Zo... weer op pad.. de paden op en de lanen in.. - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Zo... weer op pad.. de paden op en de lanen in.. - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Zo... weer op pad.. de paden op en de lanen in..

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

22 Juni 2010 | Vietnam, Bắc Hà

Dag lieve mensen back home

Thank you sooooooooooooo much voor alle lieve berichtjes en mailtjes!
Doet een mens goed, zo aan de andere kant van de wereld!

Moet er ook wel weer gelijk bij huilen, maar vertel mezelf maar dat huilen gezond is en dat je er knapper van wordt.. haha (nog knapper??? Kan dat? haha.. Janken! Janken! Janken!.. No just kidding, maar toch.. THANKS!)

Het was al met al erg raar.. Alleen rondwandelen in Ha Noi, alleen op de kamer, alleen plannen maken, alleen de taxi nemen naar de bus stop, alleen de nachtbus in gaan etc etc, maar ja.. je hebt geen keuze en als je eenmaal gaat dan ga je.

Zo raar.. reis je 9 mnd zeg maar 'alleen' en voelt het toch weer zo onwenning.. onzeker zelfs op een bepaalde manier... maar ja... zie het maar als dingen om te overwinnen, als dingen om van te groeien, als dingen om te koesteren.

Nu gaat ie al met al dus eigenlijk gewoon weer fijn! Al mis ik m'n maatje en andere mensen van thuis wel, en heb ik soms ineens dat ik stiekem nog buikpijn krijg.. of moet huilen.. en dat het zeer doet te weten dat andere mensen thuis verdrietig zijn...

Heb mezelf uiteindelijk (na een avond met cola en koekjes en internet op de hotelkamer) maar gewoon een schop onder m'n kont gegeven en ben weer dingen gaan DOEN. Misschien is dat weglopen? Maar het werkt wel in ieder geval om de draad van het alleen op reis zijn en het backpacken op te pakken.
Vanaf Ha Noi naar Cao Bang gegaan met de nachtbus.

Daar 0 toeristen te bekennen en 1 persoon gevonden uiteindelijk die engels sprak!
Super local feeling, super backpack feeling again.Weer effe erg wennen, maar het was goed getimed.
Meteen ook een ander beeld van Noord Vietnam.
Hier zijn de mensen meer goedlachs en minder about business.
Bij de locale martk 's avonds gegeten en een meneer was zo vriendelijk voor mij te betalen. Zoooo lief!
Omdat ik gast was in Vietnam. Die houden we erin!! He Ho He ho!
Daarna met 3 local bussen naar Bon Gioc gegaan. De grootste waterval van Vietnam.

Hij is niet zo hoog, maar ong 300m lang! Een deel is in Vietnam, de andere helft ligt in China. Super mooi!

Kom ik daar aan, had ik een permit nodig!? Ik had daar wel iets van gelezen, maar niemand die engels sprak waar ik iets aan kon vragen.. dus ikke op de bonnefooi gegaan...Corrupte politie, dus moet goedkomen dacht ik...

Uiteindelijk bleek die permit officieel 200.000 VND te kosten, maar ik heb de politie meneer cash betaald en was nu maar 20.000 VND kwijt.. haha.. Good feeling!

Daar een tijdje rondgehangen en de enige jongen tegengekomen uit Cao Bang die engels sprak.
Hij was daar met een paar studenten van hem en zij hebben mij uitgenodigd voor een lunch en.. nog beter.. hij heeft mij uiteindelijk mee op de motor teruggereden naar Cao Bang. (2,5 uur)

Super lief, en gaaf, want nu kon ik meer foto's maken dan vanuit een overvolle local minibus.. hihi
Daarbij gepraat over Nederland, over Vietnam, over barrieres, educatie, de overheid etc etc. Interessant!
Op zijn advies (nooit meer!!!!) met de local bus op weg gegaan naar Bac Ha.

Mijn plan was om de sleeper bus terug te nemen naar Ha Noi en dan overdag door te gaan naar Bac Ha, maar hij had een beter plan... Dan hoefde ik niet helemaal terug naar Ha Noi, maar kon ik binnendoor... haha

Ikke dus weer local.. overstappen.. local.. overcharged worden.. weer overstappen.. big fight hebben.. weer ergens gedropt worden in de middle of nowhere met nobody speaking english.. Fijn.. haha.. NOT... en het was al dik 21.00 (en dus donker en geen guesthouses ofzo iets te bekennen..)

Wel onderweg, toen ik weer van busje moest wisselen voordat ik was tot waar ik betaald had en dus weer geld kon terugvragen en mocht wachten op een ander busje, gezien dat Ned-Japan 1-0 was geworden, dus dat was wel top!!!! Kampioenen!!!
(Wat is de hype by the way nu van de Appie Heijn? Geen Wuppies denk ik?!)
Uiteindelijk met handen en voeten en afdingen en een grote mond geven tot Lao Cai gekomen en de ochtend erop naar Bac Ha gegaan voor de zondagmarkt! :)

In deze regio heb je local martkets. Van verre komen de tribal mensen naar de markt. Das hun uitje zeg maar.

Kleren shopppen, stofjes kopen, ijsjes eten, bijkletsen met bekenden, vlees kopen (of vet?) varkens, kippen, honden, buffalo's etc kopen, pho eten, zat worden (de mannen dan) en nog veeeeeeeeeeeeel meer.

Had de bus om 6.00 vanauit Lao Cai, dus was mooi op tijd voor de markt.
Heb m'n ogen uitgekeken. Hier waren veel Flower Hmong mensen. WAUW WAUW WAUW!!!! Super mooie kleren!
Deed me eerste indruk aan Tibetanen denken, maar het is kleurrijker.
Zal de volgende keer proberen fotokes up te loaden.. kunnen jullie meegenieten.

Ikke nu dus helemaal into the tribal markets. Heb een klein lijstje gemaakt met welke dag waar de markt is.
Niet echt een logische route, maar wil er wel een paar doen :) En nu mijn visum verlengd is weer wat meer tijd 'over'.

Vandaag op de motor (30 km) naar Coc Ly geweest.
Deze makrt was veel kleiner en veel localer, maar ook weer erg mooi om te zien.
De weg er naar toe was ook vol met mooie uitzichten! Bergtoppen die in die in de mist hangen.
Daarbij overal rijstvelden, maisvelden, hennep veldjes, bananenbomen en dennebomen. (Tsja.. ik snap de combinaties hier ook niet zo goed)

Wel onderweg (de eerste keer.. damn!!!..) onderuit geschoven.. een kant van Nathalie is nu schaafwond zeg maar.. auw.. Ikke had nog van de pleisterspray.. Niet grappig.. maar wel goed!

Daarbij is het niet zo warm en vochtig hier (Al heeft het wel gister de hele dag geregend. SAAI!! en te veel tijd om te denken...) dus m'n huid kan goed drogen.

Daarna de weg vervolgd.. Een deel was volgens een local good road en het tweede deel was bad road.. Hij had gelijk! Haha
Ik vond het eerste gedeelte al bad road, maar later begreep ik dat het nog 'badder' kan haha
Modder, modder en modder met wat stenen.. up and down... Maar... Ikke tros op mezelf want ikke (na die eerste schuiver) helemaal goed aangekomen!

En op de terugweg meer gewend aan alles en ineens blij met de weg die ik eerst bad vond, want na al die modder was dat ineens een super goed weg! Ik moest gewoon leren om de motor meer te laten gaan, op tijd terug schakelen en slipperen maar.. Voetjes uitsteken aan beide kanten en go with the flow.

Daarbij goed al die modder, want nu was de bike vies! :) Geen ' schade' meer te bekennen dus geen gezeik bij het verhuur vrouwke, die mijn paspoort als onderpand had... Pff... Want anders heb je hier, om niks, al een big fight.. Money, money, money!!! Niet grappig, want als buitenlander ben je (natuurlijk) alstijd de Sjaak... Maar de spiegel had ik zelf al weer netjes terug laten schroeven door een Belg, dus ikke happy!

Morgen ga ik naar Sapa.
Daar is het plan 2 daagjes rond te hangen en weer een markt bekijken (al schijnt Sapa wel erg erg erg toeristisch te zijn) en dan terug naar hier, want zat en zon kan ik weer een motor huren en naar weer 2 andere markten (met andere hill trival mensen hopelijk).
De wegen die daar naar toe leiden zijn ook weer gewoon echte (ik bedoel geasfalteerde) wegen, dus no worries! :)

Tsja... zoals jullie kunnen lezen ben ik weer On Tha Road
Het voel goed, maar soms ook nog steeds een beetje zoekende en 'alleen' maar alles komt goed!
Voor nu veel liefs van mij

Speciaal voor ons pap en mam, mijn zussie en Bas, Roos en the kids, Sabine, De Bruno en lopende Nina, Lief menneke, Edwin en tha kids, Marjo, Yvonne, Peettantetje en Oom Henk en ook voor die krullebol, Mark, Dees, Lely en ???? is julli kindje er al??? ons oma, Jan en Willy en Lydia!

Alle andere mensen, ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel liefs en leuk dat jullie (nog steeds) mijn blog lezen
THANKS!

• 22 Juni 2010 - 10:03

Rosie:

zucht....wat een heerlijk verhaal weer...hihi meheheheheeee hoor ik daar een schaapie? whahaha ;-)blij dat je jezelf weer wat happier voelt, doet mij ook GOED! liefs

• 22 Juni 2010 - 10:04

Rosie:

p.s. die Belgen zijn zo gek nog niet hè?! hihi

• 22 Juni 2010 - 11:47

Yvonne:

Back on the road?... kep on driving.
    Volgens mij kun je zo op het cirquit in Zandvoort slip cursussen geven!haha
    Fijn dat je je weer wat beter voelt!

Liefs Yvonne

• 22 Juni 2010 - 20:04

Zussie:

kuzzie terug.
    Je sms is inderdaad niet aangekomen maar goed om te horen dat het andersom wel werkt ;)
    Zondag was goed in mierlo, eerst nog wat tuin spullen opgehaald, en toen lekker naar brandevoort gelopen, was markt.
    's avonds lekker meegegeten en een ijsje na.
    Wat wil een mens nog meer, een heel weekend niet klussen ;)
    Binnenkort een lange mail voor je en dan babbelen we binnenkort wel weer bij.
    Van het weekend gaat bas een terras leggen als het weer niet te warm gaat worden, ze voorspellen een hitte golf ( moet niet gekker worden) en zaterdag mag ik werken...

kuzzie terug voor mijn lieve zussie

• 23 Juni 2010 - 18:41

Bob:

Hey Nath, heb net even bij gelezen, was al weer een tijdje geleden voor mij. Wat een verhalen allemaal en rot dat je je maatje zo mist. Maar zoals je al zei, je bent een stoer vrouwke... "keep you're head up high"
    Geniet van alles, ook al is dat nu weer even alleen. X

• 23 Juni 2010 - 19:54

Peetantetje:

Heb weer alles gelezen. Ben blij met je blog. Wou nu wel even naast je staan, graag zelfs. (Even geen Floralaan-mail). Mail je nog een keer terug. Wil je graag wat vertellen.
    Liefs.

• 24 Juni 2010 - 05:58

Bianca Wijgerse:

Hey Meisie

blijf inderdaad genieten, ook al is dat nu even alleen. vaak denk ik aan de mooie teksten die je op je hyves schreef. er is er vast wel een die op dit moment bij je past.

dikke zoen

• 29 Juni 2010 - 20:40

Edwin:

Ondanks al die modderpaadjes heb ik diepe respect dat je ze op de motor aflegd. Ik zoek met mijn bike het strakke asfalt op en ben er weg van. modderpaadjes zijn net iets anders en een leuke uitdaging op een andere moto.

Ik ga nu ff door met je volgende blog...