Time flies... laatste dag Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Time flies... laatste dag Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Time flies... laatste dag Vietnam

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

06 Juli 2010 | Vietnam, Hanoi

Xin Chia

Laatste dagje Vietnam is al weer daar.. oelalala... time flies.

Vanmorgen (lees vannacht 3.30 lokale tijd) ben ik weer in Ha Noi aangekomen met de 'sleeper'bus vanuit Sapa...
Weinig slaap dus als ze je al weer midden in de nacht droppen.. haha.
Gelukkig was ik hier al geweest, kon ik met 4 meiden een taxi delen en had het hotel een kamer vrij. Kon wel pas vanaf 7.30 inchecken, dat was wat minder.
Eerst een broodje ommelet gescoord, wat geslapen met de airco aan (thanks God) een shower genomen en nu weer full in Hanoi!

Moet zeggen dat het raarder is dan ik verwachtte om hier weer te zijn.
Het is goed, het is een gave stad, maar toch.... herinneringen MET Jonno....
Buikpijngevoel komt dan ineens weer terug (zonnevlechtje???)
Probeer het maar gewoon te nemen zoals het komt.. Dan is het goed.

Net m'n ticket geprint en dan vlieg ik morgen op Bangkok :)
Het plan is daar 1 nachtje ofzo te blijven en dan naar Chiang Mai te gaan met de sleeperbus of train.
In Chiang Mai ga ik dan ma de 12e starten met een Thaise Massage Cursus.
Echt zoooooo'n zin in!!!
Weer eens iets leren, 2 weken op 1 plaats, 2 weken een rimte, iets 'doen' binnen m'n 'vakgebied' en hoor goede verhalen over Chiang Mai
(http://www.sunshine-massage-school.com/) : dit is de link zodat je evt kunt zien wat ik waar ga doen!

En daarna komt Roos dus deze kant van de wereld gezelliger maken!!! Beterssssss!!

En tsja... dan zijn de 6 weken Vietnam al weer voorbij...
Zonde ergens, want vind het echt een ontzettend gaaf land!
Zou best langer willen blijven, maar de cursus roept...
Heb echt een fijne tijd gehad. Samen met Jonno, maar ook weer alleen.
Mooie herinneringen gemaakt :)

Zoals ook de laatste week in Sapa.
Het guesthouse was zoooo fijn! Heerlijke kamer, balkonnetje, 's nachts met de ramen en de deur open slapen, het koelt gewoon af 's nachts, aardige jonge meiden bij de receptie die ook veel info gaven of gewoon effe gezellig kletsten.. zalig!!

Heb er leuke backpackers ontmoet om zo af en toe een praatje mee te maken, had een vast 'eettentje' in de local market waar de mevrouw heerlijk Pho maakte (je weet wel: van de Wist U Datjes... haha.. die noodles soep met vanalles... nou, ik had hier de kip.. en zij was zoooo lieft dat ze mij altijd mooie stukjes kip gaf :)) heb voetbal gekeken met nog meer Hollanders etc etc

Daarnaast heb ik 2 nachten bij een Black Hmoung familie geslapen.
Je kunt homestay tours boeken, maar daar ben ik een beetje allergisch voor (you know),
Met een groepje mensen, in een 'homestay' hotel voor best een aardig prijsje, terwijl van dat geld het meeste geld naar de tour operator gaat in plaats van naar de minority mensen,

Nou kwam ik dus bij dat eettentje elke dag locals tegen, alsook in de straat.
Een vrouwtje (Chu) vond ik wel tof. Gezellig, opgewekt, niet de standaard ' buy from me' tekst en leuke humor..
Ik had wat 'vriendjes gemaakt' met haar en uiteindelijk ben ik meegelopen naar haar huis.
Heb daar meegegeten en later dus ook geslapen.
De dag erna vroeg ze ofdat ik nog een nachtje wilde blijven... en dat wilde ik wel.
Zij spreekt nl goed engels,maar de rest van de familie niet.
Daarbij deed ze niet haar best om de rest er echt bij te betrekken.
Ik dacht... als ik nou nog een dagje en nachtje blijf kan ik misschien wel meer contact leggen met haar man en oudere zonen...en... ja hoor!
Echt tof!

Met hun meegelopen naar hun rijstveld (uurtje ofzo)want daar gingen ze die dag extra voeding strooien (weet niet precies hoe of wat, maar het waren witte korrels uit China?? Who helps me??)

En dat was wel leuk: Chu en haar man (die dus nul kommo nul engels spreekt) and me. Samen ook lunchen en dan kom je met kleine gebaren, uitdrukkingen op je gezicht best ver. Tof dus!

De weg was alleen minder tof... Elke dag regent het haast wel in Sapa... dus best modderige klei paadjes.. en van die smalle randjes bij de rijstvelden waar je overheen moet lopen.. pff... glibber.. glibber en glij.. Ben gelukkig niet gevallen, maar relaxed is anders.

Zij met hun maatje 35 lopen toch net iets makkelijker over die randjes (maar ja.. zij zijn dan ook hier geboren denk ik dan maar..) Chu lachen.. dat dan weer wel.

Was mooi om weer bij mensen thuis te zijn, te eten met een gezin (erg basic eten! maar wel.. tatataa... aardappelen!!!!! Ikke zooooo blij! haha), te zijn in de bergen en te zien hoe dat hier gaat allemaal en hen mijn boekje te laten zien met vrienden en familie. Altijd leuk! So thanks nog een keer zus. Echt goed idee!

Daarbij denk ik dat haast alle volkeren in de bergen (Nepal, Tibet, Peru..) basicly hetzelfde leven: zelfvoorzienend met hun veldjes (hier rijst en mais) wat kippen (die ze speciaal voor mij ook eentje geslacht hebben... mmm.. daarover strakt meer by the way.. hihi), als je wat rijker bent ook een buffalo voor het werk op het land en wat varkens, geen douche maar gewoon water koken voor als je achter je huisje warm wilt wassen, wasje op de hand etc.

Ik moest wel effe lachen.. Ik had (net als in Nepal) een soort van WC verwacht. Gewoon, buiten in de 'tuin' een hokje.. Net zoals bij ons in Holland vroeger.
Dus ikke vroeg aan Chu waar de WC was. Nou, die hadden ze niet.. haha..
Als ik alleen maar pipi hoefde kon het hier rond het huis wel gewoon ergens en voor grote WC kon ik naar het beekje (over zo'n glibber pad...)
Tsja.. lekker hygienisch.. anno 2010.. Maar het werkt.

Daarnaast wel een tv hebben en DVD speler (en die zonen hadden DVD's met allemaal westerse muziek en clips... Call on me van Eric Pryzd...you know... haha.. allemaal van die clips met half naakt dansende vrouwen..) Dat dan weer wel.

Maare.. dan die kip :)
Ik had al verteld dat ik wel vlees eet (maar geen hondjes..) maar thuis niet elke dag.
Nou hadden ze de eerste maaltijden ook geen vlees. Dus helemaal okay voor mij.
Word ik de tweede morgen wakker. Loop ik naar buiten om me te wassen.. Zie ik daar de papa met een kip in de weer..
Geplukt en al.. helemaal dat beessie aan het uitwassen.
Mooi om te zien dat mensen zo leven. Ik zou niet eens weten hoe het moet... hihi... Ik kocht mijn kipfiletjes gewoon in de supermarkt)
Nou zat ook het kleinzoontje (6 jaar) erbij, zo'n mooi plaatje (Van vader op zoon en op kleinzoon dacht ik meteen).
Krijgt dat menneke ineens zo'n big smile op zijn koppie (alsof ie de gardes van de mixer af mocht likken .. you know.. als je een cake wilt bakken.. FEEST!!).. want hij had wat in zijn handje gestopt gekregen.., Ikke vlug kijken en ik dacht al.. Zie ik dat goed???
Nou ging dat menneke naar het vuur (ze koken gewoon op bamboe en hout) en legde dat wat ie gekregen had in de as zodat het warm kon worden. En daarna stopte ie het overheelijk in zijn mond...

Ik vroeg dus aan Chu (om te checken ofdat mijn oog het goed gezien had) ofdat dat het hartje was: en ja hoor!
Dat menneke had heerlijk zitten snoepen aan het kippenhartje.. haha...
Het is maar net waar je mee opgegroeid bent denk ik dan maar.

Hetzelfde met de rest van de kip.
Ze hadden tijdens het eten ook 2 bakjes kip neergezet.
Eentje met de 'normale' stukjes kip (met bot, gewrichtjes en vel, maar toch) en het organen vlees, de kippenpoten (ja, dat stuk onder de knietjes) en de kop. MMM
Dat bakje heb ik maar even gelaten.. haha.. en mezelf verbaasd (maar ook genoten) van het feit dat zij heerlijk hebben zitten knagen en kraken op de kop, de tenen etc.

Daarna was het wel raar om weer in toeristisch Sapa te zijn, maar ook was die douche wel weer lekker :)
Ik had zoals gewoonlijk weer foto's gemaakt en had er als kadootje voor hun ook een paar ontwikkeld.
En ik had natuurlijk gewoon betaald voor de homestay. Weet nu in ieder geal waar mijn geld naar toe gaat. En ik kan je zeggen: ik gun het deze familie veel meer dan die tour-operator waar ik het eerder over had.

Daarnaast heb ik nog 1 markt bezocht.(Mhoung Hum)
Ook hier waren weer andere mensen met andere traditionele kleding en mensen met super super super lang haar dat ze opgerold rond hun hoofd hebben, aangevuld met paardenhaar: foto's volgen)

Deze keer waren de eerste 50 km goed te rijden (asfalt) en de laatste 25.. haha... het was de meest bumpy dirt road I've ever seen. pff...
Alleen maar steen, kei en bult of kuil. Heb dik een uur gedaan over dat laatste deel, maar het was het wederom waard! Geen moddr, dus ik was al happy!

Zo lokaal, zo veel andere tribes, zo basic en zoooo mooi om daar tussendoor te mogen wandelen en deel van uit te maken, waar te mogen nemen en te voelen (helaas ook te ruiken soms.. maar je kan niet alles hebben.. haha) en haast geen blanken. SUPER!
En ja. Ik heb gewoon weer de weg gevonden! Voelt altijd effe spannend als ik 's ochtens vroeg aanrijd (nog steeds dat Brabantse wat erin zit he.. ) en altijd zo fijn als je dan de juiste bordjes ziet en uiteindelijk de bestemming. Best trots op mezelf.. hihi

Om dat te vieren, mijn 10 maanden reizen en Vietnam goed af te sluiten heb ik nog een keer in een restaurantje gegeten in plaats van in de markt. Broodje Hamburger van de grill met frietjes met een colaatje (hoe slecht.. LOL) smaakte HEERLIJK!

En dat waren de laatste dagen Sapa.
Nu dus in Hanoi en morgen op naar een nieuw chapter.
Zoals ik al zei: altijd weer lastig om een chapter af te sluiten,maar het was echt tof in Vietnam!

Tot horens, tot lezens straks weer vanuit een nieuwd land, voor nu veel greetz and liefs van mij en ENJOY the summer back home

Nathalie

PS: hoe is de Strabrachtse Heide????

• 06 Juli 2010 - 07:23

Rosie:

LIEFS KNUFFELS EN ZOENEN, HEEEEEERLIJK VERHAAL WEER!!!! Er is een 8GB stick 4 music @ Sabine en Bruno's!!!! jeuh! ik moet eerst maar eens dat boek lezen: 'branden voor dummies' hahaha xxxxxx

• 06 Juli 2010 - 10:15

Edwin:

De heide is echt een flinke BBQ geweest. Grote delen afgebrand en veel mensen uitgerookt. Van heide en verre de rook te zien en de snelweg was afgesloten ivm met de rook en de blus. Relatief best heftig.

Ondanks het warme weer in Nederland is het echt genieten. De mensen, zonneke, voetbal, BBQ, en de komende vakantie.

Enjoy the last day en op naar de volgende plaats.

;)

• 06 Juli 2010 - 21:27

Zussie:

Ha zusje,

Als ik dit type sta jij alweer op om de bus te nemen, het is hier nu namelijk half 12.
    Wij komen net uitde stad terug van de wedstrijd.
    We hebben gewonnen met 3/2 maar de laatste minuten waren slopend, spannend en er werd maar niet afgefloten.
    Ik vond bangkok prima te doen zou alleen nooit meer naar hong kong willen ( klein misverstrandje)
    En het noorden is echt super van Thailand, minder toeristisch en de mensen zijn er puurder.

Ben benieuwd naar je bevindingen en ervaringen, ook omdat ik er geweest ben en de plekjes dus ken :)

En je verzoekjes komen helemaal in orde;)

voor nu een dikke kus en morgen wolgt er een uitgebreide mail en vanuit thailand moeten volgens t-mobile de sms-jes gewoon aankomen en verzonden kunnen worden ongeacht jouw lokale provider

xxxxxxxxxxx

• 08 Juli 2010 - 17:11

Ans Olympia:

Hey Nathalie,

Ik heb net een uur zitten lezen!!
    Geweldig!!!! Wat een avontuur!!!!!!
    Heel erg mooi om te lezen , en te weten dat je zo geniet!
    Nog heel veel plezier en ik hoop dat je terugkomt bij ons als je weer in Nederland bent.

liefs,
    Ans

• 09 Juli 2010 - 12:22

Yvonne:

Zo gaaf om te lezen hoe je contact legt met locals en invoegd in hun leven. Echt super!
    In thailand hebben we ooit een trekking gedaan waarbij een local vleermuizn had gevangen, s'avonds grilde en vervolgens in zijn geheel (huidje, haartje, botje)op at. Waarom die botjes.... "goed voor je calcium". Use what you get... Logisch toch??! ha ha. Ze hebben geen calium tabletten nodig.
    MOOI!

Geniet lekker in thailand van je course.

Liefs Yvonne

• 13 Juli 2010 - 10:29

Lydia:

alweer 10 maanden onderweg, jeetje wat vliegt de tijd. Heel veel plezier en succes in Chiang Mai met de cursus.
    Liefs Lydia

• 13 Juli 2010 - 13:51

Mama En Papa:

Hoi Nathalie.

Wij hebben een goede reis gehad. Hebben inmiddels een paar warme dagen achter de rug. We hebben een tochtje van 3 uur gelopen om te beginnen met nieuwe bergschoenen aan. Voetballen gekeken op de camping, maar helaas niet gewonnen. Vandaag met de fiets naar Visp waar we nu staan te internetten op het station. We hadden heen de wind mee, dus ???? terug.Jou smsm en ontvangen wij wel maar jij ontvangt die van ons dus niet. Raar maar waar. Je eerste dagen zitten erop vamn je cursus. We hopen dat je het leuk vindt. We gaan zo nog even de stad in en fietsen dan terug. Op de camping is het rustig er schijnen veel mensen afgezegd te hebben. Wij vermaken ons wel. Beginnen rustig aan met wandelen omdat we nog niet geheel zijn uitgerust. We komen nog wel een keer op internet. Groetjes en veel liefs van mama en papa.