Aftellen is begonnen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Aftellen is begonnen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Aftellen is begonnen

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

01 Oktober 2010 | Thailand, Chiang Mai

Zo lieve mensen at Hollandse bodem, hier voorlopig het laatste berichtje op waarbenjij.nu vanuit Thailand.
Maandag aanstaande gaat deze jonge dame naar Myanmar!!!!!!

Heb er echt onwijs mega veel zin in!
Weer op pad, backpacken en van plaats naar plaats gaan in een nieuw land. En in wat voor een land!

Myanmar:
- Een van de grootste landen in Azie, maar het land met eigenlijk de minste toeristen.
- Een super mooi budhistisch land, met een erg zwarte geschiedenis
- Een land zonder echte vrijheid van meningsuiting en persvrijheid.
- Een land dat staat in het lijstje van de 20 armste landen ter wereld.
- Een land waar veel mensen moeten rondkomen van slechts 300 dollar per jaar, terwijl het een rijk land is: teakhout, gemstones, natuurkracht voor opwekken van energie... maar die overheid...
- Een land waar educatie niet vanzelfsprekend is.
- Een land waar mensen zonder stroom zitten omdat de overheid de opgewekte stroom verkoopt aan China
- Een land waar nog steeds dwangarbeid plaatsvindt
- Een land met in november de eerste verkiezingen sinds 20 jaar
- Een land waar hotmail, facebook etc geblokt worden
- Een land waar nog haast geen luchtvervuiling is
- Een land dat een mega mega mega grote kustlijn heeft
- Een land vol vol vol met tempels
- Een land vol met mooie, lieve mensen
- Een land met (van horen zeggen dan) een goede keuken.
- Een land dat zoooooo ontzettend anders is dan alle andere landen en daarom wil ik er graag heen.

Ik heb getwijfeld.. Want mijn visa geld, entree gelden, percentages belasting van wat ik koop gaan naar de overheid...

Aan de andere kant kan je mensen laten zien dat je weet van hun bestaan, kan je mensen extra inkomsten geven door een ontbijtje hier te eten, je lunch daar, je avondeten weer ergens anders, je snack hier, de pick up truck naar hier, souvenirs te kopen van de makers zelf etc
Je kan met ze praten en vertellen over de wereld.

Kortom: ik ga 4 okt op Yangon vliegen!
Het plan is om daar te meeten met een man uit Schotland die daar al weer zo'n jaar of 5 woont.
Hem heb ik ontmoet in Sri Lanka.
Ik mag bij zijn gezin in huis blijven en vandaaruit kan ik wat dingen regelen.
- Visum voor Thailand als ik weer terug ga einde van de maand
- Geld wisselen (er zijn geen pin-automaten.. dus dollars mee voor de hele maand en wisselen voor Kyat)(Das ook nog een heel gedoe... de briefjes moeten NIEUW zijn.. zonder dubbelgevouwen te zijn geweest. of een omgevouwen hoekje. ik heb echt zooooo veel Thaise banken geprobeerd..
Ik heb morgen een afspraak bij een money changer.. she promised me.. als ik voor 12.00 kom..I cross my fingers..)
- Bustickets regelen etc

Scott heeft zo'n beetje alles wel bezocht in Myanmar en heeft al veel tips doorgemaild. Als ik bij hem ben zal ik nog wel meer horen :)
Zeker the off trail stukken staan op het lijstje.

Natuurlijk doe ik de 'big 4' aan (Yangon, Bagan, Mandalay and Inle Lake) maar ik wil ook stukken zien waar nóg minder toeristen komen.
Kyaukme staat op het lijstje voor hill tribe trekkings en ik wil de boot nemen tussen Hpa-an en Mawlamyine in het zuiden. Schijnt mega mega mega mooi te zijn!

Maar voor het zover is...
Nog een verslag van de laatste 2 weken

Ik ben dus nog 's avonds terug geweest naar de tempels in Sukothai.
AMAZING!!!!! (zie foto's op Picasa)

De dag erna 6 uur met de bus naar Chiang Mai.
Back in town. Voelt fijn en goed!
Blijf in hetzelfde guesthouse als eerst... hihi

Toen begonnen aan weer 2 weken school.
Elke dag van 9.00 tot 16.00 met een uurtje lunchbreak.

Deze keer was de klas extreem klein.
1 Frans meisje en ik.....
Erg stil.. haha.. want Samantha did not really speak English... Ik spreek wel redelijk Frans, maar de docente niet...
Daarbij bracht en haalde haar vriendje haar elke dag naar en van school en in de lunchpauze gingen ze samen eten.

Wel een verschil met de vorige keer.. 12 mensen die allemaal wel gezellig blijven hangen na school, open en eerlijk feedback geven nadat je elkaar de massage hebt gegeven, die afspreken na school om wat gezelligs te doen of om extra te oefenen etc etc.

Maar... heb weer veel kleine nieuwe dingen geleerd, Air was een lieve docente en heb een paar keer met haar geluncht,alsook met een jongen uit de gevordere cursus van deze week die alleen in de kolas was... en.. en... en.... ik ben vandaag geslaagd voor mijn examen!

Was toch wel lastig...
Na al 2 cursussen gedaan te hebben van 2 verschillende stijlen en dan met weer een andere docent.. haar technieken en details..
Soms gooi je dingen door elkaar. Soms vind ik iets mega fijn, maar geeft zij een andere versie... om dan toch open te staan voor al het nieuwe... dat was soms moeilijk.. En hoe meer oefenstof je hebt hoe lastiger het wordt om alles te doen wat je wilt doen in je routine, want je hebt maar 2 uur.. haha... maar heb weer veel geleerd!

Daarbij mochten we af en toe massage op haar geven. Ik denk dat ik daarvan het meest heb geleerd.
Ze gaf aan wat goed was en wat minder goed.
Ze gaf daarna de massage op ons, met de manier zoals ik het eerst bijvoorbeeld deed en met hoe het hoort te voelen.
Iets kan er wel smooth uitzien,maar als de druk op het lichaam niet goed is.
Wat dat betreft is een klein klasje fijn, want dan is daar tijd voor! :)

Air, mijn docente zei vandaag na het examen zelfs dat ze me erg professioneel vindt!
Met een goede lichaamshouding, goede feeling voor Thaise Massage, goed oog hebbend voor de client, goede touch op het lichaam, strong but gentle en dat ik als ik blijf oefenen echt een prof kan worden en zeker veel massages kan geven voor mijn beroep in mijn eigen studio ofzo.
Dat was wel tof om te horen!

Daarnaast had ik afgelopen weekend extra cursus ingepland op de zaterdag. Herbal Massage.
Samen met de docente (Dot) de omgeving afgelopen. Aan planten geroken en geproefd, uitleg gehad over kruiden en specerijen en we hebben zelf kruiden compressen gemaakt.

De kruiden en specerijen snijden, pletten en mixen.
Goed afstemmen zodat er een balans is tussen warm en koud, bitter, zuur, zoet, zout, olieachtig, poeders etc etc
Daarbij voor ons hartchakra een lekker geurtje erbij.

We hebben zelf de ballen gemaakt waarmee je massage geeft.
Deze gestoomd zodat ze warm worden en met zo'n warme kruiden compress dus een massage gegeven.

Ook dit was weer erg leerzaam! (En lekker om te ontvangen.. hihi.. das ook leuk aan de cursus.. jij geeft iemand maasage en die ander heeft jouw lichaam nodig om te oefenen.. he wat vervelend nou...gna gna)

En ja.. verder erg druk geweest met plannen maken voor Myanmar, een foto album af te maken, 's avonds de routine nogmaals doornemen van school, plannen maken voor de laatste weken Thailand (nog meer cursussen voor gevorderden, festival of light, nog een keer meditation....) voor in januari India op het lijstje staat.
Daarbij mezelf soms de vraag stellen waar ik nou naar toe wil in dit leven met wat ik hier allemaal leer, voel en ervaar. Hersenkraker is die laatste.. haha.

Kijk echt er naar uit om weer een maand echt the road op te gaan!
Backpacken in plaats van school en cursussen.
Thailand is super, maar ook wel erg makkelijk, chill, schoon, engels sprekende mensen om je heen, goed vervoer, luxe... en na weer zo'n 3 maanden hier te zijn ......

Mijn hotmail gaat het alleen naar aller waarschijnlijkheid in Myanmar niet doen.
De waarbenjij.nu waarschijnlijk wel gewoon, maar voor het geval dat
nathalieinmyanmar@gmail is mijn tijdelijke e-mail adres voor de 4 weken dat ik daar ben, want die ik zeker niet geblokkeerd.

Ik ga proberen jullie in Myanmar op de hoogte te houden, maar zoals je uit bovenstaande punten vast wel kan concluderen is internet niet een vanzelfsprekendheid is Myanmar....
Dus let's see

Ik hoop in het Hollandse alles goed
Voor nu zou ik zeggen: een fijn weekend en laterssssssssssss

  • 01 Oktober 2010 - 19:02

    Vivian:

    Veel plezier in Myanmar, ben benieuwd wat je daar allemaal gaat beleven.
    Ik vind het in ieder geval erg leuk je verhalen te volgen.

    Groetjes Vivian

  • 01 Oktober 2010 - 20:19

    Sabine:

    Gefeliciteerd met het slagen voor de cursus!!!! Goed gedaan.
    Heeeeeel veel plezier in Myanmar. Pas goed op jezelf en geniet van alle nieuwe dingen.
    Liefs van ons 3

  • 01 Oktober 2010 - 21:46

    Papa En Mama:

    Hoi Nathalie had net de mail verstuurd en zag later dat erweer het allerlaatste nieuws van je was.Gefeliciteerd met het slagen van de cursus.
    Duim voor je dat je aan geld kan komen zonder kreukels.En dan op naar het nieuwe land. Knuffelsss

  • 02 Oktober 2010 - 10:45

    Jip:

    Hey Nathalie, goed om je belevenissen te lezen, al die ontmoetingen, en ontboezemingen. Vooral de ontmoeting met jezelf, leuk te lezen dat "de kracht van het nu" daar ook werd aangeraden. Uiteindelijk draait het daar ook om, mindfullness, aandacht, focus en acceptatie. Al het andere is slechts illusie van je geest. Ik vind het mooi om te lezen dat je ook een voorkeur voor chanten had, same here....geniet van je nieuwe avontuur in Myanmar, be carefull out there! En blijf genieten en ontmoeten, liefs Jip

  • 02 Oktober 2010 - 11:37

    Jan En Wil:

    Alvast gefeliciteerd !!!!

    Jan en Wil

  • 02 Oktober 2010 - 14:42

    Tante Henny:

    Hoi Nathalie, is wel even geleden dat je iets van ons hebt gehoord, we maken ook niet zo veel mee dan jij. Wij gaan aankomende week een midweek naar Drenthe, is wel iets anders dan de landen waar jij allemaal bent geweest, maar we hebben er wel zin in, als het weer nog een beetje wil meewerken dan zitten we goed. Op het ogenblik is het een beetje wisselvallig, echt Nederlands weer. Met de 2 kleinkinderen gaat het allemaal prima, Marith gaat na haar verjaardag (17 okt.) naar schol, zal een hele verandering zijn voor haar, maar ook voor Wendy en Jochem. Ik wens je ee goede reis naar Myanmar.
    Groeten van Ome Ruud en tannte Henny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 162445

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: