Oh Yeah... Me having a good time overhere - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Oh Yeah... Me having a good time overhere - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Oh Yeah... Me having a good time overhere

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

12 Oktober 2010 | Myanmar, Hpa-an

Minglaba!

So... Ik had jullie al eerder willen up-daten (en ik heb het ook geprobeerd... meerdere malen zelfs) maar internet ligt hier nog steeds in het stenen-tijdperk-niveau.

Vandaag dus wel geluk !!! En das fijn, want jullie graag vertellen over dit speciale land, over wat ik allemaal al gezien en gedaan heb en hoe aardig de mensen zijn.

Ten eerste wil ik de verhalen die de pers in de wereld gooit even een beetje tegenspreken.. hihi
Want so far is eigenlijk alles anders dan de verwachtingen die ik had, die door andere mensen en verhalen in mijn hoofd gestopt zijn. (Op het internet na dan.. haha.. das niet veel...)

Yes, Myanmar is een arm land, maar ik denk dat de zichtbare armoede niets anders is dan die in Nepal of Cambodja, of Noord Vietnam....
De wegen zijn hier zelfs beter dan die in Nepal en er bestaat zo iets als een nachtleven en wat barretjes op straat waar de locals een drankje doen.
De mensen lijden wel door overheids beperkingen en regels, dat zie je wel in de blikken van sommige mensen, maar al met al zijn de mensen hardwerkend, positief, opgewekt, vroljkm eerlijk, aardig, gezellig, goedlachs etc etc

Het erge van deze armoede em voor deze mensen is dat het niet nodig is... Myanmar heeft gems, goud, teakhout, thee, koffie, rijst rijst en nog meer rijst etc etc... Het zou eigenlijk het rijkste land in Azie moeten zijn que grondstoffen... maar de overheid he,.... Die is rijk en de mensen hebben haast niets.....
Daarom is het wel erg om te zien dat de mensen een simpel bestaan moeten leven en weinig toekomst beeld hebben...

Volgens de facts is Myanmar het derde corrupste lamd in de wereld! Voor mij is dit natuurlijk niet zichtbaar.
Volgens mij zijn alle landem im Azie zo wat corrupt.. Vietna,m India, Sri Lanka... Maar hier zijn geen banken, mensen cashen hun salaris handje contantje, en dat betekent dat er veel zwart geld is.
Veel Burmezen wonen in bijv. een Thailand voor business en sturen geld naar familie. Dus hoe meetbaar is het nationale inkomen en die corruptie?

De mensen zijn zeker niet rijk te noemen, de overheid support ze ook zeker NIET, maar voor zo ver ik gezien hebben de meeste mensen wel een dak boven hun hoofd, zeker 1 tot 2 warme maaltijden per dag en kleren aan hun lijf.. maar nogmaals... het zou eigenlijk een welvarend land moeten kunnen zijn..
NIet een land waar powercuts zijn... waar goede educatie nog steeds uitzondering is, zonder veilig drinkwater.. vervoer wat so,s haast onmenselijk te noemen is... fiets riksjas en paar en wagen om nog maar te zwijgen over de buffola;s die het land moeten omploegen... etc
En verder: is het een super mooi land!
Met een mix voor mij van zo'n beetje alle landen waar ik ben geweest.. hihi

Indiaase invloeden, sommige mensen zien er haast hetzelfde uit, het karstgebergte zoals in Halong Bay in Vietnam, de wegen zoals in Cambodja, lachende en zwaaiende mensen op de wegen zoals overal wel in Azie als je off trail bent, lekker eten met een Chinese of Indiaase , de trein haast zoals in Sri Lanka etc etc etc
So far So good!

Nadat ik bij Scott verwend ben met een luxe bed, zalige douche en lekker eten.
Nadat ik de round tour by train gedaan heb rondom Yangon en met mijn Thaise Visum op zak ben ik met de nachtbus naar Moulmein gegaan.
Interessant feit was hier dat we rond 3.00 's nachts aankwamen bij de brug die de rivier crosst naar Moulmein, dat we hebben gewacht tot 6.00, toen de bus uitmoesten, ons id bewijs hebben moeten laten zien en toen konden we in 5 min naar het centrum rijden...
Overheidsregels... tralalala.....
De boot naar Hpa-An die op ma en vrij gaat ging deze vrijdag niet, dus ik heb een guesthouse opgezocht.
In dit plaatsje waren 2 guesthouses die buitenlanders mogen toelaten en Breeze guesthouse had hier een kamer voor mij :)

In Moulmein ben ik naar een Pagode gelopen en me verbaasd over het monniken leven hier... hihi
Ik heb rokende, gokkende en voetballende monniken gezien hier.... De foto's volgen

De dag erna ben ik met een pick-up truck (een truck waar je op en af kan 'springen' op de route waar je maar wilt) naar een 560 ft lange receleining budha gegaan.
Mooi!!! Groot!!! Nat!!! haha
Het is einde regenseizoen, maar tot nu toe toch nog elke dag dikke regendruppels...

Meestal heb ik geluk en begint het net te regenen als ik hoog en droog zit (in een gh, in een bus, in het treinstation... etc) maar deze keer niet.
Hierdoor heb ik niet gewandeld in de omgeving, die er wel erg mooi uitzag, maar ben ik gewoon meteen terug gegaan naar Moulmein.

De dag erna met een man uit de UK naar een Golden Rock gelopen.
Deze staat (natuurlijk, hoe kan het ook anders.. hihi) boven op een berg,
In 2 uur in de mist en nevel naar boven gelopen. Heerlijke workout!
En toen we boven waren... gingen de wolken even aan de kant!
Geluk hebben dus :) Want het uitzicht vanaf daar was super!
We hebben even 'gekletst' met 2 monniken die daar in de monastery wonen en zijn erna weer naar beneden gelopen.
Erg groen, nu zo aan het einde van het regenseizoen!
Daarbij ook veel ontbossing gezien, dat was wat minder.

Gister 7 uur op een boot gezeten van Moulmein naar Hpa-An (met de bus is het 2 uur) over een kleine 100 km.
En het was amazing mooi!!!

Karst gebergte overal, soms stoppen bij een dorpje waar we getrakteerde werden op over enthousiaste zwaaiende kinderen (en ook wat verwaalde volwassenen)
Zo gaaf!!!!
Heb genoten!

En ja Yvonne.. ik heb bij iedere stop met wat blije zwaai en ' oeh oeh' grapjes een feestje proberen te maken :)
Gisteravond laat hier aangekomen en net terug van een bezoek aan 2 grotte vol met Budha statues.
Ook de rit in de motor riksja door de natuur en de dorpjes was al een ervaring op zich.
Overal rijst, mooie bergen op de achtergrond, zwaaiende en lachende Burmese mensen die ons soms verward aankomen (wat zie ik nou?? 2 witten mensen in een motor riksja?? hihi)
Kortom: het is mooi hier!

Ik heb na Thailand toch wel weer even moeten wennen aan het feit dat mensen haast geen toeristen zien en dat je dus constant een lopende tentoonstelling bent, maar het went wel weer.. hihi... een maak nu graag de mensen aan het lachen door non-verbale communicatie.
Daarbij is hier wel weer veel meer armoede dan in Thailand en dat was na 3,5 maand ook wel weer even een shock, maar ook dat beeld is langzaamaan weer veranderd.

Armoede is er wel, maar ik heb haast geen bedelaars gezien.
Mensen lopen er netjes gekleed bij, in de dorpen zijn ze met de rijst zelfvoorzienend en als mensen heel arm zijn brengen ze hun kindje naar de tempel, zodat die als monnik toch wat scholing krijgt en zeker genoeg te eten, want alle budhist mensen zorgen hier goed voor de monniken (zeker na de Saffron Actie).
Als ik daar ergens weer internet kan vinden dat het doet horen jullie meer van mij!

Voor nu, veeeeeeeeeeeeel greetz en liefs uit een mooi Myanmar

  • 24 Oktober 2010 - 07:28

    Edwin:

    Hey Nathalie.

    Wat een heerlijk land. Mooie mensen zoals ik je lees. Open en hartelijk. Het is wel een heel gereis met de trein, bus, pick-up, lopen, motor enz. Elke keer weer een andere omgeving waar jijzelf eigenlijk een reizende attractie bent!!
    Je moet inmiddels gewend zijn aan de hartelijkheid van de kinderen die je met open armen ontvangen en tegemoetkomen. Door jou interesse, blik, enthousiasme ben je een welkome gast.

    Hier is het regenseizoen al maanden aanwezig. Regendruppels vallen geregeld uit de lucht maar gelukkig zijn er ook veel momenten droog en kunnen we lekker naar buiten. De herfstvakantie is inmiddels aangebroken en ik ga met de kids er even lekker op uit. Een chalet op een Limburgse camping met een heerlijk zwembad voor de kids. Verder ga ik lekker lezen en kasteeltjes bezoeken. Kortom…. Vakantie.

    Heel veel liefs vanuit geldrop.

    Groetjes, Evi, Jesse, Lise en Edwin


  • 24 Oktober 2010 - 10:52

    Sabine:

    Soooooooowwwww dat klinkt goed allemaal. Lijkt me een prachtig land als ik het zo lees.
    Enne.....ik zie het al voor me ja, dat jij de mensen aan het lachen maakt met non-verbale communicatie! Fijn dat ze zo vriendelijk en open zijn, dat zal je een lekker en welkom gevoel geven.
    Geniet er maar lekker van.
    Liefs, Bruno, Sabine en kusje van Nina

  • 24 Oktober 2010 - 20:11

    Papa En Mama:

    Hoi Nathalie, wat heb je weer veel meegemaakt. Ben verrast dat je een internet cafe gevonden hebt. Had gisteren net een boek van Birma uit de bibliotheek meegenomen.Heb wat plaatsjes kunnen vinden waar je geweest bent.Over het land heeft er een orkaan geraast, heb je daar iets van meegekregen. In Nederland wist men niet zoveel jajaja Birma erg gesloten.En Tailand staat een kwart onder water, hoop dat het wat gezakt is als je erna terug gaat.Ben benieuwt naar je foto's. Het is hier nu herfst vakantie maar er wordt hier ook wat nattigheid voorspeld. Gaan dinsdag naar Utrecht caravan en tenten beurs, zomaar een dagje ertussen uit.Bedankt voor de kus via hyve's van Danielle, prima aangekomen dat is weer eens iets anders.Knuffelsssssss Papa en Mama

  • 27 Oktober 2010 - 10:51

    Yvonne:

    Hay Nathalie,
    Ik heb veel aan je gedacht, was erg benieuwd hoe het je bevalt in Myanmar. Zoals je de natuur omschrijft en de mensen.... ik zie heb bijna als een film voor me. Het lijkt me echt zooooo bijzonder! Heerlijk om je enthousiasme te lezen. Ben benieuwd naar die drinken en gokkende monniken maar ik vroeg me af... heb je ook een foto van jezelf in "gesprek" met een Burmees? Lijkt me enig!!
    Liefs XXX

  • 28 Oktober 2010 - 21:22

    Rosie:

    zucht.........wat een heerlijk verhaal weer girl! ongelofelijk wat je daar toch maar weer mooi aan het beleven bent, de dingen die je ziet, de mensen die je ontmoet en wat heerlijk dat Myanmar zo'n fijn land is. SUPER!!! dikke dikke zoenen en knuffels van je dinnetje Ian en Joanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 162105

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: