9 maanden....... - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu 9 maanden....... - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

9 maanden.......

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

03 Juni 2010 | Vietnam, Hué

He hallo allemaal daar aan de andere kant van de wereld!
Hier weer een berichtje uit Vietnam!

Het heeft even geduurd, maar hier zijn we weer (en nu idd wij, want Jonno logt hier naast me.. haha.. de luxe van (heel langzame) wifi op de hotel kamer :)

Met z'n tweeen is het erg gezellig en dus elke avond samen eten.. dus effe wat minder tijd gehad voor internet enzo, maar nu effe tijd gemaakt, want kan jullie natuurlijk niet te lang laten wachten.
Kortom : lang verhaal vandaag.. haha.. want heb lang gewacht, dus veul te vertelle ja.

Het was dan ineens de dag dat ik Jonno van de airport ging halen. De dag ervoor de juiste busplaats gevonden, dacht ik...
Not.. haha.. dus ikke 's ochtends rond 6.30 op zoek naar de juiste.. en.. gevonden natuurlijk!
Daarna precies op tijd om Jonno uit de vertrekhal op te halen. Tof!!!

Hij awas behoorlijk gaar van een lange vlucht met een Vietnamese airline die nog veel kan leren van andere airlines.. effe een drankje gedaan en daarna met de bus naar het hotel gegaan en lekker bijgeklest. Daarbij ook de kadootjes uit NL uitgepakt.. MJAMMIE!
Drop, zoethoutthee, zoethoutdropjes, perpemunt en.. tatata... Bastonge koeken.. hihi... Heerlijk!!!
Daarnaast gewoon wat praktische dingetjes. Heb al thanks gegd, maar nogmaals! Echt fijn om na zo'n lange tijd weer Hollandse smaken te proeven, met zo her en der een kaartje van het thuisfront: doet een mens goed. Doet me ook wel weer extra beseffen hoe veel ik sommige mensen soms mis, maar dat is gewoon een mooi gevoel denken we dan maar!

De dagen erna relaxed wat sighseeing gedaan in de stad.
Veel gelopen, martkjes bekeken, 'raar' fruit gegeten, in parkjes gehangen, gekletst met studenten die hun engels willen verbeteren (iets wat hard nodig ishier.. mijn god...), gewend aan het geld.. wij zijn miljonairs hier.. haha.. 1 euro is 23000 dong.. en later ook nog naar het War Museum geweest.. HOLY!!!
Heftig zeg: de Oorlog met Amerika (of moet ik zeggen de oorlog door Amerika?) !!!

Jonno and me hadden het er wel effe pittig mee. Zo veel harde feiten, zo veel harde verhalen, zo veel sprekende foto's.. een oorlog die langer dan 30 jaar heeft geduurd...

Geeft me zo veel vragen... Had ze al in Cambodja na de musea over de Rode Khmer en Pol Pot, maar nu ook weer...

Hoe was de WWII voor mijn oma's en opa? Heb het er met hun wel ooit een beetje over gehad, maar nooit héél uitgebreid. Oma had zo'n beetje mijn leeftijd in de oorlog... weet dat ze niks meer hadden en hebben moeten vluchten.. trouwjurk moeten verkopen etc.. Zo veel dingen die ik ook gelezen heb in 'First they killed my father' over de Rode Khmer...
Daarnaast.. wat weten mijn ouders en ooms en tantes van de WWII? Via hun ouders? Wat weten zij van de Vietnam oorlog? Hebben zij ook in de demonstraties meegelopen in de jaren 70? (just zo'n 10 jaar voordat ik geboren werd..)
Wat voelen die Amerikaanse oorlogs veteranen? Wat voelen de (Nederlandse) jongens (waarvan ik er ook een aantal ken) die nu in Afghanistan vechten voor vrede? Of gevochten hebben in Irak? Wat voelen en denken deze jongens over hun werk en opdrachtgevers over 30 jaar? Op het moment dat ik dit schrijf is er ook nog ergens oorlog en worden mensen gemarteld, moeten mensen vluchten, worden vrouwen en mannen van elkaar gescheiden, worden vrouwen verkracht.. hell yeah.. en wat doet die gedachte zeer na al die pijnlijke foto's... wat doet dat zeer.. en wat ben ik een gelukkig mens dat ik die musea mag bezoeken, dat ik mag leren over het verleden.. dingen mag leren en zien die ik in geschieding lessen op het Strabrecht nooit gehad heb...
Wat is het leven heftig, wat doet het soms pijn, maar wat is ze ook mooi..
Mooi ook om te zien hoe landen als Cabodja en Vietnam timmeren aan de weg en doorgaan!

Zo... Dat was het War museum..
Later ook nog gewoon een terrasje gedaan en lekker ijs gegeten.
Ze hadden in Ho Chin Ming City een yoghurt softijs zaak.
Mocht je zelf allerlei smaken softijs tappen, fruit erbij gooien, m&m's enzo en dan kon je per 100 gr afrekenen.. lachen!

Das nu ook wel tof!
Met z'n tweetjes doe ik dat weer wat sneller.. Alleen reizend ben ik toch meer op een budget en skip ik dat soort dingen eigenlijk altijd, dus nu extra genieten.. whoeoeoeo.

Vanuit Saigon (HCMC) naar Muine gegaan met de bus.
Hier even gezwommen in de zee en de dag erna naar sanddunes gegaan voor de zonsopgang. Erg mooi!!!
Daar een matje gehuurd en toen konden we al buikschuivend van de duinen af! Jippie!
Naar boven lopen is dan weer wat minder.. haha.. pff... dag conditie..
We zijn naar rode en witte zandduinen geweest. Raar.. het lijkt op de woestijn, maar het zijn gewoon maar duinen.. Mooi!

's Middags door naar een riviertje dat naar de zee loopt. Hier konden we tegen de stroom oplopen. Mooie rotspartijen die uitgeslepen waren door het water. Lekker gelopen door het water en later door gelopen met de stroom mee naar de zee.

Omdat we goede verhalen hoorde over Dalat, een berg gebied (ook lekker, want daar is het iets minder hot hot hot), daar onze weg vervolgd.
Weer tig uur in de bus.. Jeuh... maar later een leuk guesthouse gevonden :)
Het is nu zomervakantie hier, dus veel Vietnamezen overal. Zo ook hier. Leuk en gezellig, want nu zijn de straten goed gevuld met locals!
Je kijkt je ogen soms echt uit :)

Hier 2 dagen een motor gehuurd en rondgetourd. Langs een heeeeeel groot meer, wat pagodes en ook nog een kleine trekking gemaakt naar de top van een berg.
Net op tijd voor de regen weer beneden en in de volle moesson regen terug gereden naar ons guesthouse.
Lekker om het gewoon weer eens koud te hebben :)

Vanuit Dalat vertrokken naar Natrang.
Dit is een heel moderne kustplaats..
Vietnam is erg hard aan de weg aan het timmeren.. Overal stampen ze dikke resorts uit de grond... Goed voor de economie,

Wij eerst wat sighseeing gedaan (Budha beeld opgezocht, naar een pagode geweest) en een half dagje strand gehangen. De dag erna wezen snorkelen!!!
Met 4 anderen op een bootje naar een eiland. Zeegroene zee... bergjes op de achtergrond erbij.. verse watermeloen, zonnetje.. nog meer zon, nog een beetje meer zon en nu dus helemaal gefikt aan de achterkant.. maar.... het snorkelen was tof!!!
Gaat die PADI cursus toch weer kriebelen.. hihi.. misschien toch maar naar Thailand?? Voor wat yoga, maithai, meditatie en duiken????

Daarna weer ergens lokaal gegeten (na de dag ervoor een schnitzel gekeken te hebben bij een Duitse zaak en de dag ervoor een broodje hamdburger...)(tsja.. lokaal eet ik eigenlijk nog steeds het liefst vegetrarisch, maar soms kan ik de verleiding niet weerstaan..) en gewacht op onze nachttrein van 23:20 die vertraging had..
Weer een nieuwe ervaring! Leuk en spannend!

Was super georganiseerd en schoon in vergelijking met de Indiaase treinen. alleen net zo langzaam.. haha
Uiteindelijk hebben we er dik 16!!! uur over gedaan om hier in Hue aan te komen.
Wilden we proberen om de trein te reserveren voor Ha Noi, maar die zit door de vakantie al weer helemaal volgeboekt, dus morgen wordt het de nachtbus. Het kan hier allemaal :)

Net hier wat rondgelopen en besloten morgen een fiets te huren en langs de stadsmuren te gaan fietsen. Daarnaast willen we de citadel gaan bekijken.
Zojuist ook gekeken naar een voorstelling (of hoe je het wilt noemen) bij die stadsmuur, want het is Hue Festival.
Overal verlichte straten, verlichte lotus bloemen op de rivier en dus ook 'dans' en 'muziek'
Het juiste woord hiervoor is.. Interessant.. hihi...
Maar wel gewoon tof om te zien en gewoon lekker door de straten te lopen!

Nu dus al weer dik bedtijd.. Vannacht en overdag dus is de trein gelegen op een bedje, maar toch... echt uitrusten is iets anders..hihi
Maar ga nog wel even kijken of de verbinding fotokes opladen toelaat anders houden jullie die nog tegoed.

Voor nu heel veel liefs en greetz van mij, en van Jonno natuurlijk!!!

Doeiiiiiiiiiiii

• 03 Juni 2010 - 16:40

Bertrand:

Hoi Nathalie, leuk om weer wat van je te lezen. Mocht je naar Thailand gaan voor die duikcursus: skip de flessen !

Ik ben inmiddels in de ban van het freediven (duiken zonder flessen), en zou het zou ook erg geschikt voor jou zijn met je yoga achtergrond (sterker nog, ik ga met Pranayama beginnen voor het freediven ;)). Ik ken een instructeur die daar een paar maanden werkt (weet niet precies tot wanneer) en super aardig is. Dus als je interesse hebt, laat maar weten :)

Verder veel plezier in Vietnam.

• 03 Juni 2010 - 17:55

Lydia:

Weer super om je update te lezen. Have Fun!

Liefs Lydia

• 03 Juni 2010 - 18:59

Sabine:

Wow die foto van jou springend in de duinen!!! Die is VET! Heb je vaak opnieuw moeten springen? hahaha. Echt heel mooi geworden.
    Dikke kus meissie, en geniet maar lekker.

• 03 Juni 2010 - 19:02

Sabine:

hej lieverd,
    Ik wilde je wat fotoruimte cadeau doen, maar volgens mij kan je nog heel veel plaatsen of niet??
    Of ik snap het niet....heel misschien zou dat ook kunnen (S3??)
    Laat je het even weten als je fotoruimte kan gebruiken want dan wil ik je dat graag geven!
    Kus van ons 3

• 03 Juni 2010 - 20:13

Peettantetje:

Sommige dingen zou ik wel willen meemaken, maar andere weer niet.
    Geniet ervan!!
    Ben begonnen met yoga, heb het hard nodig. Want op mijn werk.....pffff.
    Dat oefenen bevalt me wel.
    Past wel bij mij.
    Geweldige foto's hoor.

• 05 Juni 2010 - 20:36

ROSIE:

dat was weer enjoyen zeg! geniet altijd van je verhalen en je (top!)fotokes......liefs en knuffels en kisses from me

• 06 Juni 2010 - 17:39

Esther:

Hai Nathalie, zit nu ong.
    een uur al je foto's en
    verhalen te lezen.1
    woord:WAANZINNIG
    Vind je heel stoer en een
    heel mooi mens, heb veel
    bewondering en respect

Sinds een kleine 5 mnden
    een heel lief vriendje.

• 07 Juni 2010 - 12:09

Yvonne:

Ik moest deel een van je verhaal even verwerken..heftig zeg. Gelukkig heb je daarna ook weer lekker kunnen genieten. En wat een mooie foto's vooral die jump! Echt super.

Liefs Yvonne