Punja, Curry's, Ganges, Mac Donalds, Sarnath ?!?! - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Punja, Curry's, Ganges, Mac Donalds, Sarnath ?!?! - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Punja, Curry's, Ganges, Mac Donalds, Sarnath ?!?!

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

04 December 2009 | India, Vāranāsi

Namaste

Ten eerste dank je wel voor alle felicitaties, mailtjes , foto’s én kaartjes via de hallmark :) dank je wel!!!!!! Nog 1 jaar te gaan.. voor de 20+10… haha….

Punja, Sarnath, de Mac, de Adidas winkel, riksja’s, tuc tucs…. Het is er allemaal… en der verschillen zijn dus erg groot

Gister naar het station geweest om bij de toeristen counter (daar spreken ze engels.. best handig…. ) mijn treinticket te reserveren.

Ticket in tha pocket dus. Morgen 10.10 gaat Nathalie voor de eerste keer met de Indiaase trein. Het station was helemaal okay, dus de trein ook vast wel. Voelt wel fijn de eerste keer met de dagtrein, in plaats van de sleeper at night.
Kom dan rond 14:30 op de plaats van bestemming aan als er geen vertraging is (maar die is er wel altijd schijnt…) Heb ook een tip voor een guesthouse gekregen van een meisje die er geweest is, dus komt goed!

Besloten Patna te skippen…. Wil wel naar Sonepur Mela voor de grote kamelen markt, maar hoor verhalen over Patna .. en heb geen zin om me onveilig te voelen. Ga dus toch meteen naar Bodhgaya. Denk erover om vandaar een taxi of trein met bus te pakken voor een dagtrip naar de fair, maar weet niet precies ofdat dat haalbaar is.. let’s see . In basis wel jammer, maar ga geen problemen opzoeken. Reizen moet in basis leuk zijn, dus ja…..

Vanaf het station doorgegaan met de riksja naar Sarnath. De plaats waar Budha zijn eerste lessen gaf.

Ik had een mooie, rustige, kleine plek verwacht, maar het was huge!
Pas in de 19e eeuw heeft men tijdens opgravingen de overblijfselen gevonden van wat ooit (in mijn beleving) een Budhistisch imperium moet zijn geweest. Groot en indrukwekkend!

Het Budhisme was dus vóór het Hinduisme hier…. En voor het behoud van het Budhisme in India was en is dit een grote belangrijke opgraving en ontdekking geweest, omdat het zowat ‘uitgestorven’ was. Nu is het een van de belangrijkste Budhistische plaatsen ter wereld!
En is het ook een van 4 bedevaartsoorden naast Bodgaya (waar ik morgen naar toe ga) Kushiniagar en Lumbini (in Nepal).

Budha is geboren in Lumbini. Vond de verlichting in Bodhgaya, gaf zijn eerste lessen in Sarnath en overleed in Kushiniagar (voor jullie info… hihi)

Al met al indrukwekkend, zeker omdat er weinig westerse toeristen waren, maar wel veel Tibetaanse, Nepalese en Indiaase en die zaten her en der te chanten. (Vertaald: mantra’s te zingen.)

Erna het archeologisch museum bezocht en ook dit was indrukwekkend! Grote geschiedenis ! Je kunt dingen nooit vergelijken, en qua grootte van de dingen ook niet, maar had een beetje hetzelfde gevoel als wat ik in Luxor (Egypte) had…. Voor diegene die daar geweest zijn…. Veel beelden, pilaren, budha beelden waren erg gedetailleerd en erg intact.

Daarna op het gemak teruggelopen en onderweg wat zijstraatjes gepakt. Uiteindelijk uitgenodigd bij mensen thuis.. Wat eten gekregen en wat zelfgemaakte hapjes (zoet, zoet en mierzoet…. TE voor mij.. net een AAtje, daarvan klapt je glazuur ook van je tanden) maar wel super lief!
Ze hadden muziek opgezet en we hebben wat gedanst.. Zij lol natuurlijk :) Maar ben m’n moves nog niet verleerd!

Met de riksja, in de file weer terug en flink geslapen. Ben op de een of andere manier echt nog niet de oude…. Snel energie kwijt, hoofpijn, hoesten, grieperig…… hoop dat het wel redelijk snel beter wordt, want dan kan ik meer genieten van het land waar ik ben….

Vandaag (als verlaat verjaardagskadootje voor mezelf) naar De Mac geweest!!!! Haha
Hoorde dat er ergens een MacDonalds was.. hihi.. Ben ik normaal niet zo van, maar een keer ‘goed’ eten, geen rijst maar gewoon een oude vertrouwde smaak van thuis…. Na wat travellers gevraagd te hebben wist 1 meisje waar die was. In de IP Shopping Mall.

Ikke met de plattegrond erbij gezocht, weer de riksja genomen (ritje van ong 20 min) en ja hoor… de Mac gevonden. En het was lekker!!!! Ze hebben natuurlijk (en helaas) geen Big Mac (Holy Cow) maar wel een Mac Chicken menuutje! MMM.
Eigenlijk TE erg. Ben je op reis in Azie, ga je naar de Mac. Maar 3 maanden reizen (met goed eten, maar toch anders dan thuis) én een verjaardag vond ik ik mooie excuses.. LOL…. Maar gewoon meteen een large menu genomen.. tsja… als je er dan toch bent

Later in de mall wat rondgelopen en de Adidas winkel gevonden! Gaat haast nergens over….
Net als de Mac. Echte ver-amerikanisering… Zag daar ook de eerste echt vette kinderen… tsja…

Nu terug in de guesthouse en straks m’n backpack weer pakken
Gister een wasje laten doen en m’n kleren ruiken weer heerlijk! De kleine dingen in het leven maken een mens zoooo happy!

Ga zo kijken ofdat ik nog wat foto’s voor jullie kan uploaden, want dan zien jullie ook hoe mijn dagen er hier een beetje uitZIEN.

Veel plezier morgen!!!

XXX Nathalie



  • 04 December 2009 - 18:21

    Mama En Papa.:

    Hoi Nathalie. We hebben met verbazing je verslag gelezen. De steden die jij noemt, daar hebben wij niet van gehoord.
    Interresant het gebeuren rond Boudha. De foto van de verkeers-chaos ziet er hopeloos uit. Dan valt het bij ons nog mee. De sterkste gaat zeker eerst? Leuk foto's te zien waar vanalles op staat. Jouw mode is ook ietsjes verandert zo te zien. Je kan dit in de Efteling in de Fatamorgana gewoon aan. Hi hi. Jammer dat je niet helemaal fit bent.
    Morgen een goede treinreis en op zoek naar dat gasthouse. Neem een daje rust, denk aan jezelf. Je hoeft nog niet naar huis.

    Groetjes mama en papa.

  • 04 December 2009 - 21:57

    Jip:

    Hey Nathalie, van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag!!! Goed gedaan hoor van je, die Mac, moet kunnen toch? Super wat je allemaal meemaakt en vooral met ons wilt delen, heel fijn en mooi. Zeg, die roti kun je ook wel een keer bij mij eten hoor...stay safe vrouwtje, liefs Jip

  • 05 December 2009 - 10:13

    Edwin:

    Indrukwekkende foto's die je laat zien.
    Het verkeer ziet er echt hopeloos uit waarbij ik me niet kan voorstellen dit zelf te overleven in een voertuig.
    De offering ziet er eveneens indrukwekkend uit. Zoveel ritueel......mooi om te zien.

    En de mac...... the world wide foundation. You got to get them all.

    Hopelijk ga je, je snel weer beter voelen zodat je met hernieuwde energie weer op pad kan.

    Hier niet veel spannende ontwikkelingen.
    Komende week 2 toetsen en dan is de studie bijna klaar. Lekker gevoel waarna ik weer verder kan in een rustiger vaarwater.
    Qua liefde heb ik je laatste woorden goed opgenomen. Helaasje maar heb voor mijzelf gekozen. You know ;).
    Ben dan ook volop aan het genieten van de leuke mensen om me heen en leer en in een noodtempo nieuwe leuke mensen kennen. Verbazend over deze ontwikkeling laat zien hoe het met me gaat. Dit is dan ook goed te merken.

    Take care,

    Edwin

  • 05 December 2009 - 13:43

    Rosie:

    met een traantje en een vette lach weer 'bijgelezen'. Hope u're soon feeling better...en....ga nu lekker (voor pakjesavond) aan een lange meel voor mijn liefste dinnetje beginnen.....(dat wordt weer smullen!!!) hihihi kussssssssssssssssss

  • 05 December 2009 - 14:17

    Mark:

    Hey lieve lieverd,

    Heerlijk om je weer te lezen, ik ben blij dat je een fijne verjaars- dag hebt gehad. Geen verjaardag want het feest komt nog bij terugkomst, maar wel weer een jaartje ouder. Congrats congrats...!

    Blij toe dat je lekker even een ommetje langs een ander plaatsje heb gemaakt. Mijn tijdsplanning en de recessie leggen wat uitdaging op een reddingsactie in India alsook het losgeld, dus fijn dat je even meedenkt ;)

    Ik zou momenteel een moord doen om je reactie live te horen maar... Nu het is me eindelijk gelukt, ik heb met toegewijde focus een eicel geraakt en ...BENG, Dees zwanger haha... ;) inmiddels drie maanden onderweg dus aan de veilige kant...tijd voor opluchting en blijdschap en de blije boodschap.

    We leiden zulke verschillende levens, jij daar en wij hier...maar alsnog ben je dichtbij en jij weet waar. Mis you well...euh...ik ben een man, nietwaar (just did it nota bene)... Wish you well...!

    Pas goed op jezelf mop

    Kus,

    Kleine Bloem, het Verlangen, de Onbekende Baby op zoek naar een Indiase naam, en Mark


  • 07 December 2009 - 20:07

    Wil En Jan:

    Hallo Nathalie,

    Ik heb eerst je laatste reisverslagen nog eens even rustig doorgelezen want dat had ik telkens in sneltrein tempo gedaan.Heb er erg van genoten en sta er versteld van wat je allemaal hebt meegemaakt en gezien. Ik hoop dat je intussen weer lekker opgeknapt bent,begrijp dat je een fijne verjaardag hebt gehad en de Mac heerlijk vertrouwd smaakte..
    Ben overigens wel blij dat ik daar niet hoef te rijden want ik geloof dat ik de auto gewoon midden op de weg liet staan en hard zou wegrennen. Wat een chaos !!!! En wat je allemaal tegelijk ziet, een wonder dat je het hebt onthouden.
    Bij ons is het nu weer wat rustiger geworden.
    Ons dagje Binnenhof was een succes, we hebben er samen lekker van genoten, ondanks dat het zeer slecht weer was die dag.Hebben in de Tweede Kamer een stukje debat bijgewoond en een rondleiding gehad in de Eerste Kamer.
    Het Ceciliafeest was zeer geslaagd en ze hebben van alle mensen zeer positieve reacties gehad. Het stukje cabaret wat ze hadden opgevoerd werkte geregeld op de lachspieren. We kijken met veel plezier terug op die zaterdag.
    Ook Sinterklaas is gezellig verlopen. We zijn zaterdagmiddag 16.30 uur naar Daniëlla en Bram gegaan. Dit jaar hebben we alleen cadeautjes voor de kinderen gedaan.Ze waren trouwens allebei ziek zaterdag. Inge en Marco en mijn moeder waren er ook bij. De kinderen hebben 's avonds met het voorgerecht meegedaan, toen naar bed en daarna hebben wij heerlijk relaxed, uitgebreid, lekker glaasje wijn erbij bij Dan. en Bram gegeten.
    Inge en Marco zijn blijven slapen en met hun hebben we zondagochtend nog wat cadeautjes met gedichtjes gedaan. De gedichtjes vind ik altijd het leukste.
    Kim en Cas zijn de laatste dagen nog al eens bij ons geweest omdat ze ziek waren. Donderdag, vrijdag en vandaag. Dan is een week kort. Nu komen ze donderdag weer.
    Nog 2 weken vervangen dan zit het er weer op. Het loopt lekker en je krijgt natuurlijk steeds meer contact met de groepen. Maar ook wel weer fijn als ik naar de sportschool kan op dinsdagmorgen want de rest van de week géén tijd !!!!!.
    Jan en ik hebben ons laten inspuiten voor de Mexicaanse griep. Ik heb lang getwijfeld maar omdat ik in het ziekenhuis werk zou ik het heel vervelend vinden als ik iemand aansteek. Hoor je daar ook over die griep ? In mijn ogen hebben ze het erg opgeblazen en momenteel is hij alweer op zijn retour. Maar je weet natuurlijk nooit.
    Zo,je bent weer een beetje op de hoogte, en ik ga nu naar beneden een kopje koffie drinken en verder aan mijn legpuzzel. Die heb ik gekregen van Inge en Marco en dat doe ik ontzettend graag.

    Lieve Nathalie blijf lekker genieten en ontdekken daar in India. Ben benieuwd wat je weer allemaal beleeft.
    Dikke knuffel en tot de volgende keer.

    Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 162110

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: