Step by step - Reisverslag uit Namen, België van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu Step by step - Reisverslag uit Namen, België van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

Step by step

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

08 Juni 2013 | België, Namen

Zo, daar ben ik dan, met een lastig toetsenbord voor mijn neus, a la francais, maar kan jullie in ieder geval wat updaten.

Voor de korte up date: het gaat goed, heb zere voeten, de eerste blaren zijn doorgeprikt en beginnen te genezen, heb elke dag veel gelopen, soms wat extra km gemaakt daar ik de route kwijt was, heb bij mensen thuis geslapen, maar ook het tentje in een weiland gezet en vandaag sight-seeing gedaan in Namur waar ik vandaag in een jeugdherberg slaap.

Voor de langere up date; per dag, here we go.
Ik kan niet alle leestekens vinden, dus helaas geen uitroeptekens.

Dag 1
Geldrop tot Walik
38.153 stappen

Na de laatste goede nacht at home bij Roos vroeg opgestaan, broodjes en gebak gehaald en de laatste spullen ingepakt.
Toen kwam Marjo effe knuffelen voor haar werk en later kwam ook Sabine, gevolgd door ons pap en mam en later Jan en Willy.
Op het gemak gekletst, kleine kadootjes in ontvangst genomen, nog gesproken over de route, een stukje vlaai van achter de kerk, een bloem gegeven aan iedereen en op pad!

Lopen lopen lopen richting Heeze.
Daar gekozen het fietspad/wandelpad te nemen naar Valkenswaard via de bossen. Lekker.
Voelt wel raar. Al die plaatsen waar ik normaal met de auto zo ben... Nu neem ik zelfs een foto´s van het bord wanneer ik Heeze binnenloop.
Begin te merken dat ik het denk ik onderschat heb...ha ha... de kilometers en de rugzak met gewicht, maar alle begin is lastig denk ik dan maar. Ik ook altijd met mijn grote mond!
Ben al erg erg erg happy dat het droog is.
Door naar Dommelen, langs de watermolen, Westerhoven, Riethoven en dan kom ik uit in Walik
Mag de eerste nacht bij mijn peetoom en peettante slapen. Erg leuk en speciaal!
Onderweg al mensen die me aanspreken. Leuk leuk leuk.
En pap, de stroopwafel was lekker!

Dag 2
Walik tot Postel
24.499 stappen

In de ochtend nog effe gezellig met ome Henk gekletst. Broodjes op met speculoos en weer in de benen. De spierpijn er uit lopen zeg maar....pff... haha. Kwam bijna de trap niet af!
Ook nu loop ik veel door de bossen, kom wat fietsers en wandelaars tegen en blijf maar lopen.
Voeten zijn al minder happy, dus stop iets vaker om even in het gras te zitten. Waarom ook niet?
Bij een zaakje mezelf laten verwennen met 1 een stoel en 2 een uitsmijter en 3 een colaatje
Door naar de Abdij van Postel. Wat een drukte zo op de zondag.
Bij de VVV verwijst een mevrouw me door naar de Abdij.
De bel gevonden en er doet nog iemand open ook. Die meneer gaat even bellen en later komt er een Norbertijn, zo´n man in een wit gewaad naar me toe.
Ik krijg de 2e stempel en ik mag er ook slapen!
Om 18.00 hebben ze en korte dienst en ik ben uitgenodigd.
Eerst op het gemak gedoucht, handwasje gedaan, in mijn boekje geschreven en later het terrein verkent.
Langs de abdij, de kruiden tuinen, de abdij winkel etc
Om 18.00 in de kapel, het was er best druk.
Eerste keer al dat ik geraakt werd in de trip... haha...het begint goed! Moest aan oma denken zo met al dat gezang
Oma zou het echt heel gaaf gevonden hebben dat waar ik nu aan ga beginnen. Zij is nog in Lourdes geweest. Ik ben dan wel niet zo kerkelijk, maar oma is dichtbij!
Daarna aan de broodmaaltijd met andere gasten, waaronder mensen uit Tilburg die voor een bezinningsweekend hier zijn.
Het toeval maakt dat Ad an tafel zit, nu 77 jaar, en hij heeft de route ook gelopen. Genoeg gesprekstof dus!
Daarna lekker nog een chocola gedronken uit de automaat en naar dromenland.

Dag 3
Postel tot Kwaad-Mechelen
42.219 stappen

Deze dag om 7.45 op pad gegaan voor een lange lange lange rote langs het kanaal........ SAAI.
Dan kom ik op een kruispunt van kanalen en ga de SAS4 op, een uitzicht toren. Ja, mooi is het wel!
Onderweg kom ik eigenlijk niets tegen qua horeca of winkeltjes daar ik geen dorp aandoe en alleen maar langs het kanaal loop.
Gelukkig later toch een bakker gevonden in het plaatsje Gompel, iets van de route af, moet ik altijd aan papa denken, en mezelf verwend met een grote speculaas koek en gewoon wat brood en kaas.
Ik merk dat ik het lastig vind om mensen te vragen ofdat ik mijn tent in hun tuin mag opzetten, dus vraag alleen of ze mijn water bijvullen... tsja...
Maar later toch op zoek naar een plek voor de nacht....
Mooie gazonnetjes... maar het voelt zo stom... nog maar effe doorlopen dan... tot dat mijn voeten echt niet meer willen en dan besluit ik gewoon mijn tent ergens in het wild neer te zetten.. waarom, ook niet.
Eens moet de eerste keer zijn, toch?
Vind een mooi weiland langs de route, scheelt morgen weer, en dat is redelijk uit het zicht van de weg
Staat mijn tent goed en wel, heb ik thee gemaakt met het brandertje, alles goed, ik lekker in het tentje weer wat opschrijven, hoor ik een hoop lawaai.. oeps
Daar is de boer... LOL..... nog effe het gemaaide gras omwoelen zodat het kan drogen...
Ik de tent uit en wat gekletst. De boer is al lang blij dat er geen dooie in de tent ligt, ja echt zijn woorden, en als het gewoon vor 1 nacht is is het geen probleem. Pfew
Ook wel een veilig gevoel, dat iemand weet dat ik daar ben.
Good night!

Dag 4
Kwaad-Mechelen tot Diest
35.007 stappen

Relaxed dagje vandaag, niet te lang.
Maar voeten doen zooooooooo een zeer dat ik toch maar besluit na 300m ofzo op mijn tevas, jawel de lelijke nike-air-jesus, te lopen.
Loop ik dan, op de tevas, met sokken! in een outdoorbroek en ook nog eens met wandelstokken.
Thanks Roos, in gedachten ben je bij mij met je uitspraak, jij bent altijd mooi liefke
Doostappen maar!
Onderweg spreekt een mevrouw me aan, ofdat ik onderweg wil bidden voor haar dochter met kanker, so, de pelgrimstocht begint echt!
Met tranen in haar ogen deed ze haar verhaal en stopte me 5 euro toe zodat ik wat lekkers kon kopen bij de bakker. Zij gaat dus in gedachten ook mee.
Bij de bakker weer brood gekocht en mijn fles water laten hervullen, het is goed warm vandaag.
Later nog bij een vrouwtje appeltjes gekocht 1 euro per kg. Een kilo is een beetje veel, dus neem er 3 mee voor de verfrissing.
Ben nog in Vlaanderen, maar versta haar echt niet.... haha. En zij mij ook niet... das nog mooier!
In Diest kom ik al in de middag aan, bij de Halve Maan, maar een trekkershut is 38 euries... klets met een visser en besluit mijn tentje ook daar buiten neer te zetten.
Mijn tas bij de horeca gelaten en Diest bekeken. Skone ouderwetse straatjes, kerken en luxe winkels.
Lekker colaatje gedronken voor de energie en later een ijsje uit zo´n rijdend ijsco karretje voor het lekkere.
Later de avond, rond de schemer met de visser onze tenten verzet. Hij vertelde dat de politie komt controleren en waar de paaltjes staan, dus tot waar de politie auto kan..... net daarachter komen ze nooit et voila.
Nog uitleg gekregen over de visserswereld met all tactieken, wat vrienden die nog langskomen van hem. Gezellie en toch weer heeeeeel anders dan de paragliders wereld... haha.
Op naar bed.

Dag 5
Diest- Zoutleeuw
43.080 stappen

In de ochtend heb ik alles ingepakt, de visser zijn boeltje weer verplaatst naar zijn dag stek en samen nog en theetje gedronken.
Vandaag voelt het alsof ik er een beetje begin in te komen
Kan de weg niet meteen vinden, maar dat boeit allemaal niet, voel me goed.
Maar later weer de weg kwijt, de stickers van de route, de tektst in het boekje.....
Effe zitten, kaart erbij, kompas erbij, checken met de zon, et voila weer op pad!
EN ik ben toch op de juiste weg. FIJN!
Als ik over een viaduct loopt toeteren wat vrachtwagens en voel me als een kind zo blij. Het voelt als een soort van support.
Later weer de route kwijt....pff.... dan zie ik weer stickers, maar heb geen idee waar ik ben in de tekst...
Heb het gevoel al uren aan het lopen te zijn en de km schieten maar niet op...
Dan maar de mensen vragen en op plaatsnaam lopen, en dan ben ik bijna bij een kerk: Jeeeeeuuuuh, want daar is het centrum en daar kan ik vast wat te drinken kopen... Nope.... Nada Noppes... Damn... Het is echt warm, maar dan maar verder op het water
Later weeeeeeeer de weg vragen en deze keer ben ik zo happy. Ik moet nog veel verder dan ik dacht, maar de mevrouw vult mijn water bij EN komt met 2 nectarines naar buiten. Lang geleden dat ik zo blij was met een nectarine.... haha.... kom al in een andere modus te raken zo door het wandelen, de basics en de natuur.
Later kom in aan in Zoutleeuw. YES
De VVV voor de stempel is al dicht, maar de bakker is open! Oh yeah
Lekker hoor die Belse patiserie... hihi.
Doorgelopen naar Hof ter Walle.
Dit stond in het boekje als Bed and Breakfast en pelgrims mogen hun tentje in de tuin neerzetten.
Word welkom geheten door Guy en Gaby met een praatje en een sapje.
Later eff boodschapjes doen en mag er ok douchen. Zalig!
Al met al dus een interessante dag, goed woord he Roos, al met al een goede dag.
Al maak ik me zorgen over mijn voeten... pas niet meer in mijn schoenen, de tevas heb ik al getaped en geven niet al te veel steun. Daarbij is het nu mooi weer, maar wat als het gaat regenen en daarbij zeul nu extra 1.5 kg aan bergschoenen mee op mijn rug.... lets see tomorrow. Beetje spannend vind ik het wel.

Dag 6
Zoutleeuw tot Jodoigne
37.237 stappen

Met Guy in de tuin verse munt geplukt voor de thee bij het ontbijt.
Zelfgebakken brood, een yoghurtje, kaasje, en gesprek. WAUW wat en mooie mensen!
Krijg zelfs nog een zakje met muntblaadjes mee voor onderweg!
Ze vragen me niet te betalen, maar en klein opgevouwen briefje mee te nemen. Als ik in Santiago ben mag ik dit voor hen in de kerk leggen om zo voor hen voor een speciale wens te bidden. Aangezien zij zelf niet meer zo goed kunnen lopen.
Emo momentje...........
Met lichte frisse tegenzin op pad... he ho he ho.
Al snel loop ik langs het water, overal eendjes en later ook schapen die me komen begroeten aan het hek.
Tsja.... weer de route kwijt... maar later toch het Kasteel bij Helecine gevonden.
What to do.... hier slapen, voeten rust geven of doorlopen?
Bij het kasteel, waar niemand was, bijna een uur in de schaduw in het gras gelegen. FIJN!
De Vlaamse frieten laten zakken en even wennen aan het feit dat ik in Wallonie ben, het franstalige deel.
Zo grappig, iemand trok ooit een lijn op een landkaart en ineens spreekt eigenlijk iedereen vanaf daar een andere taal.
Maar goed dat ik frans heb gehad op het Strabrecht..... Thanks meneer van Woerkem!
Nu de keuze, of langs de weg lopen, wat saai maar zeker is, of de route volgen met kans op fout lopen en extra km terwijl mijn voeten echt al niet happy zijn, blaren, doorgeprikte blaren en tig km......
Okay.. in de zon.. langs de weg.
Volgens het bordje nog 8 km naar Jodoigne.
Stap voor stap voor stap vor stap, GEHAALD!
Voel een soort van overwinning, maar dan, ben toch in een stad, geen hotel, geen tuintjes, geen weiland..... ben een soort van wandelende attractie ..... Ziet er tuurlijk ook raar uit. een outdoor dame in de stad. rugzak, teva´s , stokken. Weer eens iets anders dan meisjes die flaneren.
Toerist info al gesloten.
Wel een feestje in een park in het culturele centrum.... gras dus.... trek de stoute schoenen aan en vraag een mevrouw wie ik kan vragen of ik daar mijn tent kan neerzetten, en zij antwoordt, oh dat kan wel bij ons in de tuin.
WAUW!!!
Later blijkt dat ze me eerder de dag had zien lopen en haar man geeft aan dat er ook een bed vrij is en ze hebben pasta met verse pesto.
Zij loopt mee naar huis en gaat terug naar het feestje, ik maak mijn chill feestje met een douche, een handwasje, de pasta en relaxen op bed.
Ik slaap al als zij terugkomen van het feestje.

Dag 7
Jodoigne tot Cognele
34.611 stappen

Catho zet me in de ochtend af bij het postkantoor, toch de schoenen op de post..... kom er gewoon niet meer in... lijkt wel alsof mijn voeten gegroeid zijn.... Mooi meegenomen is dat ik nu weer een stempel ontvang!
Lopend terug naar het centrum en een ontbijtje scoren bij de supermarkt. Al zittend op een trapje eten en wachten totdat de sportwinkel open gaat.
10.00, passen passen passen, maar alles doe zeer OF hij heeft de juiste maat niet... f*ck!
Door dus op tevas naar de RAVel 2.
Een lang fiestpad naar Namur.... en weer heb ik geluk!
Daniel; een man op een fiets houd me gezelschap voor heel wat kilometers.
Al lopend mijn frans ophalen en al kletsend het lopen en de voeten vergeten.
Bij het afscheid krijg ik nog een snoepje mee.... gezellig en fijn!
Ook in een klein dorje net langs het pad drink ik wat op een terrasje in de schaduw. Een groepje mannen vragen of ik pelerine ben, ja dus en hebben respect voor me.... nog een drankje krijg ik van hen.
Na wat gekletst te hebben, wat inkopen gedaan te hebben bij de carrefour, loop ik weer verder.
Weer merk ik dat ik het lastig vind onderdak te vragen... daarnaast is alleen zijn ook wel lekker. Toch een beetje raar, zo in de ochtend opstaan en rondlopen in een huis van mensen die je niet kent. Daarbij begin ik dan veel later.
Langs de route een weiland gevonden, beschut met struiken van het pad. Hier mijn carrefoulmaaltijd gegeten met een munt thee nog uit de tuin van Zoutleeuw, wat smsjes gekregen, tent opgezet en geslapen. TROTS.

Dag 8
Cognele tot Namur
17.097 stappen, later met sight seeing nog zon 24.000

Fris en fruitig op pad. Namur is niet zo ver en ben er zo!
Kijk er naar uit om te kijiken voor schoenen
Ben wel even in shock na een week natuur om weer in een stad te zijn, op zaterdagmorgen, tijdens de wekelijkse markt.... haha.
Langs de Maas gelopen tot aan de Auberge des Jeunesse.
De jeugdherberg heeft plek. Voor 20 euro krijg ik een bed, een douche, gezelschap, een terrasje en een ontbijt! En oh ja, internet!
Tas hier gelaten en op schoenenacht gegaan..... lastig... maar gelukt...Pff
Daarna de basiliek, de kerken en de mooie straatjes bekeken.
Wat een mooie stad zeg WAUW!
Mezelf verwend me een baquette met geitenkaas, appel en honing. MJAMMIE! Life is good!
Een stempel gehaald bij de Tourist Info en weer terug gelopen langs de Maas. Morgen naar Dinant, eens de Abdij van Leffe bezoeken.

Het is een lang verhaal, zo op een toetsenbord dat blijft hangen en waar de letters anders zitten.
Helaas geen card reader, dus nog geen fotos........... volgende keer hoop ik, want wil het graag delen, het is zo mooi!

XXX voor nu en thanks voor de reacties en smsjes.










  • 08 Juni 2013 - 20:55

    Peettantetje:

    Ha die landloopster naar Santiago,
    wat een belevenissen, en dat al na 8 dagen. Als dat zo door gaat wordt het een heel boek.
    En je voeten? Worden ze al weer een beetje normaler?
    Ik heb vorig jaar gehoord van een vrouw, die de route de laatste 800 km. gelopen heeft, dat het went.
    Over een poosje heb je er geen last meer van. (Maar ja, dan komen er misschien andere dingen.....)
    Je vindt het lastig om onderdak te vragen; doe het toch maar, scheelt je zeker 20 euri's, en vaak mag het wel als de mensen ho9ren waar je naar toe gaat en ze een tuin hebben voor je tentje.
    Ik hoop dat het de reis van je leven wordt met veel mooie en bijzondere momenten.
    Ik blijf je volgen, al is het niet te voet. Hou je haaks.
    Liefs,
    peettantetje

  • 08 Juni 2013 - 21:28

    Jan En Wil:

    Lieve Nathalie,

    Wat fijn om jouw verslag te mogen lezen, in één adem want we waren zo benieuwd wat er allemaal op jouw pad was gekomen.
    Al het een en ander vernomen via sms maar nu werd het allemaal veel voorstelbaar en nog meer ons petje af voor deze stoere, geweldige, dappere, super, doorzettende, doorbijtende, oplossingen zoekende pelgrimsvaarster!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. We krijgen steeds meer en meer bewondering voor jou.
    Wat heb jij in één week tijd al veel meegemaakt en mooie dingen ervaren. Heel vervelend van die pijn aan je voeten en we hopen dat het met je nieuwe schoenen vlug tot het verleden behoort. Wij zijn op zondag wel eens met de fiets in Postel geweest en toen we op het terras zaten stonden de mensen langs het hekje gewoon te wachten tot er een tafeltje vrij kwam. Die bakkers in België hebben wel lekker spul vind ik altijd en eet maar goed bij al die kilometers die jij aflegt. Ik zal je stappen bij elkaar tellen. Je hebt na 8 dagen al 271.903 stappen + ca. 7.000 van de sightseeing. Hoeveel zullen dat er totaal wel niet worden ? En we blijven je natuurlijk op de voet volgen. ( letterlijk en figuurlijk, ha,ha,ha )

    Isa is bij ons op vakantie tot dinsdag. Ze heeft de hele dag heerlijk in het tentje, in het badje, met het schoolbord etc. etc. en nu ligt ze te slapen als een roosje. Ze is zo;n beetje bezig met zindelijk worden en heeft uit zichzelf vanmiddag 4 keer op het potje geplast en voor de eerste keer een grote boodschap. Ze straalde, we hebben haar flink geprezen, voor haar geklapt, samen in de wc gegooid en nagezwaaid. Wat een ceremonie, hé ?! maar het was prachtig.
    Morgenmiddag blijft Kim bij ons en dan ga ik met die twee naar Dierenrijk. Verheug me er al op.
    Daniëlla komt met Kim en Cas brunchen en daarna gaan wij dus naar Dierenriijk en gaat zij met Cas naar een concert van Guus Meeuwis. Cas is helemaal weg van hem.
    Jan gaat met Bram in Limburg fietsen met de racefiets. Een stuk van de Amstel Goldrace.

    Nog even voor de TV en op tijd naar bed want ik weet niet hoe laat ons kadetje morgenvroeg wakker is.

    Groetjes, XXXXXXXXXXXXXXXXX en een dikke knuffel van ons beiden. Ook eentje van Isa.
    Geniet van al het moois dat op je pad komt.

    Jan en Wil






  • 08 Juni 2013 - 21:41

    Vivian:

    Hoi Natalie, lees nog altijd je blog. Heel veel suc6 op deze tocht. Heb respect voor wat je doet! Groetjes viv

  • 08 Juni 2013 - 21:43

    Mama En Papa:

    Hoi Nathalie.
    Fijn te lezen wat je allemaal meemaakt. Heel bijzonder dat je zo vreemde mensen ontmoet en dat die zeggen kom maar bij ons eten en slapen. Hadden ze ook nog wat je lekker vind, boffen. Geweldig. Je visserslatijn nog wat op kunnen halen en daarna je Frans met de fietser.
    Het zou fijn zijn als deze nieuwe schoenen wat prettiger lopen zodat je erg langer dan 100 km mee doet.
    Ik lees eigenlijk dat je niet alleen je schoenen maar ook je voeten nog moest inlopen.
    Na 271.903 stappen ben je Namen binnen gelopen. Goed gedaan. Fijn dat je daar wat boodschappen kon doen.
    We houden contact, wensen je voeten een voorspoedig herstel en jouw veel wandelplezier met je nieuwe schoenen. Bon goede reis.

    papa en mama

  • 09 Juni 2013 - 03:32

    Pieter En Trudy:

    Hallo Nathalie,
    Fijn dat we je via jouw geweldig leuke verslag zo mogen volgen. In Frankrijk zul je tentje minder vaak nodig hebben denken we en in Spanje al helemaal niet meer, dus in Spanje kunnen er weer heel wat kilotjes op de post naar huis.
    In Frankrijk vraag je in de kleinere plaatsen op het gemeentehuis gewoon aan de burgemeester om een slaapplaats, als ze geen gemeentehuis hebben vraag je waar de burgemeester woont. In De kathedraal van Reims krijg je bij de Pelgrim ontvangst een hele lijst met overnachtings adressen.
    In Frankrijk zijn de internet mogelijkheden alleen wat moeilijker te vinden, ook het aantal winkeltjes was wel eens een probleem. We kijken uit naar je volgende verslag Bon Courage,
    Groet Pieter en Trudy, Westerhoven

  • 09 Juni 2013 - 08:48

    Bianca Wijgerse:

    Wat een prachtig mooi geschreven dagboek deel je met ons, beautifull

    ben ontzettend trots op je , heel veel succes op je verdere reis dat je nog meer mooie mensen mag ontmoeten, wie goed doet goed ontmoet....xxx

  • 09 Juni 2013 - 13:22

    Zussie:

    ha peettantetje in spe ;)

    fijn om te lezen wat je de afgelopen week allemaal al weer beleefd hebt!

    Jammer dat je voetjes nog niet zo willen zoals je had gehoopt maar ik ben er van overtuigd dat dat helemaal goed gaat komen als de voetjes er meer aan gewend zijn.
    Wij kunnen nu ook op slippers lopen omdat eindelijk de zon is gaan schijnen en dan heb ik ook altijd even een paar dagen voeten die zich aan mogen passen.
    Iets anders dan jouw aanpassing maar dat komt zeker weten goed.

    Hier gisteren de verrassingsdag voor dimitri gehad en hij was echt overdonderd, helemaal leuk.

    Nu dadelijk naar de verjaardag van levi en dan zit er weer een feest weekend op.

    Veel succes de komende dagen en dan "spreken"we elkaar snel weer.

    Dikke kus en veel respect van je zussie

  • 09 Juni 2013 - 22:21

    Rosie:

    ...heeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk je dagboek mee te mogen lezen ;D....... Goed bezig jij! Lastig hè vragen? hahahaha herkenbaar! hahahaha Hopefully doen je nieuwe stappers het wat beter of misschien zelfs wel goed? Hope so again. Proud of and love you girl!!!! Tis wel stillekes hier hoor hihi en ik ren/rij de knopen weer uit m'n broek....maar....het is zoals het was dus het went ook wel weer snel. Met studie ook voortvarend bezig en dat voelt goed. Focus! dikke knufferts van dinnetje Rosie&Ian&Joanne

  • 12 Juni 2013 - 09:57

    Natalie:

    Wat een mooie verhalen, het is altijd fijn je blog te lezen! En veel succes op je reis naar Santiago, ik hoop dat je voetjes ook wennen aan de dagelijkse "marteling", zodat je kunt genieten van alle indrukken!!!
    O ja, en succes met dat Franse toetsenbord, is echt ff wennen (hier in België gebruiken ze het ook, fijn hoor de Q op de plek van de A...)

    Groetjes, Natalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 549
Totaal aantal bezoekers 162321

Voorgaande reizen:

04 September 2009 - 04 Juni 2011

Dream come true

03 December 2007 - 04 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: