WAUW WAUW WAUW - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu WAUW WAUW WAUW - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Nathalie Meert - WaarBenJij.nu

WAUW WAUW WAUW

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

03 Augustus 2013 | Spanje, Pamplona

Ola

Jawel, Naathje is in Spanje!!!
En weer een ander toetsenbord voor mijn neus..... hihi.

Ja, wat zal ik zeggen.
Het is mooi, het is anders hier in Spanje, maar ik voel me erg gelukkig!

Onderweg naar Ostabat begon het echte echte klimmen, heavy, omhoog, omhoog, omhoog en geen schaduw, MAAR je wordt beloont met een vergezicht waar je U tegen zegt!
De Pyreneeen liggen om je heen gestrekt, koeien (deze keer niet de milka koeien, maar de vache qui ri) in de bergpaadjes, kleine gedenk monumentjes etc.
De dag van Ostabat naar Saint Jean Pied de Port was kort, maar 20 km en veel vlakker. Om 13.00 was ik al daar :)

Had echt even een euforie gevoel, want wat ben ik al ver gekomen, wat zijn de paden mooi en het uitzicht zo in het Spaans voelende Frankrijk gigantisch!
Maar ook had ik een soort van Kao San Road gevoel.
Shopjes, shopjes, shopjes, mensen (pelgrims die met de trein zijn aangekomen) met backpacks, multicultureel gezelschap (Australiers, Amerikanen, Japaners Koreanen, Portugezen, Spanjaarden etc etc).

Ik was dus erg happy en toch is het een beetje dubbel na zo´n 2 maanden met maar weinig mensen, maar ik laat het over me heen komen.

Op naar de camping die 10 euro kost!!!!
Ik in shock, maar nadat ik netjes zei dat de gite voor pelgrims (met bed en ontbijt) maar 8 euro kost mocht ik mijn tentje voor 5 euries neerzetten :)
Op weg naar de Citadael kom ik Joe tegen (Amerikaan, maar woont al lange tijd in Australie) die ik al eerder bij de info-balie voor pelgrims zag.
Daar had ik ook weer een stempel gekregen, en gelijk een nieuwe credencial gekocht, want deze is bijna vol.
Samen wat sight seeing gedaan lekker op z´n engels gekletst booschappen gedaan en later, jawel UIT ETEN geweest.

Hij liep vorig jaar hier en is terug om het te herleven.
Hij vond het zoooooooooooooooo leuk mij te ontmoeten, ja dat snap ik wel..... hahaha... en vond het speciaal om al meteen op zijn eerste dag iemand te treffen en fijn zo te beginnen aan de camino dat ie voorstelde mijn eten te betalen.... wat een luxe :)

Heerlijk geslapen in de tent, maar ook is de adrenaline voelbaar in mijn lichaam.
Ben al 2 maanden op pad, ik hoef niet zenuwachtig te zijn, ik kan die berg wel over, ik kan die route wel vinden, maar toch positief gespannen begin ik om 6.30 aan DE etappe van Frankrijk naar Spanje!
En wat WAAIT het hard (denk km of 45 per uur, way to strong to fly).
Waai soms haast van de route af, maar doordat het waait is het niet zo heet.

Al snel zie ik andere mensen lopen en al snel loop ik ze voorbij.
Wil geen ego hebben, maar het voelt wel goed, het geeft me een energie boost waardoor ik nog lekkerder loop :)
(Ik herinner me mijn 1e dag nog....... en heb respect voor deze mensen, maar ben blij dat ik als ware de berg op huppel na goed ingewandeld te zijn de laatste weken, ben fitter dan ik dacht.)

Het is een mooi pad, door de bergen, wat zig zag hier en daar en wat een uitzichten!
Kijk maar naar mijn titel vandaag en je weet genoeg.
Wat voel ik me rijk!!!!!
Wat voel ik me gelukkig hier te kunnen zijn, te mogen wandelen, te mogen genieten, te mogen voelen en gewoon te mogen ZIJN

Onderweg groeten de pelgrims elkaar en zo her en der kom ik dezelfde mensen tegen.
Bij de eerste de beste ´berghut´ zet iedereen zich neer, maar Naathje loopt een stukje verder.... nog wennen aan de drukte, het toeristische gevoel, maar al snel loop ik met een Portugees.
Ook sportleraar, ook yoga docent, ook interesse in meditatie en hij stopt ook liever op rustige plekken.
Samen lopen, genieten, wegwaaien, kletsen, picknicken schuilend voor de wind achter een rots etc.
Zo gaat de tijd snel en prettig voorbij :)

In de middag kom ik aan, uurtje of 14.00 en tref daar tatatatatta
Tiny en Nelly uit Nuenen.
Zij hebben daar dik 2 weken als vrijwilligers gewerkt.
De mensen hun plaats wijzen, stempels in boekjes zetten, alles netjes en opgeruimd houden, samen met camino vrienden.

Ik zoek mijn bedje, douche me en later zit ik op het terras en word ik getracteerd op een drankje!
We kletsen en in de avond, na de mis, kletsen we nog wat meer.
Ontzettend leuk! Want zij zijn de mensen geweest die me geholpen hebben met planmatige dingen.
Het boekje heb ik van hen kunnen overnemen en nu nemen zij het voor me mee naar NL, samen met mijn jas, JEUH tas weer een dikke kilo lichter ;) Met nog een reep chocola als kadootje ga ik heel happy naar bed.

Het is een mega grote slaapzaal, maar met 4 persoons ´kamertjes´ en slaap goed, al staan mensen om 5.00 op!!!! om al op pad te gaan (terwijl het hier in de ochtend pas laat licht wordt:... steeds meer naar het westen he....).
Ik begin deze dag ook vroeger dan gepland, want kan niet meer slapen.

Ook deze dag is mooi!
Loop op met de Portugees en zie ook Joe weer.
Later komen er nog meer vrienden van hen bij en we lopen her en der samen op.

Ben de naamplaats van afgelopen nacht kwijt, maar we hebben daar met een paar mensen ons tentje bij de rivier neergezet.
(Herberg was VOL en ik vind de tent zowiezo wel fijn, zeker met meer mensen, wat veiliger.)
Tent neergezet, bikini aan en gebaden in de rivier-beek GODDELIJK dat koude water na 27 km lopen.
Er zijn 2 gasbranders in de groep en we koken allemaal samen, of beter gezegd de Japanner kookt voor ons en ik stel mijn brander beschikbaar. Goed geregeld! Hihi.
Afwassen in de rivier, een Italiaanse vrouw die wat drankjes koopt voor ons allemaal en een Koreaans meisje die muziek tovert uit haar GSM.
Een Duitser die veel in India en Nepal komt met wie ik nog praat, de Australier die NIET in shape is maar blijft lachen en blij is dat ie een groepje heeft gevonden etc. MOOI!

Het lijkt nu meer op trekking in Nepal.
DRUK.
Overal staat de route aangegeven.
Multicultureel.
Goedkoper dan Frankrijk.
Overal wel slaapplek.
Heel vriendelijke mensen.

Even wennen dus, maar ik vlieg overal wel tussen door.
Slaap vandaag in een kleine herberg (24 bedden).
En zie de anderen straks of morgen wel weer.

Vandaag tot aan Pamplona liep ik veel door het bos, heerlijk dus, niet zo heet en maar 17 km ofzo.
Nu wat sight seeing doen, terrasje, internet, chillen en dan morgen weer gasgeven, vind het lopen echt steeds lekkerder worden.
Ben ´bang´dat ik dat straks nog eens ga missen.....hihi.

Anyways, hier was een korte een up-date.
Heb geen boekje bij me, geen dag-dag verhalen en geen stappen-tellers, maar wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeel liefde, warme groeten en zonnestralen voor jullie allemaal!!!
Vanavond is er een lichtshow ergens op de stadsmuur waar ik even wil gaan kijken, maar moet zorgen dat ik voor 22.00 terug ben (closing time).
Kijken voor de route morgen, maar denk dat het wel weer een wat langere dag gaat zijn.
Blij dat ik al veel gelopen heb en zo mijn eigen ritme heb.
Kan ik gezellig mixen met de mensen, zonder mezelf voorbij te lopen.

Buen Camino!!!!

• 03 Augustus 2013 - 14:04

Leo:

Ik wil niet in herhaling treden dus ik zeg niet meer hoe ik mn petje voor je afneem en hoe ik je benydt. Zo , dat moest eruit hahaha.
    Nathali, hoe lang denk je nog in spanje te verblyven , ik vertrek 7 aug. naar nl en kom de 14 e weer terug .
    Mischien zou je het wel leuk vinden om naar bcn. te lopen en even over te zwemmen naar Mallorca .
    Zal ik reisleider voor je zyn.
    Als je nog energie over hebt hoor ik het wel.
    succes want je weet : de laatste loodjes wegen het zwaarst.
    Leo

• 03 Augustus 2013 - 14:57

Mama En Papa:

Hoi Nathalie. Je hebt weer een heel verhaal geschreven. Je foto's maken ons deelgenoot van je voettocht. Er zitten weer prachtige foto's bij. Goed dat je de stok bij hebt om foto's te maken waar jezelf ook op staat. Geeft mooie beelden.
    Fijn dat het lopen steeds beter gaat. Vanmorgen bij Jan en Willy hadden wij het er al over als je straks terugkomt dat je dit wel weer zal gaan missen. Maar je hebt al meer veranderingen ondergaan en bent er steeds weer uitgekomen. maar eerst nog een maandje lopen dus don't warry. Leuk dat je zo ontzettend veel verschillende mensen ontmoet waar je makkelijk mee aan de praat komt. Je talenkennis en mensenkennis neemt alleen maar toe natuurlijk. Het door de bergen wandelen kennen wij ook wel en nu zie het dan zelf wat een rust en mooie uitzichten dit geeft. We wensen je nog veel wandelplezier en mooie uitzichten toe. Wellicht komen er nog vele gezellige avonden, aan het weer zal het waarschijnlijk niet liggen. Veel liefs en knuffels mama en papa.

• 03 Augustus 2013 - 21:02

Pieter En Trudy Bollen:

Hallo Nathalie,
    Je gaat wel als een speer zeg! De klim en de beloning van Ostabat staat bij ons ook in het geheugen gegrift. Dat Franse Baskenland is zo mooi.
    Nu zit je in Spanje en dat is een compleet andere sfeer dan in Frankrijk. Frankrijk is rustig, sereen en Spanje is een heksenketel, maar toch ook vol mooie wandelingen, momenten en ontmoetingen.
    Geniet, geniet, geniet van elke stap die je zet en maak niet te veel haast om in Santiago aan te komen, want het onderweg zijn is nog veel mooier dan het aankomen.
    Lieve Groet Pieter en Trudy Bollen, Westerhoven.

• 03 Augustus 2013 - 23:58

Rosie:

Heeeeeeeerlijk om je weer te lezen Liefie! Altijd een speciaal moment, vaak net voor ik naar dromenland vertrek ;-) so happy u're happy. Het straalt vd foto's af :-D de tijd gaat ook zo snel! Gisteren was het hier 37 hadden. ....pffffff respect voor jou in soms 45! Love Ya en denk aan je! !!! Liefs&dikke knuffels van je dinnetje.SmSmakkkkkkkkert 4u!

• 05 Augustus 2013 - 20:51

Corrie :

Ik ben nu op de camping en ik probeer je te volgen groetjes Nathalie nog bedankt voor de kaarten die je stuurt.

• 06 Augustus 2013 - 23:26

Gerda En Jos De Fietsers Uit Havelte:

Je gaat maar door. Geweldig.
    Wij zijn tot Orreaga Roncesvalles gefietst en zijn inmiddels 14 dagen thuis.
    We blijven je volgen.
    Groet Gerda en Jos

• 08 Augustus 2013 - 20:27

Jan En Wil:

Ik zei het vanmorgen al in mijn sms: jij bent een "kilometervreter". Of moeten we zeggen: "Met de power in de benen vlieg jij door de Pyreneeën ". Super !!
    Van dat reisverslag van jou hebben wij hier zitten smullen en als we het dan nog niet in de gaten hadden spraken de foto's boekdelen. Jij opent : WAUW WAUW WAUW en wij deden dat tijdens het lezen en kijken naar de foto's. Wat zijn wij bofkonten dat we dat allemaal mogen "meemaken" door jou. Bedankt.

Hier volop bezig met de voorbereidingen voor a.s. zaterdag. Eens in de 3 jaar zijn wij aan de beurt. Dan hebben we de jaarlijkse barbecue met 2 oud collega vrienden van Jan. Intussen zijn we met kinderen en kleinkinderen in totaal met 27 personen ( 17 volwassenen en 10 kinderen variërend in leeftijd van 5 mnd. tot 11 1/2 jaar). Het valt niet mee om ze allemaal bij elkaar te krijgen, dus zijn we deze keer met 24 man. Een stel met het kindje van 5 mnd. kan niet. Het is wel altijd veel werk, maar heel gezellig.

Ben met Cas deze week naar de film Smurfen 2 geweest. Soms een beetje spannend vond hij maar we hebben heel wat gelachen. Hij had een nachtje en dag bij ons gelogeerd.

Nog een paar weekjes en dan gaan wij naar de bergen. We hebben er erg veel zin in en hopelijk gaat de tijd snel voorbij en kunnen we gaan pakken. Ook wel een rugzak, maar dan een dagrugzak. Verschil moet er wezen!!!

Tijd voor een kopje koffie, dus dikke knuffel, veel groetjes en op elke wang een kus.

Liefs

Willy en Jan

• 08 Augustus 2013 - 22:32

Sabine:

Ooohhhh wat een mooie foto's zeg!!
    En wat ben je al ver gekomen......
    Heerlijk om allemaal weer te lezen zo net voordat ik mn bedje op ga zoeken.
    Thanks ook voor de mail en de kaart!
    You go Girl! Dat is 1 ding wat zeker is.
    Kus!

• 13 Augustus 2013 - 12:28

Ruud En Henny:

Hoi Nathalie, jeetje wat ben jij al ver, petje af, mooie foto,s.
    Volgende week hebben wij drie feestjes, eerst aan feestje van Frank en Tineke, dan ee barbeque van de
    buurtvereniging en op zondag 25 augustus de verjaardag van Ruben en tevens de doop van Pieter,
    dus een druk weekendje.
    Wij willen je nog veel succes wensen met de laatste loodjes.
    Ruud en Henny

• 17 Augustus 2013 - 10:34

Dorien:

Hoi Nathalie,

Wouw wat gaaf om je reisverslagen te lezen. En die foto's :-).
    Wat een indrukken allemaal, kippenvel.
    Echt geen woorden voor...dapper dat je deze tocht maakt.

Ik hoop dat alles goed met je gaat.

Wil je heel veel succes wensen voor de laatste km.
    Geniet ervan.

Een hele dikke kus en knuffel.
    XXXX Dorien

• 23 Augustus 2013 - 14:11

Yvonne:

Hay Nathalie,

Sorry dat je zo lang niets van me heb gehoord/gelezen. Neemt niet weg dat je regelmatig in mijn gedachten bent! (ben erggg druk)
    Wat super om te lezen, je belevenissen met ups en dows, lees leermomentjes ;-) Zowel TOP prestatie zowel fysiek als emotioneel.
    Geniet van wat je tegen komt en die top....die kom je fluitend over.
    DIKKE ZOEN!

Liefs Yvonne