetjes van ons en tot de volgende mail
    Jan en Willy

• 28 September 2009 - 20:35

Rosie:

thnx 4 the alinea's ;-)
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 29 September 2009 - 07:26

Grace:

namaste nathalie!
    ik ben eindelijk terug in zandbak doha, na een vertraging van weer 6 uur op kathmandu airport.
    het was leuk jij en je zus ontmoet te hebben in nepal.
    be safe, take care

• 11 Oktober 2009 - 20:36

Ellen:

Jeetje Nathalie, ik lees net je verhalen en ik ben echt impressed. Wat super zeg! Blijf genieten en volg je hart meid. Hier bij X motion missen de jongens je wel, maar gaat alles prima. Meis ik blijf je volgen hoor! No spang!