En ik maar denken dat het in India warm was...... - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu En ik maar denken dat het in India warm was...... - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

En ik maar denken dat het in India warm was......

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

31 Maart 2010 | Sri Lanka, Colombo

Hey hallo allemaal

Bijna Pasen daar he?
Voor ik het vergeet, heel fijne paasdagen! Valt volgens mij wel gunstig he.. extra dagje vrij?

Hier in Sri Lanka ondertussen wat gewend en m’n draai gevonden.
Had eigenlijk niet verwacht dat ik weer zou moeten wennen, maar toch wel.
Is weer een heel ander land dan India. Maar… tatata… ik heb m’n draai gevonden en de eerste Singhalese woorden weer geleerd :)

De laatste dagen de Ancient City’s bezocht en dus veel in de bus gezeten en sight seeing gedaan. Het ene was meer de moeite waard dan het andere, maar al met al erg mooi! Daarbij vind ik denatuur hier super!!! Zo ontzettend groen. Overal palmbomen, bananenbomen, meren, heuvels en alles is momenteel groen! WAUW!

Het is een land waar bijna iedereen met een privé chauffeur reist of met een groepsreis. Kom dus haast geen backapackers tegen (al wel 3 geteld)

Vond ik de eerste dagen eigenlijk best wel erg jammer, want het is fijn om informatie uit te wisselen en om samen met andere mensen dingen te ondernemen, maar slowly slowly raak ik ook daar aan gewend.

Het leuke hiervan is dat mensen, zelfs in de toeristische plaatsen niet gewend zijn aan blanken. Op iedere bus ben je dus een bezienswaardigheid (zeker als net de scholen uitzijn) en dat is in vergelijking met India hier super tof! Mensen zijn vrolijk, goedlachs en kijken wel,maar staren niet zeg maar.

Heb ook al weer een dag doorgebracht met een gezin.
Zat op mijn eten te wachten bij een klein zaakje toen daar een jongen van een jaar of 20 eten kwam halen voor ‘take away’ Hij vroeg of ik bij hem thuis het eten kwam opeten. Tsja… waarom niet?
Zijn ouders en broers en zussen ontmoet.
Gekletst voor zo ver dat ging (door toch een taal barierre) en de dag erna met hun tuk tuk naar Sigiya gegaan. Ik hoefde alleen de petrol te betalen en bijna het hele gezin kon mee!
Onderweg her en der extra kunnen stoppen daar waar de bus normaal door rijdt en ze hebben me laten zien hoe veel ze weten over de natuur. Super leuk!

’s Avonds had de mama heerlijk gekookt en ben ik verwend met Srilankaans eten. Beterssss.

Gister in Pollonaruwa een fiets gehuurd en daar alle tempels en ruines bekeken. Erg groot complex en heel wat afgefietst.
Was bang dat het té warm was (want warm is het) maar als je fiets heb je ook wel weer een beetje een briesje.

Vandaag met de bus (en nog een bus en nog een bus) naar Medirigiya gegaan. Was wel okay, maar niet héél spannend… haha…

Ga morgen nog een oude stad bezichtigen (Anurandapura), dan waarschijnlijk een dagje terug naar Kandy als een soort van break (het eten was er zoooooooooooo lekker… haha) en dan door naar de ‘Hill Area’

Ik denk dat de natuur daar nog meer indruk gaat maken. Bergen, theeplantages…. Ben benieuwd!

Wil daar de Adams Peak lopen. Dit is een beroemde pelgrimage route hier in Sri Lanka en het uitzicht schijnt ‘stunning’ te zijn. Je start 2 uur ’s nachts, loopt dus in het donker omhoog en dan ben je waarschijnlijk op tijd voor de zonsopgang :)
Doet me aan Nepal denken en dat was goed, dus let’s see.

Daarnaast kan je daar met de trein door de theeplantages en de bergen reizen van de ene naar de andere plaats en dat lijkt me super!

Kortom: heb m’n draai gevonden, zit lekker in m’n vel, douche een paar keer per dag, drink liters water om het het zweten te compenseren (wat een warmte zeg.. phoe... ) en ga na al het sightseeingen en lopen naar het strand heb ik besloten. Misschien kite surfen, maar zeker gewoon surfen! Whoeaaaa!

Ga het er voor nu even bij laten. Hoop dat jullie een fijne Pasen hebben en dan komen hier nog de beloofde Wist U Datjes

Veel liefs!



Here we gooooooooo
Wist u dat:
• Er in de meeste plaasten in India (99,9%) geen prullenbakken te bekennen zijn? Dit komt, zegt men, omdat anders arme mensen die stelen. Conclusie: overal, maar dan ook overal afval.
• Bovenstaand punt zorgt voor een paradijs voor koeien, honden en apen in India? Maar plaats een Indiaase koe niet in Holland, want dan overleeft ze het niet: gras? Wat is dat? En een Hollandse koe doet het denk ik niet zo goed op plastic zakjes en paan restanten, minderal water bottles of oude puja kransen.
• Apen met een zwart gezicht geen probleem zijn en je daarvoor niet hoeft te vrezen, maar die met een rood gezicht kunnen gevaarlijk zijn (fijn om te weten als je zit te eten en ze je net een bamboe stick hebben gegeven ´For the monkeys Miss.´ …. heel fijn en relaxed ...).
• Het heeeeel normaal is om met z’n tweeën, drieën, of zelfs vieren op een motor te zitten in India? Kortom 1 gezin op 1 motor! Ideaal.
• De vrouwen de Indian Style hebben om achterop te zitten? Met 2 benen aan 1 kant, zodat ze ook met een sari achterop kunnen. Cool he? Kan ik tegenwoordig ook… hihi
• Geloof heel belangrijk is in India en dat de meeste mensen (verschillend door welke God of bijv de Sai Baba ze eren) een vaste vasten dag in de week heb?
• Vers fruit hier eigenlijk heel erg goedkoop is en zalig smaakt? En vaak als ik het netjes vraag ‘cutten’ ze mijn ananasje ook nog mooi in schijven. Beterssss
• Je je in India nooit hoeft te vervelen, omdat er altijd wel iets gebeurt? Gek he met die miljarden aan mensen….
• Je hier ook nooit honger hoeft te hebben. Er is altijd, maar dan ook altijd (zelfs om 3 uur ´s nachts tijdens een stop met de bus of trein) wel iets te eten of er is een chai whalla open.
• Ik in India de laatste 4 mnd geen een kinderwagen of buggy heb gezien?
• In India ‘Everything possible Miss’ is, behalve als jij iets nodig hebt of wilt ‘No, not possible’ ondersteund door het Indiaase wiggling head gebaar dat kan betekenen, ja, nee of misschien… FIJN! ;) haha
• Riksja drivers in India NIET grappig zijn
• Je in India niet in het openbaar hand in hand kan lopen of iemand een zoen kan geven, maar dat het wel heel normaal is om midden op straat je behoefte te doen?
• De gemiddelde entree fee voor een paleis-fort of iets dergelijks voor Indian people gemiddeld 5-10 roepie is en voor een foreigner 200-250? …. Over eerlijk zullen we alles delen.. ik een beetje meer dan jij…
• 99% van de mannen (die trouwens in mijn opinie niet echt mannelijk zijn.. dus no worries.. ik blijf hier niet wonen.. nog geen trouwplannen.. haha) een snor hebben?
• Er laatst een artikel in de krant stond dat er speciaal voor Indiaase mannen kleinere condooms gemaakt moeten worden, omdat onderzoek uitbleek dat de normale condooms te groot zijn? Tsja… alles is in verhouding denk ik dan maar he? Met een meter zestig….
• Ik een ander beeld heb gekregen op arranged marriaged (gearrangeerd huwelijk - uithuwelijken)? En dat dit beeld positiever is dan dat ik eerst had?
• Je na een douche (of een bucket) in India nog niet écht schoon bent?
• Ik de henna (of mendy) tekeningen echt super mooi en vrouwelijk vind?
• Het trein systeem met de gecompturiseerde bookings desk (goed Nederlands he) op de meeste stations of de online booking site eigenlijk super goed werkt?
• Ze hier als je een trein-bus tickets reserveert altijd je naam, geslacht en leeftijd willen weten¬¬? Ik snap na 4 mnd nog steeds niet wat ze met die leeftijd willen… Jij misschien? Alles suggesties zijn welkom...haha…. En nee.. So far geen dating…. Want in India plaatsen ze de female naast de female .… ikke happy in de nachtbus.. haha
• Iets op de landkaart van India misschien heel dichtbij lijkt toch gauw een uurtje of 10-15 in een bus of trein betekent?
• Ik heeeeeel erg blij ben mijn mijn heeeeeeeeeeel donkere zonnebril op sterkte? Maakt het leven in India een heel stuk makkelijker aangezien mensen (met name mannen natuurlijk… die misschien 30 zijn maar het puberale gedrag van een 13 jarige hebben…. ) het in India blijkbaar niet onbeleefd vinden onbesnut te staren en nogmaals te staren en dan nog meer te staren, hun mobieltje te pakken en foto´s te maken. So thanks Marjo voor het goede advies!
• De verschillen tussen arm en rijk hier echt mega ontzettend groot zijn en dat dat nog steeds lastig is om te zien
• Eigenlijk elke gezin in hun huis wel een tempel heeft gemaakt waar ze elke ochtend een puja maken
• Ik voor ik naar India kwam nog nooit van Sai Baba gehoord had? (Shame om me, and shame on you.. haha… ga maar eens googlen… en dan de oude Sai Baba… niet de nieuwe…)
• Je in India wel 10x per dag je nagels schoon kan maken en dat je dan nog van die rouwranden hebt.. (lekker detail he….. okay… komt er nog een)
• Dat er hier eigenlijk alleen wc papier gekocht wordt door Westerse toeristen aangezien Indian people toch alleen maar met hun rechterhand eten. Kan je die linker hand wel voor iets anders gebruiken met wat water, toch?!
• Diaree hebben boven een squat wc ook niet echt heel prettig is.

• De mensen hier denken dat 1 euro gelijk staat aan 62 roepie (zo ver klopt ie nog) en dat alles in ons land dezelfde prijs heeft als hier en dat ik dus 62x zo rijk ben… Heb ze maar effe uit de droom geholpen.. haha.. met een gemiddelde huur van toch wel 500/600 euries, essent rekening van zo´n 150/200 per maand, een CZ van 100 euries, een kopje koffie in de stad voor 2 euro of een knipbeurt bij de kapper voor 30 euro.. haha.. met knippen en kleuren voor dik 85… nou dan schrikken ze wel en zijn ze ineens heel blij met hun chai van 5 roepie of een ananas voor 25… Ikke ook by the way… MMM
• Mensen hier het maar raar vinden dat ik als vrouw alleen, niet getrouwd, geen kinderen en al untis jaar oud! Hier met mijn bakcpack rondreis… Snappen er niks van.. hihi
• Ze hier sigaretten per pakje verkopen, maar ook per stuk?
• Een postzegel op een postkaart naar Nederland 12 roepie kost ( ong 19 euro cent) en dat het dus goedkoper is om een kaart van India naar Nederland te sturen dan van Nederland naar Nederland.. rara hoe kan dat?!
• Indiaase mensen houden van alles wat ´bling bling´ is?
• Ze daarnaast bijna altijd vragen wat de prijs is van… die camera, of die lap top, i-pod (die nu dus empty is) of wat een vlucht kostte van Nederland naar India etc etc ? Meestal zeg ik maar dat ik dat niet weet, omdat het een kado was (niet altijd gelogen he Roos), omdat je anders veel moet uitleggen.
• Ik wel uitleg geef als ze vragen wat mijn salaris is. Dan vraag ik of ze tijd hebben, want dan pakken we de casio erbij. Salaris in euro, min hypotheek , min essent, min CZ, min opstalverz, min pensioen opbouw, min wegenbelasting, min bijdrage VVE, min auto verzek, min etc etc etc Zoals mijn tante Silva altijd zegt als de post binnenkomt. Af, af, af, af…. Haha.. Ik bof momenteel want alleen mijn pensioen, levens/ en reisverzekering gaan momenteel af in euro´s en de rest in roepies.. hihi (oh ja en de foto albums en de skype beltgoedjes).. maar dan nog.. hihi…
• Ik altijd heel erg blij ben als ik weer op de site kan kijken en jullie berichtjes zie. Doet me echt goed!
• Sri Lanka so far so good is,maar wel heel anders dan India? Tot nu toe zie ik alleen mensen reizen binnen een georganiseerde reis, dus nog geen backpackers, maar misschien komt dat nog.
• Sri Lanka veeeeeeeeeeeeeeeel schoner is dan India?
• Ik de eerste dagen voor mijn gevoel heel luxe gedaan heb met luxe eten in een kuxe hotel? Hihi…..
• De vrouwen in Sri Lanka ook wel sari’s dragen, maar weer een andere techniek hebben om die 7m stof om hun lichaam te wikkelen? Ziet er mooi uit!
• Ik nu ga stoppen en jullie een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel dikke zoen geef!

Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

PS: Ik wilde zojuist foto's plaatsen, maar ik heb het maximale aantal bereikt...
Heb momenteel geen internetbankier spullen bij, dus kan nu geen extra ruimte bijkopen, maar dat probeer ik de volgende keer....
Helaas voor nu, maar dat komt dus nog (of ik moet na Mark en Dees een nieuwe sponsor vinden? haha)

Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  • 31 Maart 2010 - 14:13

    Pascal:

    Eeej Natjuh!!!

    Altijd fijn te horen dat je het nog steeds super naar je zin hebt! Je houdt het goed vol, ook met je blog, leuk!
    Alleen jammer van de dat je je foto's niet kwijt kan....
    dusssss...kom maar op met verse shoots: je kan er weer 100 extra kwijt.

    Vooral blijven genieten daar!

    Knuffels,
    Pas


  • 31 Maart 2010 - 19:21

    Edwin:

    Hé Naath.

    Super om je wist je datjes te lezen. War wat een leuke info!!!.

    Super om te lezen dat het zo goed bevalt. Leuke, mooie, boeiende, intrigerende omgevingen blijven maar komen.
    Super om te zien dat je overasl nieuwe mensen tegenkomen die je zo gastvrij ontvangen.

    Petje af...

    Ga genieten van de golven, kiten, zon, zee, strand, leuke mensen enz...!!!

    Liefs en de dikste knuffel uit geldrop en omstreken.

  • 31 Maart 2010 - 20:24

    Anita & Martien:

    Hey Nathalie,

    Bedankt voor de kaart! Die was snel!
    Je hebt ons enthousiast gemaakt, we zetten Sri Lanka op ons things-to-do-list!
    We kijken weer uit naar je volgende verslag.

    Groetjes uit Geldrop!

  • 31 Maart 2010 - 20:35

    Jan En Wil:

    Bedankt voor je kaart uit Sri Lanka,die is vandaag aangekomen.
    Super wat jij allemaal onderneemt en op je weg tegenkomt. Heb net via Google eens even gekeken waar je in Sri Lanka al bent geweest/nu bent en naar toe gaat. Adams Peak lijkt me een geweldige ervaring. Wel tellen of die 4800 treden ook kloppen en boven ga je zeker even op de voetstap van Boeddha staan, hé ?
    Heb weer het een en ander geleerd en genoten van je :wist u dat.

    Morgen met de kleinkinderen de paastak versieren en paaseieren verven. Cas kon het zich nog herinneren van vorig jaar. Zondagmorgen komt de hele bubs naar ons. Paaseieren rapen en brunchen en ik verheug me al op de gezichtjes van die twee als ze weer een ei gevonden hebben.

    Over 14 dagen gaan we een weekje naar de Algarve met een half nicht van mij en haar man. We hebben vanmiddag met hen nog enkele dingen besproken en gezellig daar gegeten. Lekker wat wandelen, terrasjes pikken en 's avonds in een restaurantje wat eten.Heerlijk relaxen. We hebben er zin in.
    Hopelijk daar wat beter weer, want hier hebben we er even aan mogen ruiken en nu is het weer hommeles.
    Ik had gehoopt een beetje kleur op te doen maar ik denk dat de zon daar nu wel even zal schrikken van mij.

    Inge heeft al best een behoorlijk buikje en afgelopen zondag hebben we in Tilburg wat positiekleding gekocht. Even samen bij hen thuis koffie gedronken, Inge en ik gezellig naar de stad, Marco moest studeren en Jan op de racefiets terug naar Mierlo. Tussen Breugel en Nuenen kreeg hij een plensbui en kwam druipend thuis aan. Een warme douche deed wonderen.

    Blijf lekker genieten van alles en ik eindig met veel liefs, een knuffel en dikke kussen van ons.
    Kijk al uit naar het uitzicht vanaf de top van Adams Peak.


  • 31 Maart 2010 - 21:22

    Rosie:

    wat heerlijk zeg die w.j.d. LOL. zo amazing girl dat je dit gewoon allemaal mag meemaken pff ENJOY! kussssssssss

  • 01 April 2010 - 15:55

    Amar:

    We met in Mysore for a while in the Attar shop!
    We are back and already miss India... enjoy deeply the trip remind and wish you grandioses moments.
    Joy and Spirit!!!

  • 01 April 2010 - 17:39

    Sabine:

    Zo leuk om te lezen dat je ziet wat wij ook hebben gezien. Met de trein door de theeplantages in omgeving Nuwara Eliyaa is echt geweldig!
    Niet vergeten thee en cake te bestellen en te genieten van het uitzicht in de bergen.
    Dikke kus en we bellen!
    Ook kusje van Nina voor tante Nathalie

  • 01 April 2010 - 19:46

    Mama En Papa.:

    Hoi Nathalie.
    Dat het weer een heel andere wereld is, is eigenlijk ongelofelijk. Het ligt zo kort bij India. Maar dat hebben wij ook met België. Zij hebben veel meer friet.
    Het mooie is dat de natuur er zo mooi bij staat en dat de mentaliteit van de mensen zo anders is. Gelukkig beter. Omdat jij met het openbaar vervoer reist val je natuurlijk op omdat de andere toeristen met een taxi gaan. Heel veel reisgenot en goed weer.

    Groetjes en een dikke knuffel mama en papa

  • 04 April 2010 - 18:51

    Wil En Jan:

    Even kort een Paasberichtje uit het natte en kille Nederland.
    Vanaf dinsdag zou het weer beter worden. Woensdag volgens de berichten goed. Jan en ik gaan die dag met de trein naar Alkmaar voor de verjaardag van Jan.

    Vandaag iedereen thuis geweest. Erg Gezellig. Kinderen hebben flink eieren geraapt en wij ze telkens maar weer verstoppen. Gemeen, hé ?

    Merk je daar in Sri Lanka ook maar iets van Pasen ? Denk het niet, hé ?

    Veel groetjes van ons en we eten nog een paasei op jouw gezondheid.

    Jan en Wil


  • 04 April 2010 - 18:51

    Wil En Jan:

    Even kort een Paasberichtje uit het natte en kille Nederland.
    Vanaf dinsdag zou het weer beter worden. Woensdag volgens de berichten goed. Jan en ik gaan die dag met de trein naar Alkmaar voor de verjaardag van Jan.

    Vandaag iedereen thuis geweest. Erg Gezellig. Kinderen hebben flink eieren geraapt en wij ze telkens maar weer verstoppen. Gemeen, hé ?

    Merk je daar in Sri Lanka ook maar iets van Pasen ? Denk het niet, hé ?

    Veel groetjes van ons en we eten nog een paasei op jouw gezondheid.

    Jan en Wil


  • 05 April 2010 - 11:06

    Jan En Wil:

    Oeps, daar was iets fout gegaan.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 162088

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: