Special time in a special country - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Special time in a special country - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Special time in a special country

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

24 Oktober 2010 | Myanmar, Mandalay

Minglaba

Daar zijn we dan gewoon nog een keer.
Het verlsag van Moulmein and Hpa-an wilde de vorige keer niet pakken, maar nu wel...

En dan nu ik eindelijk internet heb gevonden dat een beetje werkt (geen hotmail, geen gmail en facebook... dat dan niet....) geef ik meteen de today up date.. want wat heb ik veel gezien en gedaan de laatste 2 weken.

Na Moulmein en Hpa-An heb ik de bus naar Yangon genomen overdag en 's nachts die naar Mandalay.
Myanmar is huge, dus reizen kost tijd, maar lang leve de nachtbussen! Dat scheelt tijd. (Helaas geen geld.... toerist prijzen overal voor bussen en treinen... oelalala... haha)

In Mandalay elke ochtend vroeg (lees 5.30 ofzo) opgestaan om de monniken in de straten te ziuen lopen.
Ze lopen dan met hun alms bowl rond en de mensen geven rijst en ander eten in die bowls. Indrukwekkend!
Daarnaast een ontbijtje van thee en roti of chapatti in een lokaal thee shopje scoren, al zittend op een plastic kinder krukje. Zalig! Ik geniet van het straatbeeld hier! Elke dag!

Daarnaast heb ik een 'paar' tempels gezien.
Ik ben naar Amarapura geweest, hier is de langste teakhouten brug van Azie,
Lekker gewandeld, gekletst, op de foto geweest met locals, mijn handen laten lezen, lekker gegeten en naar een markt geweest.

De dag erna ben ik naar Saigan Hill gereden in een Pick Up.
Boven op deze berg heb je een grote... jawel... tempel en om je heen zie je .. jawel... tempels OVERAL!
Mooie dag bezoekjes zo.

De laatste dag was een halve dag voordat de bus naar Kyaukme ging.
In de bus kwam ik Ewa tegen die naar Hsipaw wilde gaan, maar zij besloot om ook in Kyaukme te stoppen.
Samen hebben we een guesthouse gevonden en een trekking guide.

In Myanmar heb je steeds maar een paar guesthouses die buitenlanders mogen accepteren en die licenties hiervoor hebben. Trekking in de bergen, gewoon bij mensen slapen is dus niet mogelijk normaal gesproken.
De overheid wil geen pottenkijkers.. dus de enige optie is met een gids.

Officieel is hij ook geen gids, maar de politie gedoogd hem en zijn werkzaamheden. Na Myanmar vertel ik hier wel meer over....

Ewa en ik zijn 3 sagen en 2 nachten in de de bergen en heuvels gaan lopen met Naing Naingd door Shan en Pa-Long dorpjes.

We hebben heerlijk gewandeld (en het wonder boven wonder droog gehouden!), lekker gegeten, een beetje geleerd over de hill tribes, trucjes geleerd van Naing Naing, ik ben verkleed als Pa-Long vrouw etc etc
En daarnaast gewoon heerlijke vrouwenpraat!

Was zoooooo gezellig!
In Kyaukme werden we ook uitgenodigd door een Indiaase groep mensen die hier wonen.
Ik verbaasde me over de hoeveelheid Hindoestani en Sikh mensen..... Ze zijn wel allemaal Budhist?!
Kortom: een beetje Hindi praten en heerlijk Indiaas eten!

Vanuit Kyaukme hebben we de trein genomen naar Piy U Lwin
De trein gaat over de hoogste brug in Myanmar, Mooie uitzichten ook hier!

In Piy U Lwin zouden we blijven voor het licht festival.. maar er was regen regen en nog meer regen....
Gister de shared taxi genomen naar Mandalay.
Daar wilde ik de bus nemen naar Inle Lake, maar alles was volgeboekt...
Een extra dagje Mandalat als gevolg.

Ook hier regen regen regen... dus geen festival, maar vandaag ben ik lekker aan de wandel.

Ik ben net bij een grote, inmens mooie tempel en Budha geweest en over de gems stone markt gelopen met jade overal waar je maar kan kijken.

Nu jullie mailen dus en dan straks met de nachtbus naar Inle Lake
Hier blijf ik een paar dagen in Queens Inn guesthouse voordat ik terug ga naar Scott en zijn vrouw en dochter,
Ik hoor mooie verhalen over Inle Lake, met floating Markets, lotus flowers overal en lekker eten :)

In Yangon ga ik nog de Shwedagon Paya bekijken... de grootse, mooiste en met zo veel goudbedekte Paya in Myanmar dat je het haast niet kan geloven voordat ik zaterdag terug vlieg naar Bangkok......

Helaas... want er is zo veel meer te zien hier!
Een interessant land, dat me elke dag weer de puzzel stukjes doet laat schuiven.. vragen over politiek ten overvloede.,....een mooi land met warme mensen en warme douches?!

Ik hoop dat bij jullie alles ook goed is.
Waarschijnlijk kan ik bij Scott wel mijn mail openen... tot die tijd denk ik niet......

Dus als je echt iets kwijt wilt, doe het please hier!

Love
Nathalie

  • 24 Oktober 2010 - 20:47

    Papa En Mama:

    Hoi Nathalie wij merken wel dat je weer tijd tekort komt, om van Birma nog meer te kunnen zien.Ja zo zie je maar weer een mooi land voor de toerist, veel cultuur mooie natuur lieve mensen arme mensen en de rijke mensen worden rijker. Volgens ons is dat in elk land zo. Ja en het puzzelen gaat ook maar door, hoop dat hij over een jaar af is.Nog een paar dagen fijn genieten en de groeten aan Scott vrouw en dochter. Toch een eer dat die mensen zo gast vrij zijn en jou zo op weg helpen. Liefs en tot mailss Papa en Mama

  • 27 Oktober 2010 - 11:09

    Yvonne:

    Hi again,
    Use what you get... internet in jou geval voor, haha. Grappig dat je toch elke keer weer "bekenden" tegenkomt. Gedeelde fun is dubbele fun. Geniet lekker van je laatste dagen in Myanmar enne... die puzzel...??zou eigenlijk zonde zijn als die ooit af komt. Dat houdt het leven spannend.

    Veel liefs

  • 28 Oktober 2010 - 21:28

    Rosie:

    mmmm interessant...handreading....en en en hahaha nog verrassende dingen? Tjonge wel gaaf zeg dat het zo amazing is daar. Ben ff aan het bijlezen, merk je het? hihi was wel heeeeeeeeeeeeel blij te merken dat je nog steeds okay bent en ten volle geniet van alles. miss you girlie!!! liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 162142

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: