Het is niet groot, het is niet klein, - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Het is niet groot, het is niet klein, - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Het is niet groot, het is niet klein,

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

08 April 2010 | Sri Lanka, Ella

Het is niet groot, het is niet klein, het is wat jij er van maakt.

Zo, waar te beginnen?

De laatste week is er weer zo veel gebeurd, heb ik zo veel gedaan, zo veel gezien en nu ook (ben ik erg happy mee) andere backpackers ontmoet.

Na de sight seeing in Polonnaruwa op de fiets en Medirygiria heb ik de bus gepakt naar Anurandaphura. Dit is de meest noordelijke plaats van de Ancient City’s.

Langzaamaan begon daar het sightseeing, tempels, tempels en nog meer bussen me op te breken… Vroeg me halverwege de sight seeing daar af wat ik eigenlijk aan het doen was? Doe ik dit omdat ik het leuk vind? Of omdat ik vind dat ik dit moet zien omdat ik nu in Sri Lanka ben en dit niet mag missen, of omdat ik mezelf geen rust gun? Of omdat ik jullie wil vertellen dat ik echt iets aan het doen ben in plaats van aan het niksen??

Al met al is het super mooi, indrukwekkend, maar ook vermoeiend, de bussen zijn ook niet bepaald ontspannend of relaxed te noemen en daarbij is het gewoon heel warm en heel vochtig…….

Besloot daarna dus de middag te skippen en lief te zijn voor mezelf! Heb een mega duur hotel gevonden met een zwembad. Entree betaald voor het zwembad en de halve dag bijgetankt.
ZALIG!!!!!!!!!!!!!!!
Het enige ‘jammere’ was dat ik daar niet alleen lag… haha… zat opgescheept met een dikke Sri Lankaan die probeerde indruk te maken… Oelalala…. haha

Betekende wel na zo’n heerlijke dag dat ik klaar was om weer op de bus te springen. Ontbijtje gescoord bij the take away bakkerij (JAAAAAAAAAAAAA ze hebben brood hier, wel alleen maar wit, maar toch…. BROOD!!! Zo zalig! Broodjes met ei, broodjes met jam erin, gewoon brood, broodjes met een soort van jawel… knakworstje… vegetable roti broodjes…. En dat soms met een kopje thee… betersssss) en Nathalie zat op de bus.

De bus naar Kandy genomen en daar overgestapt op die naar Hatton. Daar nog een keertje switchen voor het laatste uurtje naar Dalhousie voor de Adam’s Peak. Uurtje of 9 verders… En daar kwam ik de eerste backpackers tegen! Samen met 4 anderen in het guesthouse heeeeerlijk gegeten, gekletst, gelachen, tips uitgewisseld. Naar bed gegaan en om 2;00 opgestaan.

In het donker de Adam’s Peak opgelopen. Heb ze niet geteld, maar volgens de guidebooks zijn het rond de 5200 traptreden…

Boven op de top waren veel pelgrims. Freezing cold voor hun. Ik vond het zalig om gewoon weer een keer koelte te voelen. Schoenen aan, fleece aan, slapen met een deken… MMM….. En daarna is het eigenlijk gewoon wachten op de …. Zonsopgang! Heb er ondertussen best al wel wat gezien, maar deze was echt weer heeeeeeeeeeeeeeel indrukwekkend en moooi! Really stunning. Echt genoten en me weer heel rijk gevoeld ! Mooie momenten, heel speciaal, ze maken me stil en gelukkig :)

En dan begint het afdalen. Met al die mensen tegelijk…. Omhoog is okay, want de Sri Lankane starten eerder en gaan voor de zonsopgang naar beneden of ze slapen op de top…
Nu was het dus druk en op de een of andere manier lijkt de afdaling altijd langer te zijn, maar ach ja,… was een goed (en weer eens een keer fysiek actief) begin van de dag.
Onderweg wat fruitjes gekocht voor het ontbijt (want de guesthouses zijn asosociaal duur voor backpack termen….) Met de bus terug naar Hatton gegaan en toen met de trein naar Ella samen met Neil uit the US die ik tegenkwam in het guesthouse.

Door de theeplantages, de hills, de rijstvelden…. Zooooooooooo mooi! Lucky me had a seat at the window, dus kon veel foto’s maken, om me heen kijken, de wind door m’n haren voelen. Na 4 uur (en ondertussen behoorlijk brak na de busrit van vrijdag, de korte nacht in Dalhousie, de walk to the top van de Adam’s peak) op de trein gezeten te hebben kwamen we aan in Ella.

Fijn guesthouse gevonden en daar ben ik nu nog. Je mag gebruik maken van de keuken hier en das ook wel tof :)Ze koken is gewoon fijn en daarbij zijn de prijzen in de restaurantjes hier ook asociaal voor termen van hier en way out of my budet. Aardppels gebakken.. MMM… met wat groentjes.. hihi

Hier de Little Adam’s Peak gelopen. Helemaal alleen on tha road. Zalig! Plan was om uit te slapen, geen alarm te zetten, word ik gewoon om 6 uur wakker…. Tsja… Daarom lekker vroeg op pad gegaan. Dan is het stil, nog koel en de sky is mooi. Tijdje op de top gelopen en gezeten en me gewoon al wéér zo rijk gevoeld! Zo mooi! Zo fijn om weer in de bergen en de natuur te zijn. Voelt echt fijn.

’s Middags naar een Tea factory geweest. Nu weet ik precies hoe thee gemaakt wordt. Van de groene blaadjes van de struik tot aan allerlei kwaliteiten aan thee. Leuk om gezien te hebben. De factorijen hier zijn nog zo old fashion, maar maken zo veel thee voor export! Niet te bevatten.

Wel weer jammer is dat de Tamil thee plukkers zo weinig verdienen. Minder dan 3 dollar per dag! En dat is zelfs voor Sri Lanka haast niets. 8 uur per dag in het ‘veld’ en vaak ook in de zon. Respect! (Maare.. Sabine.. Waar ben jij geweest? Ik kreeg geen chocolade cake bij het proeven van m’n thee?!)

Toen ik terug kwam in het guesthouse was Scott daar. Een jongen die al 6 jaar reist… Dus samen aan de aardappels gegaan en hij heeft veel tips gegeven voor het zuiden, voor het strand en de dingen daar, want hij doet de trip hier precies omgkeerd.

VDe ochtend ontbijt en lunch gemaakt. (Een brood gescoord, eitjes gebakken, kilootje banaantjes en water)
Om 7 uur op pad gegaan naar Ella Rock. Eerst 2 km op het spoor gelopen en daarna de bush bush in naar een super mooie top van de rock. Onderweg bij een waterval van het ontbijt genoten en op de top een tijdje zitten kletsen. Veel verhalen als je al zo lang reist. Gezellig.

Gister weer een day trek gemaakt, nu met vieren. Een vader en zoon uit Australie.

Lekker hoor! 's Ochtends vroeg op, wandelen, 'smiddags nog een keer een kleine wandeling maken en gister de hele dag gekaart :)

Vandaag zijn de verkiezingen en daardoor rijden de bussen haast niet. We hadden het plan naar een grote waterval te gaan. Ontbijt en lunchpakket ready. De eerste bus genomen voor d eoverstap, maar na anderhalf uur wachten en allerlei berichten over wel-geen bussen maar terug gegaan...
Morgen dus de waterval!

Vandaag verder relaxed gedaan, want ben niet helemaal fit, maar dat gaat wel wee over.

Ga zo ook eens kijken ofdat ik ticket kan boeken naar het volgende land. Ga´t deze keer voor jullie alleen een verrassing houden.. Surprise surprise… hihi…. Blijft het voor jullie ook spannend.

Daarbij natuurlijk (nu kan het weer thanks lieve Pas!!!) wat fotookes oploaden voor jullie, zodat jullie weer een beetje een idee hebben van hoe het er hier uitziet.

Tot laters of tot sinas. Liefs Nathalie


  • 08 April 2010 - 12:26

    Rosie:

    O wat heerlijk om je weer te lezen en te ZIEN! hihi al is het maar op foto ;-)wees lief voor en luister naar jezelf girl!zoennnnnnnnnnnnnnnnnnnn van mij!!!!!!!!!!!!

  • 08 April 2010 - 17:46

    Vivian:

    Het is altijd weer leuk om je reisverhalen te lezen!!
    Ik blijf je volgen, groetjes Vivian

  • 08 April 2010 - 18:21

    Peettantetje:

    ja, ja, ze leeft nog. Ik heb een tijdje niets laten horen, maar ik lees elke letter van je mails, petekind.
    Jouw vrolijke toon doet mij goed.

  • 08 April 2010 - 18:57

    Sabine:

    Heeee lieverd!!
    HOEZO geen chocoladecake????? en die was nog wel zo lekker........wij in de omgeving van nuwara eliya naar de plantages en factory's geweest.....
    weet niet precies waar, zou ik op moeten zoeken....
    Zo fijn om weer een verslag te lezen!
    En wat is er nu de bedoeling van dat we niet mogen weten wat volgende bestemming wordt?????? HOE IS HET????
    I guess........Thailand, Laos of Vietnam.......(niet naar Myanmar hopelijk, te gevaarlijk).
    Doe maar Thailand, dan kunnen we weer gezellig ervaringen uitwisselen, heb ik nog leuke tips voor! Maar Vietnam/Cambodja of Laos lijkt me ook wel super en iets voor jou!
    Liefs!

  • 08 April 2010 - 18:59

    Sabine:

    Oh ja....of IJsland....is ook erg mooi hoor :-)
    (sorry, flauwe bui hier....) KUS

  • 08 April 2010 - 20:24

    Mama En Papa:

    Hoi Nathalie. Eerst even bedanken voor je belletje. Leuk je weer te horen. Spannende verhalen en bijzondere momenten. Weer veel gezien en van anderen gehoord. Je maakt wat mee op zo'n reis. Ga maar geen thee plukken het levert te weinig op.
    Je foto's geven voor ons weer een aardig beeld van wat jij gezien hebt.
    Fijn dat je zelf kan kokkerellen. Vindt je wel leuk hé. Hopelijk ben je snel weer de oude. Iets verkeerds gegeten misschien?
    We lezne het vervolg wel weer.
    Nog effe Googlen oms je reis te volgen.
    Groetjes en een knuffel van mama en papa.

  • 08 April 2010 - 20:29

    Mama En Papa.:

    Nog fff wat.
    In Thailand is het op het moment niet pluis. Als je in de hoofdstad landt, zit meteen in de tramelant. Het rijmt maar is niet prettig.
    Opstandelingen sturen de boel in de war.

    Sucses met het kiezen van een bestemming.

    Doei doei mama en papa

  • 08 April 2010 - 20:52

    Iene Teunissen:

    Hallo Nathalie, ik weet niet of je me nog herinnert, maar ik ben heeeel lang geleden je buurvrouw geweest samen met Willem. En je bent nog wel is bij me in de kapsalon geweest in de Coevering. Nou in ieder geval heb ik van je moeder je adres gekregen, en aangezien wij ook veel reisden voor we kinderen kregen, vond ik het wel erg leuk om je reisverslagen te lezen, en de foto's te zien., deed mee weer een beetje denken aan Indonesië en Thailand. We blijven je in ieder geval volgen, en we wensen je daar heel veel rust, gezelligheid levenservaring, en geniet vooral van die vrijheid, om te kunnen doen waar je zin in hebt zonder al weer aan morgen te denken, wat er dan allemaal weer moet, of in ieder geval dat wij vinden dat we niet kunnen laten. geniet ervan, heb je de rest van je leven nog plezier van. heel veel succes en geluk. Groetjes Joëlly Christel jimmy Willem en Iene Brouwer - Teunissen.

  • 10 April 2010 - 11:25

    Lydia:

    Leuk om weer te lezen waar je nu verzeilt bent geraakt. Echt heerlijk om zo per dag te bepalen wat je doet en waar je naar toe gaat. Geniet er van, straks terug in Nederland is dat weer heeeeeeeelemaal anders, maar dat duurt nog wel even.
    Nou nog veel succes, plezier en geluk daar.

    Liefs Lydia

  • 12 April 2010 - 07:09

    Edwin:

    Weer een mooi stukje tekst gelezen en je foto's zijn weer verbluffend.

    Ik ben benieuwd welk land je weer gaat binnenvallen en veroveren.

    Heb alleen de vraag of je nog op een Kite hebt gestaan....??

    Voor de rest.... be safe.

    Edwin

  • 12 April 2010 - 10:41

    Yvonne:

    Als ik je verhalen zo lees hoef ik eigenlijk alleen maar mijn ogen dicht te doen en zie de bergen en de zonsopgang... wat klinkt het heerlijk en gelukzalig! What more do you need than nature...?

    Even terug komend op je wist je datjes.. Ik heb er ook een paar, niet zoveel als jij natuurlijk..
    * Wist je dat bij ons de bomen vol met bloesen staan.
    * Het dagelijks 10 graden boven 0 is en de zon weer schijnt
    * Er een schokgolf door Olympia gaat...Irmo een andere aanbod heeft gehad en Olympia verlaat
    * De schok nog groter werd toen Remco vertelde dat hij Ja.... bij HARKS gaat werken.
    * Dat we jou nodig hebben..hi..hi
    * Ik heerlijk geniet van een bakkie koffie koffie met chocola, daar hoef ik gelukkig niet Sri Lanka voor door te reizen..
    * En ik gisteren heerlijk stept het bij Addicted 2 Move, gewoon lekker gestuiterd ha, ha. Zelfs toen ik in bed lag was ik nog aan het steppen.

    Geniet nog lekker en ja, het blijft spannend wat je volgende bestemming is... Lente in Holland of toch iets anders..

    Liefs Yvonne


  • 12 April 2010 - 17:06

    Tante Diny:

    Dag lieve Nathalie - allereerst heel erg bedankt voor je kaart uit Sri Lanka-erg lief dat je zo ver weg zo aan me denkt!En ik kijk je recht in je gezicht op een foto - leuk hoor! wat een ervaringen en prachtige momenten! Blijf je echt volgen - mooi dat dat kan!Jou wens ik alle goeds en sterkte - wees voorzichtig en pas goed op jezelf! Veel liefs van tante Diny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 162085

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: