On the road again - Reisverslag uit Pānchgani, India van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu On the road again - Reisverslag uit Pānchgani, India van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

On the road again

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

03 Februari 2011 | India, Pānchgani

Hey hey allemaal

Ik heb per week zeg maar een bericht getypt, maar omdat ik geen internet had komen ze nu allemaal ineens :)
Het is veeeeeeeeeeeeel zeg maar..
Dus als je tijd hebt nodig ik je uit. ls je geen tijd of zin hebt in de lange versie: ik heb een goede leerzame tijd gehad, heb een certificaat op zak en ben nu aan het bijkomen in Panchgani, waar dat paragliderskamp is waar ik last year ook was.

Hari Om

De eerste week in de Ashram zit erop. Gister een stilte dag gehad (optioneel, maar deed mee, want vind die rust die stilte geeft soms juist wel lekker. Niet praten) en mijn eerste examen gehad: Asanas (yoga houdingen). De examinatoren komen van buitenaf, want de docenten die ons lesgeven mogen natuurlijk niet examineren.

Dus wij werden allemaal in groepjes ingedeeld. Per positie (startend vanuit liggend op de rug, de buik, uit zit of uit stand) werden we beoordeeld door verschillende examinatoren en op verschillende aspecten (hoe in en uit de positie te komen stap bij stap, hoe de positie eruit zag ten opzichte van de perfectie, of je relaxed kon blijven in de houding en of dat je de maximale tijd volmaakte).

Vandaag de eerste dag off. De meeste mensen gaan naar de stad. Ik blijf lekker hier (sorry voor jullie.. want nu hebben jullie lang niets gezien, gelezen of gehoord van mij, maar na zo’n 10 dagen een kamer delen met drie anderen, met volle dagschema’s en de hele dag mensen om me heen vind ik het zalig om hier ‘alleen’ te zijn. Niet met hordes studenten een uur naar de stad te hoeven gaan met de shared taxi, daar in het drukke India te lopen en dan weer een uur terug, maar gewoon lekker mijn laptop aanzetten voor wat muziek, een keer lekker goed schoonmaken, handwasje doen, wat yoga, wat slapen en echt een dag relaxen.. en de laatste bastogne koeken eten.. mmmjammie.. hihi)

Verder, tjsa. Hoe is het hier. Als je wilt lezen, als je veel tijd hebt.. here we go
Een ashram betekent niet hetzelfde als retrait is me uitgelegd. In een retrait heb je wat lessen, lekker wat luxe, eigen kamer etc. Ashram betekent eigenlijk hard work´. Very hard work in Sankriet en heeft onder Indiaase mensen veel aanzien.

Daarom: iedere dag om 5.00 gaat de gong. Daarna beginnen met gezamenlijk met chanting (in Sanskriet, de oude Indiaase taal) en later 2 uur leren en herhalen van Asana’s (yoga houdingen, een onderdeel van yoga).
In deze lessen wordt ook gechant, want ook dat is een onderdeel van yoga in het groter geheel alsook pranayama (ademhalings oefeningen om het lichaam te activeren, te kalmeren of te reinigen)
Daarna doen we een uur karma yoga. Dit betekent klusjes doen voor het gezamenlijke geheel. Iedere dag in een andere groep en een ander klusje. Dit kan zijn van de dining hall schoonmaken, het ontbijt meehelpen voorbreiden, tot werken in de tuin, de meditatie hal vegen en dweilen, een thaise massage geven aan iemand die het nodig heeft etc

Daarna hebben we ontbijt (stilte gebied….) Verse fruit soorten en iedere dag een ander soort rijstgerecht. Nadat je je bord etc weer afgewassen hebt heb je een break van nog ongeveer een half uur. Douchen, kletsen, lezen, studeren etc

Daarna hebben we meestal en een lezing-lecture. Over yoga, over soorten yoga, anatomie ten aanzien van yoga, ayuverdic etc. Hier moeten we later als examen ook meerdere essays over schrijven. So far meestal erg erg erg interessant. Ook zeker de anatomie. Veel oh ja momenten, maar ook nieuwe kijk op dingen. Er leuk! Daarnaast goed opletten, want sommige docenten spreken Engels met een erg Indiaas accent en dat is best pittig om te volgen. Goed concentreren dus.

Soms hebben we 2 lezingen, soms 1 en een uur Yoganidra. Dit is een relaxerende techniek. De doelstelling is om NIET in slaap te vallen, maar het lichaam en de mind samen te houden door een verhaal dat voorgelezen wordt. Als voel en ontspan je rechter pink, ringvinger etc… Maar ik kan je vertellen.. haha.. een uur is lang om NIET te slapen terwijl je op je yoga mat ligt.. haha… in and out…

De lunch is dan daar. Meestal iets van rijst, chapati en allerlei variaties van groenten curries en salades. Al het locaal beschikbare wordt gebruikt op een gezonde ayuvedic manier. Erg lekker! Pompoen, wortel, biet, aardappel!!! Kool, bloemkool etc, maar dan Indiaas bereid natuurlijk
Omdat ik (erg) grieperig ben (geweest voor een paar dagen) maakten de dames (wie anders) van de keuken ook een koolstoombad voor me. Kool schijnt te desinfecteren. Daarnaast gorgelen met water met zout en tarmaric. Slowly slowly voel ik me fysiek beter en krijg ik weer meer lucht zonder dat ik steeds moet hoesten. Erg fijn!

Na de lunch hebben we freetime. Of om te wandelen (wat ik nooit doe.. haha), te leren, te studeren, te lezen, te douchen, te slapen of what so ever. Meestal vat ik de lezingen samen op mijn laptopje. Lees ik alles nog een keer, vat het samen en typ ik uit, dus heb ik het al weer 3 x in mijn koppie gehad.

Daarna weer een lezing en nogmaals 2 uur asana (houdingen) les. Daarna hebben we ongeveer een half uurtje break en daarna optioneel chanten voor een half uur, maar dan meer traditioneel.

Er wordt een ‘vuur’ gemaakt van kooltjes en daar wordt steeds ghee (geklaarde boter) op gedruppeld. Het betekent dat je gezondheid en good luck ‘vraagt’ tijdens het chanten voor jezelf en voor anderen. Deze vibratie van de klanken tijdens het chanten gaan in het vuur zitten en dus ook in de as. Op het laatst (na een half uur) maken we allemaal een tikha (zo’n stip op je voorhoofd) van de as. Je mag ook aan andere mensen denken of voor hen chanten… Mooi dus…. Lieve Sabine… weet dat je er bij bent……

De dagen dat ik haast geen stem had ben ik maar niet gegaan, want dat ‘zingen’ en de rook van de wierook maakte het niet echt beter, maar het liefst ga ik wel, want het maakt me rustig, stil en happy van binnen. Gister mocht ik bij het vuur zitten in plaats van de in room. Nog specialer! Je voelt de warmte, je hoort het chanten anders dan wanneer je IN de groep zit in plaats van ervoor en je ‘ziet’ met je ogen dicht het vuur veranderen wanneer de ghee erop gedruppeld wordt. :)

Daarna avondeten en erna steeds iets anders. We hebben een keer chanten en dans gehad, ook vraag en antwoord uurtje, Sanskriet les, een soort van demonstratie van ‘crazy’ asanas (waar het dus uiteindelijk NIET omgaat…. Het is geen competitie) etc.
Dan is het alweer 21.00 0f 21.30 en bijna bedtijd, want de volgende morgen is het weer 5.00 wake up time.
De laatste dagen slaap ik gelukkig wat beter. In het begin was een ander meisje op de kamer ziek, dus dan wordt je ook wel een paar keer wakker als zij steeds naar de wc moet rennen, ikzelf veel hoesten, alsook een ander kamergenootje.. dus je kan je lol op… haha.. toch erg blij met de dropjes die ik meegekregen heb!

Nu is het langzaam wat aan het settelen en slaap ik ook beter. Daarbij zit het ritme nu wel in mijn lijf. Ik doe wat extra oefeningen om mijn heupen wat ‘losser’ te krijgen, want in zo’n meditatie positie zitten doet meer zeer dan goed lijkt haast, zeker voor mijn onderrug.. mijn God.. maar oefening baart kunst. Extra inzet wordt beloond, want voel langzaamaan dat ik meer ruimte krijg.

Daarbij ben ik erg blij met de manier van lesgeven. Ik had wat meer details verwacht en vind het ergens wel jammer dat ik niet extreem streng onder handen genomen wordt met handen zo, je vingers op deze manier, je hoofd zo etc etc, maar ze geven héél duidelijk aan dat yoga geen fitness is.
Het is niet competitief. Yoga is gezond. Als het zeer doet doe je te veel waarschijnlijk. Je mag NIET pushen. Het gaat niet om hoe ver je in een bepaalde positie komt, het gaat erom dat je de stretch voelt en dat je je lichaam en mind kan ontspannen voor een langere tijd moet je relaxed in een houding kunnen liggen, zitten of staan. Niets forceren, want dat is dus juist NIET wat yoga is.
Yoga moet balans geven, niet het omgekeerde.

Uiteindelijke streven is om bijvoorbeeld 15 min in 1 houding te blijven en daar het lichaam en de mind te laten relaxen. Hoe meer zij dat zeggen, hoe beter ik los kan laten dat ik in die zit moet kunnen zitten. Ik heb dus ‘speciale’ oefeningen of houdingen gevraagd die beter zijn voor MIJN lichaam en ook al ben ik de enige, ik doe ze momenteel en het voelt goed, dat is belangrijk. En nog belangrijker, ik voel me geen ´loser´ omdat ik iets niet kan. Balans en flexibilty in body AND mind dus.

Medestudenten zijn ook erg leuk. De groep is zo’n 35 personen groot en er is nog een advanced course van zo’n 15 studenten. Mensen uit allerlei landen, Argentinië, Korea, Thailand, UK, Peru, Zwitserland etc en ook 2 Nederlandse meiden. Mensen van allerlei leeftijden (19 tot 50) en allerlei levels qua yoga ervaring.
Met sommigen heb ik niet zo veel, met anderen meer en het is ook erg leuk met 1 ander Nederlandse vrouw. Gezellig! Verder ben ik ben wel redelijk op mezelf, want ik ben hier om te leren wat yoga is, wat yoga kan doen en hoe ik kan lesgeven niet om ‘vriendjes te maken’. Ik heb mijn focus nodig in plaats van te veel bla bla bla. Gelukkig zijn meer mensen zo. Kortom: ik heb het erg naar mijn zin al met al, ook al is het intens en soms confronterend of veel, de mensen zijn gezellig, het eten is lekker, de extra zorg die je nodig hebt krijg je en ik zit lekker in mijn vel. Zeker nu ik een ‘Nathalie dag’ heb.

Weet dat ik aan jullie denk, ook al email ik misschien niet. Het zijn ook de omstandigheden die het nu zo maken. Denk niet dat ik niet aan jullie denk……
Luv you

Week 2 en 3

The time really flies… alweer 3 weken voorbij hier in de ashram!
Wat waren de laatste twee weken goed. Intens, emotioneel, confronterend, maar ook leuk en motiverend.

Waar te beginnen? We zijn in de tweede week begonnen met lesgeven in kleine groepjes: micro lessons. Hierin kwamen alle facetten die in de uiteindelijke examenles moeten komen aan bod. We hadden steeds een andere supervisor and we gaven elkaar ook feedback. Van chanten voor het openen van een les, tot het leren van nieuwe asana’s (houdingen) tot mensen in een positie praten en ze te motiveren om de volle tijd in de houding te blijven, alsook pranayama (ademhalingstechnieken) en een eind chant van de les. Met de namen en de uitleg in het sanskrit, alle benefits en alle precautions. Erg leuk! Lesgeven is iets wat ik graag doe, ook op dit nieuwe vlak… De skill is there.

Daarnaast veel lectures en 3 assignments. Soort van examens over allerlei onderwerpen die besproken zijn in de lectures. Over yoga filosofie, verschillen en overeenkomsten tussen verschillende soorten yoga, de bedoeling van yoga, yoga voor mensen met stress, obesitas, zwangeren etc. Over pranayama (die ademhalings technieken)en nog veel meer. Veel tijd dus in de boeken duiken en 2 uur je lam schrijven… Killing… ik merk dat ik niet meer gewend ben om te studeren.. al weer zo’n 10 jaar geleden dat ik de Fontys afsloot… haha… Maar wel goed! Maar qua energie is dat wel heftig, het vraagt veel concentratie.

Daarbij is yoga niet alleen maar houdingen, het zijn ook cleansing technieken voor het lichaam. Want als het lichaam schoon en in balans is, kan de mind ook beter in balans komen. Dus neti gedaan (neus reiniging) je hebt een soort gietertje met zout lauw water wat je in 1 neusgat doet en dan komt het water er via de andere kant uit. 2 gietertjes vol. 1 voor van links naar rechts, een voor andersom. Het voelde erg fris achteraf!!! Deze ga ik erin houden! Kan griep en verkoudheid voorkomen en is goed voor het 6e chakra, meer awareness dus.

Dan een andere techniek. Op lege maag, ‘s ochtends dus, een glas of 6-8 lauw zout water drinken wat je er na uit moet kotsen, om het zo maar te zeggen (in het engels vomittingen klinkt minder vies..) Nou, ik dus 8 glazen opdrinken, maar er kwam niets uit…. Erg confronterend.. want deze technieken zeggen ook iets over onze mind (weet je nog.. body and mind zijn 1)…. Dit is dus wat ik blijkbaar normaal ook doe… ik hou dingen in me.. ik slik ze in in plaats van ze eruit te gooien, een keer goed boos te worden of te huilen…. Erg confronterend.. want ik zou het heel graag willen.. ik weet alleen niet hoe.. waar zit dat knopje?!
Leerzaam, spiegelend mooi dus, maar wel pittig… Daarna een volle klotsbuik.. haha… maar ga het zeker later nog proberen. Schijnt erg gezond te zijn en het kan emoties losmaken en loslaten. Wel fijn dat ik me nog steeds sterk voel.

Ondertussen zijn toch 3 mensen gestopt. Ieder zo voor zijn of haar reden natuurlijk, sommigen willen ook niet gaan lesgeven na deze course, maar ik ben wel blij dat ik nog niet één keer heb gedacht weg te willen. Ik vind het wel fijn zo’n ritme, dat het eten steeds klaarstaat, dat ik niet steeds hoef te bedenken wat ik ga doen, hoe ik daar kan komen in druk en hectisch India, zelf het om 5.00 opstaan (al drie weken lang) is okay: Kortom: het geeft me veel rust en groei.

Daarbij een meditatie dag gehad van een heel belangrijke man in India. Hij is ergens anders de guru, master, oprichter van een yoga school. Deze meditatie was zooooo diep…. Het voelde net als een healing voor mij. Net als wanneer ik wel eens een gaia healing had van Monique. Dit betekende voor mij een hele dag mega emotioneel zijn en alleen maar kunnen huilen en me klote voelen.. maar ook weer happy zijn met het feit dat het er uit komt… Snap je ‘m nog? Een reiki behandeling gekregen van 1 van mijn ‘klasgenootjes’ en het maar over me heen laten komen. Mooi dus ergens dat het hier is gebeurd. (ook de reden dat het hier gebeurt… denk ik dan) want de energie hier is erg speciaal en er kan van alles geregeld worden, Aan de andere kant ook lastig, want je wilt geen dag missen qua lecturers etc.

Maar…. Al met al gaat ie nu weer lekker!!!
Ik heb veel geleerd, geleerd beter naar mijn lijf te luisteren, niet te forceren, ik kan met een beetje hulp de headstand (zo op je hoofd staan weet je wel) zonder muur en nog veel meer. Ik geef soms wat mensen een thaise massage en geniet van het feit dat ik deze ervaring ook in mijn rugzak erbij mag stoppen. Het voelt heel rijk, al is het back to basic hier.

De 3 examens zijn gedaan, morgen een soort van scriptie, essay inleveren. Deze moeten we ook presenteren aan iedereen (ong 35 mensen) en nog 1x een examen qua praktijk.
Alle houdingen en dan starten we met de eindexamens. Iedereen moet een uur lesgeven in een groepje van ongeveer 8 mensen. We krijgen bepaalde opdrachten die in de les moeten zitten. Aan de ene kant heel spannend, aan de andere kant ook tof, want ik geef gewoon graag les!
Goed oefenen dus op de juiste instructies, de ademhalingen, te ritmes, wanneer te praten en wanneer stil te zijn en het te doen op de manier zoals ze het hier willen. Daarbij ook leerzaam om weer van andere studenten les te krijgen. Hier leer je altijd weer van. Goede en minder goede dingen! We hebben 1x de mogelijkheid van een trial les en dan de officiële. Dat is wel fijn. Kan je wat dingen testen (in de tijd blijven bijv) en erna met de feedback het nog beter doen :)

Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal goed is. We hebben weinig contact gehad zo de laatste maand, maar jullie zijn wel bij me.
Zoen

Week 4, de laatste week

De laatste week was ook weer erg intens, maar weer heel anders dan de weken ervoor.

Alles stond toch wel in teken van de final exam, de les van een uur die gegeven moest worden. Eerst 2 dagen trial lessen en dan 2 dagen examens. Je geeft je eigen les, maar doet (natuurlijk, logisch zou ik zeggen, maar toch veel afhakers, die het blijkbaar niet nodig vonden klasgenoten te supporten of hun eigen tijd belangijker vonden) ook met andere lessen mee. We waren in groepjes van 7 ingedeeld.

Daarnaast presentaties van de essays die we geschreven hadden en nog wat lectures, karma yoga, yoga nidra en chanten in de avonden. Druk, in de ruime zin van het woord. Druk met van alles, druk met voorbereiden, druk voelen van tijdsdruk, druk voelen van de mensen om je heen die aan het stressen zijn, druk met tussendoor toch meer lectures dan ingeroosterd, waardoor er minder voorbereidingen tijd was voor het examen. Wat ben ik blij dat ik geleerd heb mezelf te grounden.. haha… Niet meer zo zenuwachtig zijn als met turnwedstrijden dat ik hele oefeningen vergat, of 600x naar de wc moest rennen voor een rijbewijs examen… (nu alleen vanwege overactieve darmen.. haha)

Maar dus al met al alles goed gegaan en nu een yoga teacher certificate op zak! Destiction, First Class Results. Dus goed gedaan! Ik had ook een lekker gevoel over mijn laatste les en klasgenoten waren mega enthousiast. Beetje zakelijk lesgegeven voor mijn doen, niet 100% natuurlijk, maar dat komt ook omdat je veel dingen moet voor zo’n les (net als met de AALO step en aerobic masters) omdat je daar punten voor krijgt, niet voor de relaxte sfeer of je persoonlijkheid, maar overall tevreden over het geheel.

Jammer, daarentegen is dat dit papiertje voor mij momenteel geen waarde heeft, want iedereen (lees iedereen, ook diegene die de hele les zowat opgelezen hebben uit hun schrift en dan nog de helft vergeten… mijn idee…) heeft het papiertje. Niet iedereen heeft ‘destiction’ bij het level staan (wat uitstekend, uitmuntend betekent) maar toch... Beetje jammer.. want wat is nu de waarde van dit papiertje?

Wel weet ik dat ik een super mooie, intense en leerzame maand heb gehad, fysiek leniger ben geworden, mooie mensen heb ontmoet, massages heb gegeven, reiki’s en andere energie behandelingen heb mogen ontvangen en dat ik me confident genoeg voel om een beginners klas yoga te geven. Dus resultaat waar ik blij mee ben!

Daarbij ‘druk’ geweest met de voorbereidingen van de laatste avond en ervan heb genoten om lekker actief te zijn met regelen en organiseren. Met 2 anderen boodschappen gedaan voor zo’n 50 man en met veel medewerkingen van klasgenoten (weer diezelfde mensen die klassen en presentaties skipten waren nu ook te druk met hun eigen ding.. toch interessant in een plaats waar men yogadocent wil worden.. zit ook een sociaal stukje bij dacht ik…), maar dus ook veel mensen die wel heeeeel sociaal zijn. Samen dus 3 gangen gekookt voor een special foodparty! :) Indiaas eten als sumosa’s, maar ook salades, pasta!!!! Pannenkoeken, rijstpudding, ui-ringen etc etc. Allemaal lekkere dingen dus die we een maand niet gehad hadden.. haha

’s Avonds een soort van bonte avond, waar ik lesgegeven heb. Alvero (een Braziliaanse jongen) speelde een soort van djembe, en samen hebben we iedereen gek gemaakt!!!! Hihi. Heerlijk om de actieve sfeer te maken en mensen daarin mee krijgen. Had een kleine ´Addicted 2 Move´ daar met 50 mensen en live muziek!! Lekker van genoten. Een modern danser uit Canada, een Brits meisje met traditioneel indiaase dans en een groepje die super mooie nummers zongen en gitaar, djembe etc speelde. Heerlijke afsluiting!
De dag erna de diploma uitreiking. Die netjes was, maar zoals je al eerder kon lezen voor mij wat ‘bitter’ was. (Al ben ik wel blij voor die mensen, die hun papiertje hebben.)

En nu… ben ik in Panchgani, dat paragliderskamp waar ik vorig jaar ook was, met Corry uit de USA. Gister avond laat aangekomen na een uurtje of 10 bussen en vandaag NIETS gedaan.. haha.. Alleen een sessietje yoga in de ochtend, aardbeien eten, eitjes eten (die hadden we in de ashram niet) alsook gebakken aardappelen met knoflook, uitjes, paprika, tomaat en wortel… mjammie!! Ook een sim kaart gekocht, maar ben bang dat er iets mis is, want heb nog geen reactie op mijn smsen terug… maar let’s see

Blijf hier denk ik nog wel even hangen…. Chill out en Corry geeft al langer les en kan me nog wel helpen met wat dngen. Dan waarschijnlijk naar het zuiden voor een andere yoga plaats (iets luxer… hihi en andere stijl, Shivananda) al is dat wel weer 40 uur treinen ofzo.. haha… Incredible India. Dan misschien hier weer terug, effe relaxen en op naar het noorden. Onderweg wat plaatsten meepikken voor ik weer naar Nepal ga (denk ik).

Dat was dan eindelijk een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lange mail.. haha… Zoals je per week kan lezen, de gevoelens waren erg anders, maar het laatste stukje is dus hoe ik me nu voel :) Ik ben in ieder geval blij dat ik jullie eindelijk eens fatsoenlijk heb kunnen up-daten. India is toch minder luxe dan Thailand met internet enzo.. hihi
Hoop daar ook alles goed, bijna carnaval isn’t???

Veel liefs in ieder geval!!!!



  • 03 Februari 2011 - 08:49

    Rosie:

    ...ben op de helft met lezen....maar ook op mijn werk ;-) hihi moet veel doen...dus de andere helft morgen......denk aan je, wilde je t ff laten weten! Hoe is het om terug te zijn in het paragliderskamp? ben benieuwd! LIEFS voor nu!

  • 03 Februari 2011 - 09:12

    Patrick Schmitz:

    mooi verhaal! ben trots op je!
    het is niet alleen een reis in kilometers...
    ;) patrick

  • 03 Februari 2011 - 17:47

    Vivian:

    Wat een geweldig verhaal weer! Ik vind het super om je reisverhalen steeds te lezen :)
    Geniet er maar lekker van!

    Groetjes vivian

  • 03 Februari 2011 - 18:29

    Mam En Papa:

    Vier weken samengevat, dat moet wel een aardige lap tekst zijn als je dag al zo vroeg begint. Goed te lezen dat er goed voor je gezorgd is toen het wat minder met je ging. Leuk dat er een Nederlandse vrouw bij zat waar het goed mee kon vinden, mooi meegenomen. Een een speciale slotavond blijft je ook altijd bij.
    Proficiat met je diploma, jij weet wel wat het waard is. Je hebt het weer goed gedaan en karakter getoond.

    Groetjes en knuffels ma en pa.

  • 03 Februari 2011 - 20:36

    Jan En Wil:

    Proficiat, je deed het meer weer en dan met zo'n resultaat(destiction) ! Klasse !!!!
    Heb je hele verhaal in één adem uitgelezen en ervan genoten. Ga nou zelf even lekker relaxen en binnenkort meer nieuws van ons op het thuisfront.
    Alvast een hele dikke knuffel, veel liefs en tot binnenkort.


  • 04 Februari 2011 - 09:59

    Natalie:

    Mooi verhaal! En wat goed dat je je zo ontplooit... Veel plezier en ik kijk uit naar het volgende hoofdstuk van je reis!
    Liefs, Natalie

  • 04 Februari 2011 - 13:06

    Yvonne:

    Hay Nathalie,
    Wat een reis, en dan bedoel ik eigenlijk de emo kant. Een reis door jezelf is natuurlijk bij uitstek prachtig! Zo mooi dat je dit deelt op je site!
    En GEFELICITEERD! Met je yoga teacher diploma. Jij weet hoe hard je ervoor gewerkt hebt en dat je het "papiertje" meer dan verdiend hebt. De bonte avond....ik had er wel bij willen zijn!
    Lieve meid, geniet lekker in the sky!

    Dikke zoen Yvonne

  • 06 Februari 2011 - 11:46

    Zussie:

    Namaste,

    Gefeliciteerd!!!!!!!

    Heb de theepot ondertussen leeg gedronken en ben er nu pas doorheen.
    Maar wat een belevenissen weer.
    Geniet lekker van de rust op dit moment, en spring dan maar weer in de drukte.

    kuzzie van je zussie

  • 06 Februari 2011 - 12:07

    Edwin:

    It’s another incredible story from India.

    You’ve got an e-mail in your inbox

  • 10 Februari 2011 - 13:58

    Lydia:

    Zooooooooooooo, ben weer helemaal bij :-) het gaat nog steeds goed daar dat is duidelijk. Proficiat met je papiertje jij weet zelf hoeveel het voor jou waard is toch?
    Tot je volgende updat maar weer.

    Liefs Lydia ( you know van David LLoyd)
    ps ik sprak maandag iemand die ook bij D.L. sport en die was ong. 8 maanden alleen door Nepal gereisd op zn fietsje en ik dus meteen over jou avontuur verteld :-) ik leek dus wel een expert op reisgebied hahah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 162081

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: