Home away from Home - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Home away from Home - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Home away from Home

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

19 Mei 2012 | Thailand, Chiang Mai

Dag lieve allemaal

Eerst: THANKS voor alle reacties! Fijn om jullie te lezen, hier home away from home :)

Tjsa... waar zal ik beginnen?? Zooo ontzettend veel weer te vertellen. Dus.. pak je koffie, thee, sapje of is het weer voor warme chocola met slagroom? erbij en ga er maar weer goed voor zitten... Dusssss.. niet effe op het werk tussendoor.. maar de meesten hebben vakantie denk ik he? ;)

De laatste april (koninginnedag bij jullie) kwam ik dus na een nachtje in de trein aan in Chaiya. Al weer anderhalf geleden dat ik daar ben geweest.. maar zoals overal wel op de wereld.. niets veranderd. Alleen IK was niet zenuwachtig meer.. zoals de vorige keer.

Dussss..met de motorbike taxi naar Wat Suan Mokkh International.
Daar was ik dan weer :)
Zo'n mooie plek. Daar het boekwerk weer doorgelezen, een intervieuw gehad met een van de nonnen, mijn 50 euro (2000 baht) betaald, mijn waardevolle spullen als paspoort, camera etc afgegeven en een sleutel gekregen van mijn kamer voor de komende 10 dagen. Een netje opgehaald tegen de muggen en een deken. Mezelf geinstalleerd, kamer energetisch gereinigd en even met mijn buuf gekletst.

Zij kwam speciaal, en alleen voor deze 10 dagen en evt 1,2 dagen Bangkok op en neer vanuit Canada. Relatie net over... andere man leren kennen.. tijd voor reflectie en te leren van fouten uit het verleden.

Ik ging voor refelctie na het breken van mijn rug, al weer 8 maanden geleden! en nu dus weer brokkenpiloot geweest te zijn in India... Misschien moet ik eens effe rustig 'mijn leven overzien'

Klintk zwaar misschien, en dat was de retrait ook.. haha

In die 10 dagen heb ik geen moeite gehad met om 4.00 op te staan, (wel tof trouwens tijdens de volle maan. Je ziet haar voor je naar bed gaat EN 's ochtends weer!) geen moeite gehad met slapen op een betonnen bed met een bamboematje en houten kussen, of met maar 2 maaltijden per dag. De stilte vind ik ook okay (ja echt waar!), maar het zitten op een matje op de grond.. mijn hele rug kraakte weer als een ratelslang.. echt ALLES deed me zeer op een gegeven moment.. rug, heupen, knieen, enkels, schouders,nek... Ik dacht dat ik wel 'beter' gewordn zou zijn met dit soort dingen NA het breken van mijn rug.. ook het zetten van mijn arm was alles behalve prettig te noemen. Op een pijnschaal van 1-10 zat ik daar toch echt wel aan mijn plafond.. maar dit.. pffffff....
Wel een goede reminder.. dat ik toch misschien meer/vaker mijn yoga zou kunnen doen..

MAAR het mooie is.. ik kon mijn adem observeren (meditatie techniek anapanasati), ik kon mijn mind best vaak stil krijgen en de keren dat dat niet lukte kon ik uiteindelijk mijn focus, mijn mindfullness weer terughalen. In die 10 dagen ben ik niet gefrustreerd geweest of boos met mjn wondering mind. Hele vooruitgang.. haha

Ook al heb ik veel reflecties gehad, flashbacks van het moment dat ik afgelopen september de grond in crashte, van met moment dat ik in het ziekenhuis inkwam en de mevrouw mijn wonden schoonmaakte terwijl ik wachtte op de uitslagen van de scans, stille tranen over mijn wangen rollend, heb ik ook nu veel tranen laten rollen over mijn wangen, mensen gemist (sommigen heel erg) van thuis etc.. ik heb alles kunnen observeren.. ik heb de pijn en het verdriet in mijn hart kunnen voelen.. ik heb er op gefocused.. ik heb geademd.. breathing in, breathing out, breathing in, bhreathing out... meer pijn, meer verdriet..breathing in, breathing out.. meer stille tranen die over mijn wangen biggelden.. breathing in, breathing out AND letting go! ELKE keer weer. Soms had ik dit 'maar' 1 keer per dag. Soms veel vaker.... Heavy,maar goed!

Zoooo fijn om te realiseren dat ik het kan zo :)
Zoooo fijn dat ik niet perse een doecnt nodig heb, zoals ik in Nederland graag naar Monique ga, mijn gaia juf... nee... ik kon alles zelf laten gaan, zonder boos te zijn met mezelf, zonder te oordelen.. EN erna weer terug naar de stilte in mijn koppie.. terug naar de anapanasati (pali woord voor 'mindfullness with breathing).

Heel groot verschil met 2,5 jaar geleden toen in Nepal, met mijn eerste 10 daagse vipassana.. WOW... ben gegroeid.. en dat is fijn te weten, te voelen en te zien

Na 10 dagen super gezonde vegetarische maaltijden (een 'hel' voor sommige andere groepsgenoten...hihi), alleen maar water en kruidenthee, rust voor body and mind... ZIE je je gezicht veranderen, de uitdrukking in ieder geval, je ziet je ogen vrij van een soort van waas.. ze schijnen echt, je urine ziet er 'gezonder' uit en heel je tong is 's ochtends vrij van wat dan voor 'witte dingen' ook, alsook mijn tanden waren een stuk witter. Kortom.. meditatie is echt goed :)
Alleen mijn huid.. door het warme vochtige weer (38 gr en heeeeeeeeeel vochtig!) is die veel vetter...

Daarnaast mezelf verwend door bewust te genieten van de mooie omgeving, de mega mooiek, oude bomen elke dag een knuffel te geven.. eigenlijk te ontvangen.. de enrgie die zij geven.. WAUW (ik weet dat het raar klinkt.. maar ik zou zeggen.. als je een keer in het bos ofzo bent.. niemand om je heen, want waarschijnlijk schaam je je, zoals ik ook deed de allereerste keren in India.. Wat ben ik nu weer aan het doen???.. kies een mooie uit en probeer het eens.. al doe je maar 15 sec ofzo...) van de vijver waar visjes in zaten. Elke dag heb ik mijn voeten erin gehangen zodat de visjes je huid vrijmaken van zuurstofbelletjes en natuurlijk ook wat 'vuil', ik ben minimaal eens per dag in de natuurlijke warm water bron gaan 'zwemmen' (hotsprings.. amzing.. zeker als het regent!), ik heb een keer mezelf vrijgemaakt van tranen terwijl het er met bakken uitkwam tijdens een van de moesson buien EN ik heb zelf mijn gips verwijderd..

Op dag 3 had ik cht genoeg van die gipsen arm.. het gehannes met een plastic zak tijdens het 'douchen'(met een sarong, zo'n doek om je lichaam, een bakje water aan een waterwel. Hoe kan je in godsnaam je haren uitspoelen als je maar een hand echt kan gebruiken om het bakje water leeg te maken voor je haren...), van het half relaxen in de hotspring terwijl die plastic zak weer boven water moet blijven. Voelt ook allemaal niet echt vrouwelijk.. haha, van het scheef zitten met de meditatie omdat die arm toch echt zwaarder is.... en ik zag er tegen op omhet gips te laten verwijderen in Bangkok. Zou ik daar lopen met mijn zielige armpje en alle bagage. Als je gips hebt is het lekker zichtbaar dat je iets hebt en zijn mensen heel behulpzaam.. maar zonder.. Dit was een heel veilige en rustige omgeving. Fyiek en mentaal.

DUS.. ik gekeken... gevoeld.. ik kon al kracht zetten en aan mijn vingers flink trekken zonder pijn.. DUS.. met water van de hotspring het gips geweekt en later kon ik dan de zwachtel eraf rollen. Het ging veel minder makkelijk dan ik verwachtte dus lichte stress, maar weer.. adem in, adem uit, adem in, adem uit.. en loslaten.. alles komt goed. En dat kwam het ook. Op een gegeven moment kon ik het verband zo afwikkelen en mijn arm bevrijden. Zo'n goddelijk gevoel trouwens.. als je na 4 weken weer dat WARME water over je huid voelt... ZALIG! Vol mindfullness ik de kous verwijderd die er nog onder zat.. SCHRIK.. de grote bult die ontstond op het moment zelf zat er nog... f*ck!!!!! Echt NIET gaaf!!! Sta je dan alleen in je kamertje.. daar waar je niet mag praten.. alleen met jezelf.. wat heb ik nou weer gedaan?... het zal toch wel goed zijn? Maar weer.. breathing in, breathing out.. mijn rug is ook goedgekomen.. breathing in, breathing out...waarschijnlijk door een gebrek aan doorbloeding is alles gewoon opgehoopt.. En ja hoor..

Want (ik had toch alle tijd) ik heb zelf iedere dag een of tweemaal oefeningen gedaan in het warme water, ik heb zelf zeker 3-4x per dag met Indiaase en Thaise olietjes die ik toch bij me had mijn hand, pols en arm gemasseerd en het ging steeds beter!

3 dagen geleden ben ik hier in Chiangmai naar het ziekenhuis geweest en heb nog eenmaal rontgen laten maken. Alles zag er goed aangegroeid uit. De dokter was tevreden, al zei hij dat ik nog wel een beetje rustig aan moet doen. Als ik nu heeeel hard zou vallen, zou mijn arm daar precies weer kunnen knakken..

Ook fysio gehad van zo'n klein thais vrouwke.. maar ze was goed!!!
Alles uitgelegd. Daarna een warmte compress gehad, oefeningen gedaan, passief en actief stretchen, en een koelingspakking. Nu doe ik mijn oefeningen zelf.
De full range of motion is zo goed als terug, de kracht echter nog niet, maar ook dat gaat komen.
Heb op sommige dagen al helemaal geen pijn meer, op andere dagen helaas nog wel.. maar ja.. tijd heelt alle wonden... Emotioneel, fysiek en spiritueel... Dus komt goed! En heb 2 weken voorsprong denk ik doordat is het gips er eerder af heb gehaald :)

Voor dit alles was ik natuurlijk in Bangkok.. Stad vlakbij de zee.. dus altijd een bries.. en ik kon het niet laten.. dus Naathje op zondagmorgen met tas op d'r rug naar een park gelopen, mijn glider uitgevouwen (best raar.. had ik al bijna 6 weken niet meer gedaan...) en heb mezelf in mijn harnas gehesen en heb wat groundhandling gedaan :) HAPPY! De wind veranderde steeds van richting en van sterkte.. dus niet echt optimaal.. later was de wind zelfs zo sterk dat ik soms van de grond gelift werd. dat is helemaal okay, ik weet what to do, maar vond het toch wel een beetje eng.. dus na een min of 45 weer mijn 'baby' opgevouwen en ben terug gegaan naar het guesthouse voor een partijtje water.. want het is WARM in Thailand.. haha.. Doucehn is goddelijk! Zeker zonder plastic zak .. haha.

Nu in Chiang Mai en blijf in House for Dreamer. Een mega mooi huis!!! De eigenaresse is weg voor een paar dagen.. dus ik heb het hele huis voor mij alleen tot en met morgen! Dan komt een ouder Chinees koppel. Ik huur maar 1 kamer, maar mag de tuin, woonkamer, keuken, wasmachine etc gebruiken.
Het is ver buiten het toeristen centrum (min of 20 met de scooter) maar dat is wel lekker ook.

Ik ga elke dag (vandaag niet, want ben best een beetje verbrand... oeps) naar het zwembad van een van de luxere hotels (30 euro voor een maand en de jacuzzi, sauna, gym etc) Relaxen, kletse nmet wat mensen, zwemmen (is goed voor het herstel denk ik), wat lezen, sudoko's maken etc.

Daarnaast ben ik naar de makro geweest en heb KAAS gekocht :))) en spaghetti en mosters en pesto.. Op de lokale marktjes is het fruit heerlijk (mango's, ananas, watermeloen, kersen...) en ook de groentjes zijn vers (al dan wel of niet met pesticiden.. maarja.. das ook overal tegenwoordig) en kook dus elke dag hier 'in mijn huisje'

Gister ben ik voor het eerst eigenlijk (ben hier vanaf maandag) 's avonds weggeweest. Naar de nightbazaar en later naar de reggea bar, maar was om 2.00 al weer thuis. Vind het wel gezellig, maar genoeg is ook weer genoeg.. haha. Zou ik 'oud' worden???

Maandag start ik bij Sunshine Massage School nog een cursus Thaise massage voor zij-positie.
De 'client' ligt dan de gehele tijd alleen maar op de zij. Voor iedereen die moeilijk kon ontspannen (veel mensen slapen op de zij, dus dat is veilig en relaxter), voor zwangere vrouwen, hele dikke mensen of vrouwen met hele grote borstem (op de buik liggen is dan ook minder fijn of niet mogelijk)of mensen die echt rugklachten hebben en niet lang op de rug kunnen liggen.

Het is voor mijn hand nog best vroeg, maar dat leert me ook om mijn 'zwakte' aan te geven en soms 'minder hard te werken'. Daarbij ben ik zo ver ik weet de enige in de 'groep', de docent is dezelfde als die ik vaker heb gehad , dus het voelt veilig en goed(Hij is een kanjer van een docent, met een mega mooie stijl van masseren.. daarom wil ik ook de course NU doen.. Side Position Course stond al lang op mijn wensen lijstje en wordt maar eens in de 2-3 maanden gegeven... en NU dus door TRAYL...)
Ook wel lekker dat ik dus zelf weer veel gemasseerd wordt!

Ben gister ook een keer voor een oliemassage geweest. Mjammie! €7,50 voor een uur.. Voor mijn dagelijke budget hier VEEL, maar zoooo goedkoop vergelekn met Europa dat ik denk ik toch maar vaker ga de komende we(e)k(en).

Want hoe lang ik hier blijf? Wat het volgende land van bestemming wordt? I don't know yet...Ik denk Bulgarije voor vliegen óf Oostenrijk...

Ik wil wel graag weer vliegen, maar ook wel rustiger aan. In een emotioneel veilige omgeving. Daarbij wil ik wel wat werken van de zomer om mijn spaarrekening te spekken. So far nog geen definitief beeld over Frankrijk. Dus misschien toch de zomer 3 maanden ofzo werken in de sportscholen in Nederland? Met Thaise massages at home? Maar waar is dat home dan?
Ik wil ook wel wat mensen (met name Didi) opzoeken in Oostenrijk en daar samen vliegen, want nederlands paragliding is het toch niet helemaal..

Maar eerst NU. En dat betekent GENIETEN van elke dag. vanavond naar de weekendmarket in het centrum. Nog wat kleren shoppen misschien en mezelf verwennen (word ik steeds beter in.. maar ja.. een spijkerbroekjes gekocht gister voor twee-en-halve euro.. makkelijke leerweg.. hihi)

Morgen nog geen plannen, maar waarschijnlijk zwembad en langs bij Louis (die Nederlandseman die ik de laatste keer ontmoet heb. Ben ook nu al weer een paar keer langsgeweest. Hij is aan het verhuizen. Zijn huur contract liep af) en dan maandag tot en met vrijdag school van 9.00-16.00.

HAPPY!
Al mis ik momenteel ook wel mensen (jullie bijvoorbeeld) om dit allemaal mee te delen. Zou graag mensen hier in 'mijn home' willen uitnodigen om voor te koken bijvoorbeeld...

Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend! Ik wens dat jullie allemaal ook een manier vinden om met spanning, verdriet en telleurstelling om te gaan zoals ik die gaanderweg en weer extra tijdens de meditatie gevonden heb. Remember. ALLES zit in ons! We moeten alleen weten hoe het te vinden en aan te spreken. ALLES zit in onze mind en als we daar vriendjes mee maken, dan kunnen we die mind temmen enn dus rust vinden!

Ik wens het jullie ALLEMAAL, maar een paar lieverds van jullie in het speciaal. JULLIE weten zelf wel wie ik bedoel. En voor die mensen NU extra dikke zoenen, en een heeeeeeeeeeeeeel warme knuffel.
Hou van jullie!!!

XXX Naath


  • 19 Mei 2012 - 11:05

    Bianca Wijgerse:

    heerlijk om met een kopje thee even je mooie verslagen te lezen,

    je bent een mooi mens , je schrijft mooie en ik kan me verplaatsen in je gevoel, op de foto's zie je er mooi en gelukkig uit,

    Denk aan je liefs Bianca

  • 19 Mei 2012 - 11:50

    Yvonne:

    Hay Lieve Naath,

    Chapooo! Geboeid en stil heb ik jou verhaal gelezen. Ik stuur je....een hele dikke KNUFFEL!
    Enne, die boom...echt een beauty.
    Geniet van je massage opleiding en ik zou zeggen "ontvang".

    Dikke zoen X

  • 19 Mei 2012 - 18:22

    Rosie:

    owww lieve schat, wat een heerlijk verslag.....nice picts! good food!!!! Yummie! Ik was gisteren bij Kaar en hadden Thai gehaald 4 dinner...ikke natuurlijk pad Thai....mmmmmm was lekker(en verschrikkelijk duur natuurlijk in verhouding hahahahaha). Reminded me..... luv u, thinking of u en nu ff heeeeeel nerveus voor date about 2 be....pff (mooi moment dus om je tekst te lezen: it's all in me 2 handle that emotion ;)....hihi) LIEFS&KNUFS p.s benieuwd hoe de course je gaat bevallen.....
    p.s.2. wat een prachtige lotus zeg! wow!

  • 23 Mei 2012 - 17:14

    Mama En Pap.:

    Hoi Nathalie. We zijn nu in Andalusë en hebben mooi weer. We hebben inmiddels al veel gezien en gehoord.
    We begonnen in Malaga, Ronda, Cadis, Gibraltar, Sevilia en nu Cordoba.
    We hebben je heel verslag niet kunnen lezen omdat na 15 mimuten het internet uitvalt. Je hebt weer veel meegemaakt en van jezelf gezien.
    Je foto´s geven een aardige indruk waar je bent geweest. Een paar van onze foto´s zullen wij thuis wel naar jou sturen. Reisgenoten hebben al 800 foto´s gemaakt. De karthedraal in Cordoba die eigenlijk een Moskee was waar weer Joden aan gewerkt hebben en die invloeden zie je ook terug. Duisters hebben weer het sierwerk gemaat. Het heeft een Arabische invloed gehad. Uiteraard kunnen wij nu niet even een heel verslag maken van onze reis. Het eten gaat prima. Goede hotels en een leuk gezelschap. Knuffels en succes met je massage groetjes mama en papa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 162453

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: