Bye Bye Birma - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Bye Bye Birma - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Bye Bye Birma

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

30 Oktober 2010 | Myanmar, Rangoon

Daar ben ik dan nog een keer vanuit Birma, Union of Myanmar.
Vandaag het laatste dagje, met internet :), want ben weer te gast bij de familie uit de UK die hier woont.
Zo lief en gastvrij!

Gistermorgen hier aangekomen na (weer) een nachtbus ritje van zo'n 15 uur :)
4x een nachtbus in 26 dagen.... das best intens zeg maar.. haha... maar het is de moeite waard, want ik wil wel wat zien natuurlijk in dit grote land.
je kan 'm denk ik vergelijken met de 'ouderwetse' reisje naar Spanje...In de bus.. van voor de Ryan Air tijd.

De bus vertrok de dag ervoor 's middags vanuit Inle lake waar ik mijn laatste (vakantie)dagen door heb gebracht.

Via Scott wist ik een zalig guesthouse te vinden, met de aardigste mevrouw ever in een guesthouse hier en pannekoeken als ontbijt.... MMM

In Inle lake was een 18 daags festival en ik kon nog net de laatste dag hiervan het meer zelf op. Lucky me.
Die dag was en een posseion of the Budha.
1 van de belangrijkste Budha statues wordt over het meer gevaren en er waren roei-competities a la Inle style: kortom: de mannen staan aan 2 kanten van de boot en peddelen met de peddel, maar dan met been-power in plaats van met de armen. Mooi gezicht en de Burmese mensen gingen helemaal los daar!Dat was denk ik nog het mooiste!

Het was vroeg (5.30 in de boot) opstaan en lang wachten (tot 11.00) voordat de game echt begon, maar het was het waard!
Onderweg nog old style fishermannen gezien, nu heeft bijna iedereen een motor-boot maar de old style bestaat toch ook nog.

Daarnaast indrukkend om te zien dat mensen echt op het meer wonen en werken en groenten verbouwen.
Ze halen stukken land weg van het vaste land, bevestigen dit met grote bamboe palen aan de bodem vast en bouwen en verbouwen op deze stukken grond.
Als ze thuis weg willen.. gaan ze met een bootje. Wassen en de was wordt gedaan...in het meer.
Je pakt hier niet zo maar even de fiets uit de schuur om een boodschapje te doen... hihi... Mooi om te zien! Maar fijn dat ik daar niet hoef te wonen... Heb toch iets meer ruimte en vrijheid nodig zeg maar.

Daarnaast naar een workshop geweest van hoe mensen sjaals maken van de lotus flower stengels. Ikke helemaal into lotus flower onder de indruk, maar de sjaals waren minimaal 60 dollar... tsja... zo onder de indruk was ik dan ook weer niet.. haha

Ik ben in Inle naar een markt gefietst met wat hill tribe mensen. Mooi!
Verder wat relaxed gedaan in het guesthouse met een advocado lassi?!
Momenteel is het advocado seizoen... Mjammie.... 5 voor 1000 kyat (850-900 kyat voor 1 dollar)

Gister als soort van toetje naar de Shwedagon Paya gelopen.
MOOI!!!
De eerste anderhalf uur zelf, alleen rondgelopen en erna een gids gehuurd die me veel kleine dingen heeft uitgelegd.
Over budhisme, over de oorsprong van bepaalde dingen, handposities van budha's, waar voor te bidden bij welke budha. Erg indrukwekkend om zo veel Burmese mensen hier te zien bidden, horen chanten en naar mij te zien staren... haha...
Ik blijf toch apart... een blanke reuzin met blond haar en blauwe ogen... foto tijd voor de Burmese toerist :)

Toen ik terugkwam hadden de dames hier in het huis een haloween party en vanmorgen zijn we nog naar een soort van kermisje geweest. Lachen!

Nu dus aftellen voor de laatste uurtjes in Birma, voor mijn vlucht naar Bangkok gaat.
Hier blijf ik 1 dagje en dan heb ik zondag de slaaptrein nar Chiang Mai waar ik nog een gevorderde cursus Thaise Massage ga doen..
Even schakelen dus, maar het is allemaal de moeite waard!

Ik hoop thuis ook alles goed!
By the way: van het slechte weer heb ik wel wat meegekregen.. In Mandalay waren de straten helemaal ondergelopen en de auto's dreven soms in plaats van reden, maar ik zelf heb gelukkig niks ergs meegemaakt.
Ik begreep dat het wel erg was in sommige plaatsen en 3 andere backpackers hebben hel verhalenover een nachtelijke busrit van Bagan naar Inle Lake... maar ikke dus safe..
Ik zei het toch: geen nieuws is goed nieuws.

Voor nu veel liefs!
Zoen

• 30 Oktober 2010 - 07:22

Edwin :

Goed om te lezen dat je de spookverhalen allemaal niet hebt hoeven delen. In een land waar zoveel te zien en te doen is kan je, je lol op. Zo mooi om te lezen wat je weer allemaal gezen hebt. Ben wel benieuwd naar de verschillende verhalen over de buda's en waarvoor ze bidden. Het blijft een ongelooflijke reis.....

Hier is de vakantie weer bijna ten einde. Limburg was leuk, relaxt. Vandaag is het nog even nagenieten. Beetje harlopen, aan de wiskunde voor een neuwe opleiding en bedenken wat ik voor boeken zou willen hebben. Volgende week is het namenlijk weer boekenbeurs in Eindhoven. Als je wensen hebt let me know!

Enjoy de komende massagecursus, je komt hier dadelijk terug als een expert!

Veel liefs. Edwin

• 30 Oktober 2010 - 10:24

Mama En Papa:

Hoi Nathalie. Gelukkig heb je van het slechte weer niet veel meegekregen. Hier werd op tv gezegd dat het behoorlijk heftig was met overstromingen maar dat er weinig info kwam vanuit Myanmar. Je hebt weer een mooie tijd daar gehad lezen wij uit je verhalen. Nou dan maar weer een goede vlucht naar Thailand. Over het reizen daar hoeven wij niks te zeggen, dat weet je. Dan weer sucses met de cursus massage daar.
    Hier gaat het door een paar verjaardagen die we gaan bezoeken. Dus we komen het weekend wel weer door. Het zijn hier grijze, vochtige dagen. Geen weer voor jou dus. Groetjes en een knuffel mama en papa

• 30 Oktober 2010 - 10:37

Jan En Wil:

Je verhalen gelezen, super hoor. Wat fijn dat je zo geniet.
    We wensen je alvast een goede reis en binnenkort meer uit Mierlo.

Groetjes en dikke kus Jan en Wil

• 30 Oktober 2010 - 11:54

Yvonne:

Met veel geduld en veel tijd kom je in Myanmar ook op de plek van bestemming...haha. Een portie geduld is in Azie geen overbodige luxe. Fijn dat je zo genoten hebt.
    Ik ga morgen genieten bij ADDICTED 2 MOVE. Kan ik weer helemaal los gaan...hi hi. Heb er veel zin in. Even een bekentenis... ik heb net een ,veel te duur, MOOI sporttopje gekocht bij Papillon speciaal voor A2M en.... bijpassende nagellak, FOUT!! maar zo leuk hahahahahahaha. (wat een contrast met het leven in Myanmar)
    Ik wens jou een goede reis naar Thailand en veel plezier met je massage opleiding.

DOEI X

• 01 November 2010 - 08:18

Rosie:

ssssssssssssssssssssssssssssssmakkert!!!!!!!!!!!! chiang mai feels like home 4u. fijn!
    liefs

• 03 November 2010 - 20:19

Jan En Wil:

We hopen dat je een goede reis hebt gehad naar Bangkok en intussen(jou kennende) enthousiast bezig bent met je gevorderde cursus Thaise Massage in Chiang Mai.

Over 2 weken zitten wij in Portugal als alles goed gaat. Hebben we wel verdiend vind ik. Een drukke tijd gehad en nog. Op dit moment vooral met mijn moeder. In Portugal lekker met de beentjes omhoog, uitzicht op zee en een goed boek. Niks moet, wauauauauauauw !!!!

Morgen gaan we naar Tilburg.Even knuffelen met dat kleine ding en de eerste lachjes zijn al op het gezichtje verschenen. Intussen zijn Inge en Marco een keer met Isa komen slapen en heb ik die nacht de voedingen gedaan. Konden zij eens een nachtje doorslapen. Vonden ze zalig. Maar het begint steeds beter te gaan.
    Intussen heeft Isa nog 3 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ze had koorts. Daar heeft antibiotica gekregen en is op allerlei gebied onderzocht maar ze hebben uiteindelijk niets gevonden. Was wel even spannend.

Vorige week hebben Kim en Cas een nachtje gelogeerd en zijn we naar het Papegaaienpark in Veldhoven geweest. Een geslaagde actie. Wel opletten dat de papegaaien
    niet in je vingers pikken. Je moest ze met een stokje voeren.

Met papa en mama hebben we gezellig gebowld bij De Brug en het steengrillen bij de Cerise Bar was een succes. Tijdens de koffie thuis nog gezellig nagepraat.
    A.s. zondag gaan we het huis van Bas en Daniëlle bewonderen. Eens kijken hoe hard die gewerkt hebben.

Door het St. Anna kregen de vrijwilligers een dagje uit aangeboden. We zijn met een dubbeldekker naar Hoenderloo gegaan. Daar kregen we koffie met gebak, daarna een rondrit met de bus met gids door Apeldoorn en over de Veluwe. Prachtig al die herfstkleuren en we boften want de zon scheen volop op dat moment. Een lunch en daarna een rondleiding bij paleis Het Loo. De dag afgesloten met een diner in Lent. Was erg fijn om met je "collega's"en alle andere vrijwilligers eens bezig te zijn buiten het werk. Iedereen had erg genoten.

A.s. vrijdag moet ik naar de specialist i.v.m. mijn hamerteen. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Intussen sport ik wel weer bij Harks. Hoef daar gelukkig niet de hele tijd te staan of te stappen. Ben blij dat ik weer wat kan bewegen want het komt de lijn niet ten goede !!!!!

Momenteel is het hier maar somber weer met af en toe even de zon. Zetten we zelf maar ons zonnigste gezicht op.

Dikke XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX-en uit Mierlo
    Jan en Wil

• 04 November 2010 - 19:13

Peettantetje:

Ik ben blij dat het goed gaat met jou.
    Wat maak je toch veel mee.
    Het is bijna niet bij te houden.
    Oefen maar goed met die Thaise massage. Want...je weet wel, hè?
    Hier is het druk: we gaan nog een keertje verbouwen. Nu is mijn zijkamertje aan de beurt. Er komt een nieuwe vloer in, mèt vloerverwarming, voor mijn kouwe voetjes. En ook de wanden en plafond worden licht. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als het klaar is.
    Ook het toilet wordt groter, want nu kan er geen rollator in, hihihi.
    Dus... nu even niet naar de sauna, niet enkele dagen weg, geen dure aankopen.
    Maar ik krijg er wel iets voor terug.
    Houdoe.