Laatste dagje - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Laatste dagje - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Laatste dagje

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

19 April 2010 | Sri Lanka, Colombo

Hey hey lieve mensen in NL

Hier al weer het laatste bericht uit Sri Lanka. De volgende zal komen uit…. Haha… lalala.. Nee ga het nog niet verklappen…. Hihi.. Sommige mensen weten het wel (zoals ons pap en mam natuurlijk; kan het ons mam het niet aandoen niks te vertellen en natuurlijk Sabine :) Thanks a lot voor het snelle reageren en het boeken van de flight!!)

En wat een hoop nieuws lees ik allemaal! Shock doc Olympia en Harks… Oelalala…. Zou goed voor mij zijn nu terug te komen, maar het is nog te fijn op reis, Zeker nu ik slowly slowly mezelf rust gun en soms sightseeing skip maar gewoon geniet van het hier zijn. Maar dat is wel echt news!!!! Wauw.

De laatste dagen gewoon al weer heel veel meegemaakt! Relaxed gedaan voor zover ik dat kan én veel moois gezien en gedaan. New year gevierd, interessante mensen ontmoet etc etc. Zal het met jullie delen: Here we goooo

De laatste update was vanuit Ella. Heb daar nog een rustdag ingelast aangezien ik echt niet fit was. De jongens ( Scott van New Zealand en vader en zoon uit Australië ) zijn toen naar Lipton tea geweest.

Ikke uitrusten want wilde graag naar Diyaluma. Daar zijn de op drie na hoogste watervallen van Sri Lanka. Zo gezegd zo gedaan. Dagje bijgetankt, geslapen, geslapen en geslapen. Wasje gedaan en geslapen..

Dag erna ontbijtje gescoord, lunchpakket gemaakt en op de bus.
Het is al vroeg warm dus de klim naar boven was pittig, zeker omdat ik nog niet fit was, maar het was het drie-dubbel-en-dwars waard!
WAUW WAUW WAUW!!

Het lijkt op de Rivella reclame. Mooie grote waterval en je kunt er zwemmen! Niemand te bekennen. Dus wij lekker relaxen, zwemmen, kletsen, lachen en zonnen (oh ja.. en verbranden..)

Ik lag wel erg lekker op de rotsen, maar de mannen wilde verder.. okay,.. kleren weer aan en verder lopen. Daar aangekomen was het weer mooi en gaaf! Nu kon je echt in de grote waterval zitten! Wel vet onderuit gegaan omdat het zo glad is, dat was wat minder, maar m’n elleboog leeft nog gelukkig. Ook genoeg water om te koelen.. haha
Daarna nóg een level door naar de top van de waterval. Door het water, door de bushes enzo en dan met wat extra adrenaline ben je er. Zooooooooooooo vet!!!! Je kon de mensen beneden op de straat zien zwaaien: Echt vet vet vet!!! Zeker één van de highlights van de laatste 7,5 maand!

Omdat we een regen front zagen komen (ja ja… dikke moesson buien rond de klok van 16:00) zijn we terug gegaan.. Komen we bij een dorpje aan .. komt het echt met bakken naar beneden.. Niet normaal. Maar de mensen hier zijn lief en gastvrij dus we konden schuilen met een bakje thee.

Later had de dochter 4 paraplus geregeld en wij verder naar beneden. In de stromende regen, in de modderstroom, langs de gladde stenen en de glibberige bosjes… maar het was pas 17:00 en onze bus zou rond18:00 komen, dus wij weer schuilen bij het andere deel van de familie in een ander huisje. Heel interessant allemaal voor ze.. hihi
Wij wachten en wachten, buiten maar regen en regen.. komen er locale mensen langs gelopen… komen diezelfde mensen weer terug gelopen… de weg was niet meer begaanbaar door de regen… we konden niet meer naar de weg komen voor de bus.. oeps..oelalala….

Zij hebben toen voor ons gekookt (ikke helpen als vrouw zijnde), we hebben gedanst (tsja… je reputatie als aerobics juf moet je hoog houden en het zorgt ervoor dat de tijd snel gaat als je haast niet met elkaar kan praten omdat ik geen Tamil spreek en zij haast geen engels), droge kleren gegeven (die rok stond best goed) en daarna hebben ze een bed geregeld voor ons. Zoooo lief!

De nacht doorgebracht bij die familie en de ochtend erop vroeg terug, want de mannen hadden een backpack pak missie om door te gaan naar de volgende locatie. Ik had een was en bijslaap dagje.
De dag erna met de bus (voller dan overvol vanwege het nieuw jaar de dag erop: betekent haast 4 uur staan in de bus op een Srilankaanse weg…) naar Mirissa aan de zuid-kust waar ik nu nog ben.
Wauw wat een strand zeg! En wat een golven! En wat een zon! (Vervellen als gevolg……haha). Zwaar impressed ikke hier wat rondgelopen, in de golven gedoken en een ander strand bezocht.

Toen Nieuw Jaar gevierd. Tamil en Singhalees Nieuw Jaar. 13-14 april deze keer, de astrologen bepalen elk jaar de precieze datum. Hier met de familie van het guesthouse mogen mee eten ’s ochtends met het speciale ontbijt. Iedereen maakt melkrijst en curry’s. Ze starten om 7.01 precies met de traditie en erna heeft ieder gezin zo de eigen dingen. Daarbij veel lekkere zoete dingen. Heel speciaal! Ook ’s middags voor de lunch was ik uitgenodigd. Zoooooooooooo veel lekker eten…. MMMM. Her en der hoor je muziek en vuurwerk knallers.

‘s Middags waren er meer toeristen uitgenodigd en iedereen in het guesthouse was nu wakker en aanwezig. Tot ’s avonds een uurtje of 22:00 doorgekletst zo met iedereen. Echt speciaal! Voelt echt als een feestdag. Loop nu nog steeds happy new year te roepen tegen alle Srilankanen die ik tegen kom en ze vinden het geweldig! Komt ook omdat ik de avond ervoor ‘uit’geweest ben. Er was een strandtentje met een DJ! Hoorde overdag David Guetta en toen vertelden ze dat er ’s avonds een party was. Nou niet echt dus, maar ik heb gewoon heeeeeeeeeeeeeerlijk gedanst, in m’n eentje, op een colaatje op het strand. Zo goed om goeie westerse muziek te horen in tha mix! Had een soort van Extrema Outdoor gevoel… MMM.. natural drugs.

Later naar Hikkeduwa gegaan. Kwam daar Scott weer tegen en hij is nu ook weer in Mirissa. Samen nog wat andere stranden bezocht. Gaat goed hier. Er is één grote doorgaande weg langs de kust en je kunt haast overal op-afstappen met de lokale bussen. Ideaal!

Kwamen bij een strand uit wat normaal heel mooi en rustig schijnt te zijn, was nu packed met Srilanken die nieuwjaars-vakantie hebben.. Overvol strand.. had ineens een Schevingen flashback… De stilt fisherman gezien en hopelijk (schrijf deze mail op de lap top en dan copy paste) ga ik nog de schildpadden zien… let’s see!

Zondag was ook weer een speciale dag. In Sri Lanka eren en vieren ze elk jaar de datum van overlijden van geliefden. Deze dag was de dag dat de vader van de vrouw van het guesthouse precies 5 jaar overleden was en wij (Scott and me) waren uitgenodigd. Beetje raar misschien, maar wij toch maar gegaan. Je bent in Sri Lanka of niet…

Met de bus, nog een bus en later met lokaal vervoer naar het huis van de oma van de familie. Er was so much food.. Niet te geloven. Hier stuurt niemand een uitnodiging. Iedereen die de persoon gekend heeft en interesse heeft (oprecht) die herinnert zich de datum en komt uit zichzelf. Mooi! Geen mooi weer spelen, uit fatsoen langskomen… Nee want als je de datum niet weet betekent het gewoon dat je niet geïnteresseerd bent en er dus niet bent. Daar hou ik wel van! Betekent dus wel veel eten maken, want je weet nooit hoeveel mensen er komen.. haha

Daarbij komen er monniken en een monnik priester. Deze (in dit geval acht) monniken komen de overleden persoon eren, ze maken een puja, ze chanten, ze bidden, zodat deze persoon in een beter en mooier leven terug op aarde mag komen. Na het chanten en bidden geeft iedereen eten aan de monniken. Zij beginnen met eten en dan de andere mensen. Ook ik heb mee mogen helpen de monniken eten serveren. Speciale ervaring! Dat kan ik je wel vertellen.

Daarna een mega lekkere, grote, luxe lunch met allerlei Sri Lankaanse Curry’s… Mjammie! Heb er nog een dikke volle buik van.. hihi…
Daarna nog naar het strand geweest. De golven zijn huge! Niet normaal! Probeer te body boarden.. just with my body, probeer door de golven te duiken en gewoon golven te springen, en soms gaat dat mega goed en soms… tsja.. dan wordt je gewoon omver gespoeld.. ze zijn huge, se zijn groter dan groot, krachtig en met een mega sterke onderstroom…. En nee Edwin.. helaas geen surfen of kite surfen… het is off season en daarbij is de huurprijs voor een board per uur mega.. en nog niet eens per dag.. ga het maar eens ergens anders proberen (googlen waar het wanneer seizoen is).. want de golven roepen nog wel steeds ‘Nathalie, Nathalie!!!’

Tsja… zoals je gelezen hebt maak ik weer veel mee, Ik geniet ervan! Ik geniet van het weer (al is de zon wel erg burning) en de mensen om me heen, de vegetable Srilankan Curry’s en alle andere speciale dingen en mensen die op mijn pad komen. Zoals een Koreaan die al 10 jaar reist! Heb goeie recommendations van hem gekregen voor meditatie centra in Thalland, so let’s see.

Daarnaast lukt het me beter om te genieten en te relaxen. Al doe ik nog steeds van alles op 1 dag. Zo heb ik het Nederlandse Fort (ja… wij hebben hier een tijd de boel lopen onderdrukken een tig jaar geleden) nog niet bezocht… haha… vind ik best knap van mezelf, maar heb er gewoon geen zin in na alle tempels, paleizen, forten en ruines de laatste 7 mnd…. Schouderklopje voor mezelf.

Ga kijken ofdat ik dat weer meer kan volhouden, want anders is reizen een drukke baan en ben ik eigenlijk niets anders aan het doen dan wat ik voorheen thuis deed. Werken, werken, werken.. Maarja… hou nou eenmaal van mijn werk… (lesgeven en reizen)
Ga ook kijken voor een duikcursus, een massage cursus en weer meer meditatie… yoga… Merk dat ik daar weer aan toe ben.. Nog een keer vipassana waarschijnlijk.. Let’s see.

Vind het ergens wel jammer sat ik al een flight geboekt heb, anders zou ik nu naar Colombo gaan en m’n visum verlengen.. In Auragambay start nu het surf seizoen en er is een heel goed yoga en meditatie centrum in het midden van het land.. too bad dat ik dat nu pas weet… Maarja.. heb ik weer een reden om terug te komen…
Ga het er voor nu bij houden. Heb de laatste dagen (was te lui mijn grote camera te sjouwen) zelf haast geen foto;’s gemaakt en Scott’s foto’s zijn te groot om hier up te loaden, dus je mag op Picasa kijken voor het Sri Lanka overzicht. Kee?

Voor nu heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel liefs en tot in het volgende hoofdstuk-avontuur-land.
En toen kwam er een olifant en die blies het verhaaltje uit
Whoeeeeeiiiiii


  • 19 April 2010 - 13:17

    Rosie:

    zucht....weer genoten van je heerlijke verhalen mooiert! dikke dikke zoen 4 u (weet btw niets meer dan jij van de harkssoap, sabine is daar nogal goed in verwacht ik hihi ;-)))))
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    liefs!

  • 20 April 2010 - 08:49

    Edwin:

    Weer een hele woordenstroom op het scherm gelezen. Heerlijk....
    Van modderstromen tot watervallen en giga golven. Ik zal de fotokes eens bekijken wat ze vertellen.

    Toch wel benieuwd wat het nieuwe land gaat brengen. Inmiddels bekend dat het geen Limburg is dat herondekt wordt...Tja. Nog maar even geduld hebben voordat de nieuwe wereld wordt ontdekt.

    Hier nog een weekje knallen en dan heerlijk op vakantie in de oostenrijkse bergen.

    Gelukkig heb je geen last gehad van de vulkaanuitbarsting in ijsland andres mocht je nopg gaan zwemmen.

    Groetjes en veel liefs uit het Geldropse.

    Houdoe en bedankt!!!!

  • 21 April 2010 - 00:34

    Nathalie:

    Ben op de airport!!!! Jeuh!!!
    Nog 2 uurtjes ongeveer en dan vlieggggg ik :)

  • 21 April 2010 - 10:53

    Sabine:

    Wauuuwww klinkt goed schattie!
    Enne....graag gedaan hoor.
    Goede reis en wees voorzichtig kee??

    XXX

  • 22 April 2010 - 17:53

    Peettantetje:

    Ik wou dat ik al jouw dingen zelf mocht meemaken,
    maar zo'n "ouwe taart" als ik wordt natuurlijk niet zomaar overal uitgenodigd.
    Daar moet je een jong ding voor zijn, zoals jij, èn blond. Hartstikke leuk om het allemaal te lezen.
    Hou doe.

  • 04 Mei 2010 - 10:03

    Yvonne:

    Hay hay,

    Beetje een late reactie maar we hebben afgelopen maand geen mail en internet gehad. Ik heb dus even een achterstand in te lezen...
    Wat maak je toch veel mee en vooral heerlijk dat je er zo van kunt genieten. Geniet van het moment, morgen weer een nieuwe dag met nieuwe momenten.

    Liefs X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 162148

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: