Is ze weer! - Reisverslag uit Bodhgaya, India van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Is ze weer! - Reisverslag uit Bodhgaya, India van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Is ze weer!

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

09 December 2009 | India, Bodhgaya

Heey hey lieve mensen at home

Hoe gaat ie daar? Goed verwend door de Sint? Als je lief geweest bent het afgelopen jaar vast wel, en anders niet.. hihi…. Net zoiets als karma?!

Thanks nogmaals voor jullie berichtjes op deze site. Leuk om te zien wie me volgt :)
Mensen die dicht bij me staan, maar ook mensen waar ik normaal niet zo veel mee sprak, of wie ik niet zo veel zag. Speciaal!

Ben ondertussen ook wel benieuwd (stiekem) hoe het gaat in de sportscholen…
Olympia in Eindhoven en Den Bosch (de 55+les…..), hoe het gaat met de Zumba en de spinning (de extra les met de spinning mannen) bij Top Squash of de lessen van de woe avond bij David loyd.
Daarnaast natuurlijk ook de lessen bij Club Sportive. Al een geschikte Zumba Diva gevonden daar? En op Ekkersbeek.. Tijd voor de rapporten en de schaatsdag…?!

Las dat het bij Xmotion allemaal okay gaat! Goed te lezen, want ook al ben ik al weer een tijdje ‘aan de andere kant van de wereld’ die activiteiten en mensen zijn echt niet uit mijn koppie weg…. Toch een stukje Nathalie

Ook een stukje Nathalie is het reizen hier. Ben nu al weer een paar dagen in Bodhgaya. De plaats waar Budha (Sidharta Gautema) de verlichting vond onder een boom tijdens meditatie.
Het is een super indrukwekkende tempel hier! (Staat ook op de World Heritage List)

Na wat vertraging gehad te hebben met de trein (wat trouwens een erg comfortabale manier om te reizen is hier), na een weg hebben weten te vinden tussen tig taxi drivers diejouin hun taxi willen hebben, ’s avonds hier aangekomen.

Spullen gedropt in een guesthouse en naar de tempel gelopen. WAUW!!!!!

De dagen erna monestaries bezocht en wat rondgelopen.
Naar een lezing geweest van Karmapa Chodrak Gyatso. Deze man is in het Tibetaanse Budhisme bijna net zo belangrijk als de Dalai Lama.

Ikke blond en ikke verwachtte een lezing in het engels…. Niet dus.. haha…Veel andere mensen wisten dit wel en hadden een fm radio. Zodat je (met oortjes) de live vertaling kunt volgen in het engels ipv het Tibetaans...
Al met al toch een beleving op zichzelf. Een volle monestary met monniken en een tig tal Westerlingen…. Het begon met een minuut of 20 chanting van diverse mantras. Al die lage stemmen en klanken… Ook al versta je het niet, het voelt erg goed! Daarna de lezing gevolgd en op het gemak terug gelopen naar het centrum van dit kleine plaatsje

(5 tot en met 8 jan komt de Dalai Lama hier.... by the way)

Kortom erg mooi allemaal, maar ook wel erg arm. Bihar, de staat of de provincie (hoe je het wilt noemen) van India waarin Bodhgaya ligt is de armste van heel India. Grote werkeloosheid, groot percentage analfabetisme, groot percentage daklozen… Dus hier overal op straat zwerfkinderen, zwervers, gehandicapte bedelaars, lepra patienten…. Je kunt haast niets geven, want dan heb je ineens 30 bedelaars om je heen,… en je kunt nooit iedereen geven….

Vooral moeilijk om te zien als het jonge kids zijn… (met Sinterklaas in het achterhoofd… oelalala) of wanneer het mensen zijn met een handicap .. het hoeft vaak, met goede zorg niet zo ver uit de hand te lopen, maar hier is geen zorg, geen overheidssysteem, geen geld, geen opvanghuis….. ´s nachts kruipt iedereen samen voor de nacht… pff…. Met als ze geluk hebben een deken….

Al met al kan ik het goed handelen, maar het is mensonterend om zo´n uitzichtloos leven te moeten leven. Moet denk ik nog meer leren over het Budhisme en karma, want daarin wordt wel uitleg gegeven voor waarom ik blank, gezond en rijk ben en deze mensen alles behalve dit…. Kwam iemand tegen die wel de hele uitleg hiervan kent… Ga me toch meer verdiepen.

Ben zowiezo wel weer veel aan het lezen. Heb er nu wel de tijd en de rust voor….

Daarnaast ook aan de malaria tabletten begonnen en het mosquito net uitgepakt en opgehangen… Net een prinsessebed nu... Vind muggen op zich niet zo erg,maar het idee dat je gebeten wordt door een mug met malaria maakt het toch wel dat het anders voelt…. Goed deet sprayen dus en ´s avonds onder het net..haha

Daarnaast treintickets geregeld. Je moet hier vooraf je tickets kopen. Je kunt niet net zoals bij ons naar het station gaan en je ticket uit de automaat halen. Treinen zijn hier vaak helemaal volgeboekt, met onderscheid in zit plaatsen en slaapplaatsen (voor de lange nacht ritten erg fijn!) en in diverse klassen. Reis nu 2x overdag dus de sleeper class in okay. Je zit dan gewoon tussen de indiaase middenstand en gezinnen. Voor de nachttreinen die vast nog gaan komen wordt het 2e of 3e klasse AC. Dan heb je een schonere cabine die ook op slot kan. Wel zo prettig als je een beetje wilt slapen…. Daar krijg je ook een deken etc. Bij de 2e klasse heb je dan 2 bedden boven elkaar en bij de 3e klas.. juist ja.. 3 bedden boven elkaar. Bij de 2 kan je gewoon rechtop zitten bij de 3 (ik) net niet. Maar das voor latere zorg. Heb nu gewoon sleeper klasse, omdat het toch een dagtrein is.

Ga morgen naar Allahabad. De plaats waar de 3 heilige rivieren (de Ganges, de Yamuna en de Saraswati rivier) samenkomen. Daarna ga ik zaterdag naar Agra. Voor natuurlijjk de Taj Mahal!!!!!! Kijk er erg naar uit om die eindelijk te zien. Plan is om er voor de zonsopgang te zijn, want met zonsopgang schijnen de kleuren super mooi te zijn. Ben benieuwd.

Daarna met de bus, ong een uurtje, naar Fatepur Sikri, want daar schijnt het rustiger en meer relaxed te zijn dan in Agra. Klinkt als een druk schema, maar neem erna weer wat rust. No worries.

Voel me by the way ook weer een stuk beter. Nog steeds verkouden, maar that´s it. Heb een goed restaurant gevonden. En ga, heel saai, elke avond daar eten. Verschillende curry´s geprobeerd en het smaakt me goed! En m´n maag en darmen doen het erg goed op… Afkloppen… hihi… Nog een half dagje dus hier rondlopen en wat lezen en dan met de trein naar de volgende bestemming!

Hoop dat bij jullie ook alles okay gaat. Here flies the time, maar dat zal in Nederland ook wel het geval zijn…. Sint, kerst in aantocht, met de nodige inkopen waarschijnlijk… hihi… een boom, de gourmetschotel, de kadootjes, de kaarten. Daarna oud en nieuw met de oliebollen …. Lijkt vanaf hier best onwerkelijk, maar zal op de dagen zelf toch wel een beetje extra in gedachten zijn met Nederland. Met mijn lieve familie en vrienden….!!!

Raar ook dat de tijd zo voorbij vliegt. Kan me Sinterklaas bij Xmotion en Kerst vorig jaar met het hele huis vol op 1e kerstdag met de familie en 2e kerstdag met ons gezin bij mij thuis goed herinneren. Alsook de Oud en Nieuw BBQ in Tilburg… Al weer een jaar voorbij!… Hoop dat het voor jullie ook een goed jaar was én dat 2010 een super jaar wordt.
Ik maak nog wel eerder dan het nieuwe jaar een update, maar toch,.. hihi….

Voor nu veel liefs! En ik zou zeggen (oelala.. hier komt de wijze raad) probeer te blijven genieten van alle mooie kleine (en grote) dingen die op je pad komen, ondanks alle hectiek zo met de voorbereidingen van de feestdagen en de afsluitingen van het jaar. Stress niet te veel, maar geniet van alle mooie dingen die op je pad komen en van de mensen om je heen. Das veel belangrijker en mooier!

May all beings be happy.
Lost of love Nathalie



  • 09 December 2009 - 11:06

    Rosie:

    ...zucht....wat een mooi verhaal weer.......thnx honey!...wacht even een traantje pinken...hihi
    veel knuffels voor jou!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 09 December 2009 - 12:09

    Jip:

    hey Nathalie, jij leert wel een diepe les over nederigheid momenteel. Mooi is dat, wij zouden ook nooit veronachtzaam mogen worden, maar juist dankbaar voor wat wij hebben. En de voor de mogelijkheid ons karma te veranderen; (alaya bewustzijn). "Blijf je geloof tot op het laatste ogenblik van je leven toegewijd polijsten. Anders zult u spijt krijgen. De reis van Kamakura naar Kioto bijvoorbeeld, duurt twaalf dagen. Hoe kunt u, als u elf dagen reist maar op de laatste dag stopt, de maan boven de hoofdstad bewonderen? (GND-1,184) Met andere woorden, geef nooit op, blijf je verwonderen, houdt altijd die onderzoekende geest! En heel veel genot bij de Taj Mahal!! take care! liefs Jip

  • 09 December 2009 - 13:53

    Papa En Mama:

    Dat was weer een heel hoofdstuk van je boek, fijn te lezen dat het weer beter met je gaat.Komende dagen inderdaad een druk programma voor jou.Maar in de trein zitten word je niet moe van.Had wat op internet gekeken nou er staat je wat moois te wachten. Geniet er maar van liefs Mama

  • 09 December 2009 - 14:29

    Sabine:

    Dikke knuffel schatteke!

  • 10 December 2009 - 07:12

    Bianca Wijgerse:

    Hey Nathalie

    mooie tekst op het eind, geen stress voor de feestdagen, maar mijn kleine mannetje heeft in het ziekenhuis gelegen met diabetes, daarom zat mijn hoofdje ook vol, jouw tekstje was dus meer dan welkom, dikke kus en ik wens je een mooie reis verder

    liefs Bianca

  • 10 December 2009 - 12:14

    Kim:

    Heey vrouwke,

    wa hedde toch een skone verhalen. echt super mooi!

    en vooral die wijze raad op het einde daar gaan we iets mee doen. haha

    xxx Kim

  • 10 December 2009 - 21:00

    Edwin Kamp:

    Hoi Nathalie.

    Lees je verslagen regelematig en lees dat het goed met je gaat. Veel nieuwe indrukken en veel nieuwe belefenissen. Omdat het nu bijna kerst is en oud op nieuw wil ik je vanuit Valkenswaard alvast een heel gelukkig en fijn 2010 toewensen.
    Het ga je goed.
    Als je niet weet wie ik ben hier een geheugensteuntje. We zagen elkaar regelmatig na het spinnen bij Ita aan de bar.
    Groetjes....

  • 12 December 2009 - 13:42

    Bertrand:

    Hoi Nathalie, leuk om te lezen dat het goed met je gaat en dat je de menselijk ellende daar een beetje kan handelen (ik kan dat dus niet :p). Gelukkig nieuwjaar alvast als ik je niet meer schrijf :)

  • 13 December 2009 - 13:21

    Yvonne:

    Hay Nathalie,

    Ik kan je opmerking tijdens een spinningles nog goed herinneren... Volgend jaar ben ik nog wijzer. Ik welke context je die maakte ben ik vergeten maar wijs ben je zeker!
    Het is echt genieten om je verhalen te lezen, ook wel shocking. Het plaats weer veel in perspectief en inderdaad... geniet van kleine dingen.

    Dat heb ik overigens vandaag weer gedaan. Genoten van een zonnetje tijdens het fietsen en heerlijk gesport. Om even in te gaan op je vraag hoe het bij de sportschool is... Ik MIS!! je. Je lessen maar bovenal je persoonlijkheid! Zo, dat moest er even uit. Verder ben ik nog gewoon lekker bezig. Blijft toch een verslaving,net als het eten van chocola, daar kom ik ook maar niet vanaf, hi, hi.

    Fijn dat je weer opgeknapt bent en een "safe" restaurantje gevonden hebt.
    Zorg goed voor jezelf!

    Veel liefs,

    Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 162090

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: