The Beauty of silence at Wat Suan Mokkh - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu The Beauty of silence at Wat Suan Mokkh - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

The Beauty of silence at Wat Suan Mokkh

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

12 September 2010 | Thailand, Bangkok

Of beter gezegd: de beauty of the sound of nature....
Blaadjes die ritselen door de wind, de waterdruppels die druppelen op de grond, de vogeltjes die tjilpen en zingen en fluiten, de gekko's met hun eigen geluidje, de onweer die losbarst, de wind die verkoeling geeft op je huid...
Zo lijkt het net een sprookje.. haha...
Maar ik kan je vertellen.. dat was het niet... haha.. want er waren ook zoemende en prikkende muggen, een soort van horzel achtige vrienden die hard zoemend voorbij vliegen, spinnen in je kamer etc etc... haha

Voor diegene die een kort verslag willen lezen: de retrait was pittig, maar mooi en goed.
De omgeving was super rustig en mooi, in de natuur, chanting, meditatie, slapen op een betonnen bed met een bamboe matje en een houten kussen, 2 vegetarische maltijden per dag... en super hard werken om vooral aan niks te denken
Het heeft me veel gegeven en heb veel los kunnen laten.
Peace of mind :)

Voor diegenen die meer tijd hebben, meer willen weten (leren) over meditatie, of gewoon lekker met de laptop buiten in de tuin zitten, met een drankje erbij zich vervelend op een zondag middag in september... Here we go voor het langere verslag:

Bijna 2 weken geleden verliet Nathalie weer de drukke stad Bangkok.
Langzaamaan voelt deze plek al een thuis, omdat ik steeds in en uit de stad gaat voor verplaatsing naar andere plaatsen.
Ken er wat lokale mensen, heb vaste eettentjes en een plek voor email (waar ik nu dus ook zit Rosi).

De vertrouwde bus nr 53 genomen naar het treinstation (waarom meer betalen voor een taxi??).
Daar nog bij de 7/23 wat inkopen gedaan zodat er onderweg geen dorst geleden hoeft te worden.

De eerste tijd gezellig met een Nederlands stel in de eind 40 begin 50 zitten kletsen die op huwelijksreis waren hier in Thailand. Daarna lekker geslapen!
De trein in Thailand is echt goed!
Mooi bedje (ikke altijd upper), schoon kussen, schoon dekentje, een rek voor je grote backpack, een gordijntje voor wat privacy)

De volgende ochtend was ik dan in Chaiya (Zuid Thailand). Fris en fruitig: zin hebbend in het nieuwe avontuur, maar ook een beetje zenuwachtig.. wat te verwachten??
Eerst nog even een ontbijtje gedaan vlakbij het treinstation en toen achterop een motor taxi naar de tempel.

Hier kreeg iedereen die kwam binnendruppelen om in te schrijven een heel boekwerk te lezen.
Regels, voorwaarden, verwachtingen... wil je dit echt wel? 10 dagen leven als een Thaise Monnik of zuster?
Als je na al het lezen echt nog wel wilde kon je alle waardevolle spullen afgeven en ook persoonlijke dingen als sieraden etc die attachment geven en herinneringen doen opwekken.

Daarna kon je de registratie fee betalen en kreeg je een sleutel van je kamer. Je kon een zak ophalen met een dekentje en een mosquito net.
Een waterfles kon je lenen alsook een sarong (want douchen is te luxe he in een tempel... naaktheid kan al helemaal niet.. dus 11 dagen lang in een sarong (nog een heel gehannes dat dat ding niet afzakt tijdens het badderen.. haha) aan een waterwel gewassen :)

Die dag mocht je nog praten, maar dat heb ik bewust niet gedaan.. Ik wilde zo 'schoon' mogelijk de 10 dagen in.. als je te veel weet van de mensen die er nog meer zijn.. dat geeft alleen maar onrust dacht ik..
Dus gewoon lekker in stilte wat rondgelopen en het (grote en erg erg er mooie) terrein verkend, de eerste maaltijd gehad en een rondleiding gehad over het terrein met ook nog uitleg over wat regels, waar af te wassen, hoe je dagelijkese klus te doen, wat te doen als er een schorpioen in je kamer zit of als je een slang ziet (cobra's komen soms ook op visitie in Wat Suan Mokkh) ect etc

Toen was het tijd voor de eerste nacht in mijn kamer.
En.. ik heb heeeeeeeerlijk geslapen!
Op een betonnen bed met een bamboe matje en een houtenkussen (waar ik wel een opgevouwen sjaal over gelegd heb by the way.. LOL)Dat viel niet tegen voor de eerste nacht :)

En toen om 4.00 ging de ochtend bel-gong.
Vanaf dan heb je 30 min de tijd om wakker te worden je ding te doen en naar de meditatiehal te lopen.
Iedere dag begon om dit tijdstip, want Budha begon de dag ook op dit tijdstip.

Eerst was er een ochtend reading (mooie teksten over het leven, over wijsheid, innerlijke wijsheid, natur, etc) van ong 15 min en dan moest je mediteren (of in mijn geval.. PROBEREN te mediteren..hihi)

Na een kort belletje was het dan tijd om (nog steeds in de stilte en de donkerte van de nacht) naar de yoga zaal te lopen.
Iedere morgen bijna anderhalf uur yoga, chi qong en thai chi. ZALIG!!!!!! Hier kon ik goed werken met de ademhaling die bij mediteren zo belangrijk is en het geeft beweging terug aan het lichaam. Mooi in balans met de uren die je op je matje zit.

Dan weer terug naar de meditatiehal voor een lezing van de hoofdmonnik.

En dan was het tijd voor het ontbijt.
2 vegetarische maaltijden in een metalen bowl, zoals de monniken en de zusters het ook doen.
Voor sommige mensen klinkt vegetarisch misschien 'geiten-wollen-sokken-achtig' maar het was heerlijk!!!
Met elke dag variatie, salades met tofu, mieriekswortel, curry's met pompoen, vers fruit, pakketjes met iets wat naar kokos smaaktje in een bananenblad etc etc

De vorige retrait in Nepal was een 'hel' met maar 2 keer eten op een dag, maar mijn lichaam is ook veranderd het laatste jaar en had nu meer dan voldoende!
Zelfs dag 9, toen er maar 1 maaltijd was, heb ik me goed gevoeld.
It's all in your mind!
Het is wat jij er van maakt.

Dan had je een break.
Omdat je met velen (42 toen we begonnen.... 33 toen de 10 dgn voorbij waren... het is niet appeltje eitje... 10 dagen leven als een monnik.. in stilte met alleen maar je eigen gedachten en geen vlucht te zoeken in gesprekken met vrienden, lezen, internetten, lekker eten, tv kijken, muziekje luisteren.... maar gewoon lekker de confrontatie aangaan met je eigen MIND) van het terrein gebruik mogen maken zorgen we ook met z'n allen voor alles.

Zo heeft iedereen een of meerdere dagtaken. Dit is goed voor het groepsgevoel en het houdt het systeem in stand en je kunt al bewegende en werkende proberen bewust te blijven van wat je doet.
Mediteren kan je de hele dag: je hoeft niet perse in kleermakerszit of lotushouding te zitten zoals veel mensen denken, op een matje met je ogen dicht om te mediteren en mindfullness te hebben.

Zo mocht ik iedere dag de wcs schoonmaken (dat was lang geleden... haha) en de gang van de dormitery vegen.
Daarna kon je douchen (oftwel met je sarong badderen rond de wel: en het is heerlijk kan ik je vertellen.. als je verder niks moet.. bakje bij bakje water over jezelf heen gooien.. op je gemak inzepen.. een keer de beentjes shaven... opdrogen in het zonnetje en erna weer fris en fruitig, leker ruikend naar de meditatiehal gaan), een wasje doen, liggend mediteren op je bed (in Thaise begrippen is het onbeleefd om te liggen in publieke ruimtes... dus helaas niet in het gras... maar op de kamer...) rondwandelen langs de bananenbomen of het meertje....

Daarna was het weer tijd voor mediteren, een reading, walking meditation en dan nog een uur zitten.

Om 12.30 was het dan tijd voor een lunch.
Weer in de bowl, met zo'n aziatische lepel en een glas warm water.
Ook nu doen we aan 'food reflection'
Je bid als het ware voor het eten.
Dat je bewust het eten eet, dat heeft mogen groeien in en dank zij moeder aarde en dankzij de zon. Zonder deze 2 zou je bowl leeg zijn.
Je eet alleen maar om je lichaam te onderhouden en om gezond te blijven: niet om dik te worden, niet uit hebzucht, niet uit genot, niet uit iets anders.. alleen maar om je fysieke lichaam gezond te houden, zodat je spiritueel kan groeien.
En dan was het weer smakelijk eten!

Weer een break voor je dagtaak, wasje, rusten, wandeling etc etc

Na de lucnhbreak weer een reading, zittend en lopend mediteren en dan kon je kiezen: of nog een uur zittend mediteren of chanten.

Ik koos voor het chanten (chanten is een soort vabn bidden-zingen....)In het Pali.
De eerste dag dat we het boekje kregen met de pali teksten, vertaald in ons alfabet en de vertaling in het engels eronder was het interessant zal ik maar zeggen....
haha...
Geef een kind van 5 jaar een koptelefoonop met een engels liedje en laat het meezingen... haha... nou.. ik denk dat ik zo klonk...
Maar na een paar dagen weet je beter wat je chant, wat het betekent en heb je soms zelfs geen boekje meer nodig. Ik vind het mooi!
Veel dingen in het Budhisme en in de tempel waren voor mij mooi!!! sommigen dingen ook erg ver doorgetrokken.. als je een monnik bent kun je idd zo leven, maar in de echte grote mensen wereld wordt er niet iedere dag voor je gekookt, heb je nog een huur te betalen, verzekeringen etc
Maar het chanten geeft me veel rust. Is is als een mantra die je zingt og hoort of neuriet......
Ik kan het dus gebruiken om rustig te worden. Weet de betekenis van wat ik chant en dat is genoeg. Ik hoef niet alles te doen wat er in de tekts staat.. haha...
Al ben ik het net sommige dingen ERG eens.
Ik onderneem de training om niemand pijn te doen
Ik onderneem de training om gen adem weg te nemen (dus ook geen muggen meppen!!)
Ik onderneem de training om alleen maar goed te spreken en te denken
Maar die: Ik onderneem de training om me vrij te houden van de intentie om te dansen, te zingenm, muziek te maken, muziek te luisteren, naar festivals te gaa, mezelf te versieren met mooie kleding en make-up... tsja... daarvoor ben ik te ver vepest.. ik ga NIET mijn hoofd scheren en in een wit laken lopen... Geen Thaise Vrouwelijk Monnik voor mij.
Soms en dansje maken is me toch te lief zeg maar.. en mijn lipglossje ook... Maar,.,.. we nemen van alles dat mee waar we iets mee kunnen. Toch?!

Dan was er tijd voor iets wat iets weg had van warme chocolade melk.. MMMMMM....
Geen eten, maar toch wat suikers.
Als je wilde mocht je daarna met je sarong in de hotspring gaan zitten (wel je schouders bedekkend als je er naar toe loopt)
Dat klonk vooraf als het meest heerlijke van de hele retrait! Maar ik heb het maar een paar keer gedaan.
Alleen maar als ik echt effe moest relaxen... warm water kan zooooooooo goed voelen dan! Laat gaan, laat gaan, adem en laat los... MMM

Dan was het al weer avond.
De meditatie hal was gewoon buiten, in het zand (wel met een dak hoor....) en 's avonds werd deze verlicht in de vier hoeken met kaarsen alsook de weg ernaar toe.
Had soms een beetje zo'n Efteling gevoel.. hihi

Dan was het tijd voor nog een keer zittend mediteren en daarna een groeps walking meditatie. Met iedereen in 1 tempo, heel rustig, geleid door een monnik die een kandelaar vasthield met een kaars rondjes lopen in de hal.
Daarna nog een keer zittend mediteren en dan was het tijd om body & mind rust te geven tot de volgende ochtend 4.00 en dat was hard nodig! Was elke avond binnen een minuutje naar dromenland (behalve na dag 5.... toen was het iets anders... precies een jaar weg... precies een jaar geleden dat ik bye bye zei tegen alle lieve mensen waar ik zo veel van hou... veel denken, denken en tranen en pijn die dag... hoewel 1 sept... de dag van de officiele verkoopdag van mijn huis en dag bij de notaris pas achteraf in mijn gedachten kwam..)

Al met al kan ik zeggen dat het een leerzaame 10 dagen zijn geweest!
Ups and downs natuurlijk, met vragen, met nog meer vragen, met gedachten, met nog meer gedachten...
Want hoe harder je probeert aan niets te denken hoe moeilijker het wordt.. haha...
Net als met slapen: als je probeert te gaan slapen en het lukt niet.. hoe meer je probeert.. hoe langer je wakker ligt..

Er is frustratie geweest, er zijn nog meer gedachtes geweest, gedachten en gemis aan thuis, tranen, glimlachen, herinneringen, toekomst plannen, nog meer toekomstplannen, warme momenten in de mind en .... tratatat... het mag in de krant: 6 september 2010 het is me zelfs gelukt om totale stilte te 'horen' in mijn hoofd... WAUW!!!!!! WAUW!!!!! WAUW!!!! Zalig en haast goddelijk. Misschien wel voor 10 min ofzo... :)
Later nog een paar keer voor iets korter... MOOI!

Het fijne van deze retrait is geweest dat de monniken en de zusters geen druk leggen. Ze geven duidelijk aan dat alleen JIJzelf druk legt. Dat je het goed moet doen van je zelf...
Niemand oordeelt hier over je als het 'het niet goed doet' per ongeluk 'te veel herrie maakt met je bowl in de eetzaal of je stoel te lomp terugtzet' alleen jijzelf.

Eeven tussendoor: Vergelijk met een baby.
Tijdens het eten is die ineens helemaal afgeleid, kijkt om zich heen en kijkt nog meer om zich heen: dan zegt de mama of de papa: kijk eens wat er nu komt aangevlogen... MMM... een lekker hapje.. en de baby is terug bij het eten.
De baby wordt niet boos op zichzelf: he... was je nou al weer afgeleid!! Jij slechte baby!! Nee.. die denkt gewoon.. okay...

Waarom zouden wij volwassen mensen anders reageren? En wel boos worden op onszelf als het WEER niet lukt om te concentreren om de ademhaling...
Adem in - adem uit - adem in - adem uit.... Als je met je gedachten wegvliegt naar een herinneringe, of naar een andere stad op deze aardbol: observeer het en kom gewoon weer terug bij adem in - adem uit - adem in.....
Ze gaven dus duidelijk aan.. laat het gaan.. ben niet te streng.. take it easy... doe het met een glimlach..
Ze gaven ook verschillende houdingen aan waarin te mediteren.
Wij westerse mensen zijn niet zoals de Aziaten gewend an zitten op de grond, vanaf het moment dat we kunnen lopen zitten we al in een stoel... Uren op een matje in lotus houding zitten forceert alleen maar en kan zelfs op latere leeftijd problemen geven aan de gewrichten: dus luister naar je lichaam.

Ze gaven ook veel voorbeelden in de readings (die soms mooi waren, maar soms ook zooooooooooooooooo ontzettend boring, op monotome toon, in slecht te verstaan engels en zwaar theoritisch.. gaaaapppp.... dag concentratie... een uur is dan echt te lang voor Naathtje) zodat ik dingen kon vertalen naar de realiteit.

In onze wereld identificeren we ons met onze materalistische dingen.
Ons huis, onze auto, onze kleren, onze cd's whatever en ook met onze vrienden en familie.
Maar de natuurwet is: alles komt op aarde en alles gaat van de waarde.
Alles komt en alles gaat.
De ochtend, de middag, de namiddag, de avond, de nacht, de zon, de maan etc etc
Je kan er NIKS aan veranderen al zou je nog zo graag willen.
Als je geniet van de dingen en de mensen om je heen is dat goed! Leven moet leuk zijn, maar klamp je er NIET aan vast, identificeer je er niet mee, want als je huis afbrandt, je auto gejat wordt, mensen overlijden, een vaas kapot valt, wie ben jij dan nog? En dan lijdt je.
Dan heb je hel op aarde zeg maar.
(In het engels klinken dingen vaak net mooier... haha)
Dus levensles: raak niet attached aan dingen, want dat zorgt voor dukkha, suffering, lijden
Geniet van het moment, maar blijf bewust van het feit dat je dat moment dat gevoel niet vast kunt houden, want dingen op aarde zijn impermanent. ALLES!

Een andere was de monkey mind
Zoals: sommige dingen kunnen als het ware je dood worden.. stress... drukte.. burnout...
Mensen bijten zich vast in iets, nemen zorgen op zich, vinden dat ze dingen MOETEN doen en kunnen het niet loslaten, terwijl ze er zelf last van hebben, wat dat iets ook mag zijn...
Zoals het voorbeeld van de jager.
Een jager heeft een val gemaakt.
Hij heeft een gat gemaakt in een kokosnoot en deze gevuld met sticky rice.
Dan komt er een aapje en die duwt zijn handje door het gat. Vult zijn hand met de sticky rice zodat een een flinke vuist vol heeft.
Maar dan is het gat te klein om de hand er weer uit te kunnen krijgen....
En dan komt de jager er aan.. Die schiet het aapje dood...
Het enige wat het aapje had hoeven doen was de rijst los te laten, zijn handje uit het gat te halen en weg te rennen.. maar het was te hebberig.. wilde niet loslaten.... was te attachted... LOSLATEB was de oplossing geweest. En dat geldt ook voor ons...

En zo waren er nog meer voorbeeld tijdens de readings
Met sommige kan ik wat, met andere niet...
Maar ik heb weer veel meegenomen en opgenomen.
Er lagen ook wat boekjes die we meemochten nemen, en ik heb een paar mooie meegenomen, kan dus nog wat nalezen.

De laatste dag kregen we ook een rondleiding door de main tempel.. Daar waar nog steeds tientallen monniken leven. Mooi en interessant hoor!

En dan nu... als herboren in de grote stad Bangkok.
Vandaag effe chill en morgen naar de Embassy voor mijn Myanmar Visum zaken te regelen,
Dan naar Sukothai, een oude stad, en dan naar Chiang Mai terug voor nog een 2 weken Thaise Massage Cursus,
Helaas is het scheme omgegooid en geeft Dot geen les... maar Aum..
Dus meteen in praktijk kunnen brengen.. LOSLATEN.. hah.. Aum is ook goed. Het is wat IK er van maak in MIJN MIND.. hihi

Voor nu ga ik het er even bij laten.. hihi
Hoop met jullie alles goed!!!

Veel liefs enne..,.
- Lieve Jan en Wily, van harte gefeliciteerd!!!!!!!!! Gaaf hoor! Opa en oma van zo'n mooi klein wonder meisje :) GENIET!!!!
- Hopelijk hebben papa en mama nog de fondue kunnen delen met iemands gezelligs.
- Misschien waren dit wel mijn lieve zusje en Bas?? Na een dag genoten te hebben van de zon?
- Ik hoop dat Sabine en de Bruno met Nina nog lekker gevaren hebben
- En THANKS lieve lieverd van een Sabine voor de nieuwe fotoruimte!!!
Ik zal snel de foto's van de laatste 12 dagen erop zetten. XXX
- Een dikke hug voor Rosi!
- Jip: ook hier werd het boek: The power of now, de kracht van het nu aangeraden :)
- En Ted: hoop dat met jou alles goed gaat.
- Als Ted dit niet leest wil ik vragen ofdat Yvonne op een vrijdagmorgen na de spinning een keer de groetjes aan hem wil doen.
Fijn ook dat je een fijne vakantie hebt gehad! Dacht dat jullie naar het Zwarte Woud gingen?? Maar idd NL heeft ook veel mooie plekjes :)

Voor verder iedereen XXX

  • 12 September 2010 - 08:18

    Rosie:

    ...zucht......mooiiiiii.........en heel wat waarheden ;-))) liefs en knuffels van je dinnetje love ya!

  • 12 September 2010 - 08:19

    Rosie:

    p.s. van dat laptopje klopt wel, maar dat in de tuin zitten is heeeeel nat vandaag hihi

  • 12 September 2010 - 08:20

    Sabine:

    WAUWWWWW lieverd, wat een mooi verhaal.........wat een prachtige ervaring......ben er zelf ook even stil van geworden (niet te geloven he?)
    We hebben nog heerlijk gevaren, gaf me veel rust ook.
    Dikke knuffel en kusje van Nina

  • 12 September 2010 - 08:31

    C1:

    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat!! Dikke kus van mij en Debbel X

  • 13 September 2010 - 18:10

    Yvonne:

    Wat kun jij schrijven! Ik weet niet wat ik moet zeggen joh. Super... ik herken wel wat dingen uit de mindfulness. Heeft mij overigens heel goed geholpen.
    Het lijkt me echt een heel bijzondere ervaring.... stilte in je hoofd.. Ik zou bijna willen vragen hoe dat klinkt?
    Ik zal de groetjes doen aan Ted (ze heeft altijd je total workouts gevolgt op vrijdag)

    Veel plezier met je massage.

    Liefs X


  • 14 September 2010 - 09:00

    Ben Hoogmoet:

    Wat een mooie reis en wat een mooie foto's. Geniet er nog van. Time Flies. Groetjes Ben

  • 14 September 2010 - 20:20

    Lydia:

    Zo, ben weer even helemaal bij. Wat een ervaring zeg, zo´n 10 dagen stilte even helemaal met jezelf geconfronteerd worden. Heftig hoor. Maar vrouwke ge doet t maar ff. En ja is t al weer een jaar geleden dat je weg ging?! Jee wat gaat de tijd snel niet normaal.Nou ik volg je dus nog steeds( had je niet verwacht he)
    en wens je nog heel veel plezier met het reizen!

    Liefs Lydia

  • 15 September 2010 - 20:48

    Gerard En Danny:

    hebben pas weer een lieve kaart van je gehad. Gaf ons meteen een impuls om weer op je site te kijken. Knap hoor; dat jij dat kunt. Je zo los maken van je omgeving. Lukt ons veel minder. Zeker nu we twee kleindochters erbij hebben (een van Dion, de ander van Margit).
    We gaan proberen wat vaker berichtjes achter te laten. Veel liefs, Gerard en Danny

  • 15 September 2010 - 21:51

    Mama En Papa:

    Hoi Nathalie. Dat 10 dagen niets zeggen zoveel stof oplevert. dat is bijzonder. Dat he tstil is in je hoofd geeft zeker enorm veel rust. Dat je zonder veel sjouwen ook snel in slaap kan vallen is ook mooi. Ik lees dat je in een gemeenschap woont die zichzelf grotendeels bedruipt. Ook mooi. Als iedereen zijn opgedragen taken maar uitvoert. Je bent nu een stilte-sessies verder en ziet hoe verschillend het kan zijn. Maar goed dat je met de "hel" begonnen bent. Ervaar de laatste als de mooiste.
    Veel liefs en let op jezelf. Groetjes en een dikke knuffel.

  • 19 September 2010 - 13:25

    Peettantetje:

    Wat is dit een mooi verslag!

  • 25 September 2013 - 07:53

    Annemiek:

    Hai, ik las je verhaal en ga zelf vrijdag naar Thailand om deze retraite te doen. Heb je nog tips voor me?
    Ik zoek na afloop nog een mooi plek om bij te komen, weet jij iets in de opmgeving?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 162094

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: